_
_
_
_

La vida ¨¦s un festival

La crisi i els nous h¨¤bits socioculturals canvien el consum musical en directe en detriment de les sales

Uns joves ballen sota la pluja al Sónar de l'any passat.
Uns joves ballen sota la pluja al S¨®nar de l'any passat.GIANLUCA BATTISTA

Amb la crisi de la ind¨²stria discogr¨¤fica, els concerts van semblar la sortida dels m¨²sics per sobreviure, per¨° l¡¯arribada dels festivals est¨¤ redefinint la temporada musical. Arraconada la sala de concerts a un paper gaireb¨¦ subsidiari, la tend¨¨ncia general a tot Espanya, i m¨¦s encara a Catalunya, ¨¦s el festival. La sala ja no ¨¦s el paradigma de m¨²sica en directe ¡ªa Catalunya van perdre un 10% de p¨²blic i van programar un 13,5% menys el 2014, segons l¡¯Anuari de la M¨²sica 2015¡ª, paper que ara adopta el festival ¡ªsegons Onebox, empresa de comercialitzaci¨® d¡¯entrades, la seva ocupaci¨® va arribar al 90% a Catalunya el 2015¡ª. Amb alguns monstres jugant en altres lligues, amb el S¨®nar en un terreny electr¨°nic que capitalitza gaireb¨¦ sense oposici¨® i explicant la seva exist¨¨ncia com un rep¨¤s anual a les novetats en aquest ¨¤mbit, i el Primavera Sound, nascut al voltant de la Sala Apolo i impulsant tamb¨¦ el Primavera Club, un festival de sales, caldria preguntar-se: per qu¨¨ el festival guanya la partida? Qu¨¨ comporta la seva proliferaci¨®? S¨®n nom¨¦s dues de les preguntes que semblen obligat¨°ries davant els nous temps de la m¨²sica en directe.

De festivals n¡¯hi ha de tots els tipus, per¨° els que m¨¦s proliferen s¨®n els d¡¯estiu ¡ªtota una ciutat artificial per a la m¨²sica a l¡¯aire lliure, activa durant un breu per¨ªode de dies i amb activitats en diversos escenaris¡ª i els cicles de concerts, en general tamb¨¦ estivals. Xavi Pascual ¨¦s director de tres festivals a les comarques de Girona (Strenes, Sons del M¨®n i Ac¨²stica), i destaca la import¨¤ncia d¡¯aquest ¨²ltim model: ¡°Els festivals serveixen, entre altres coses, per fer marca de ciutat. La seva proliferaci¨® ha provocat que moltes empreses hagin passat de ser prove?dores de serveis a promotores de festivals, tot establint una col¡¤laboraci¨® p¨²blico-privada amb un ajuntament, que abans era organitzador en solitari dels actes musicals¡±.

¡°En un festival cal exagerar per a poder destacar¡±

LUIS HIDALGO

David Carab¨¦n es el l¨ªder de Mishima, una de las bandas m¨¢s significativas del pop catal¨¢n. Su circuito abarca salas, festivales y fiestas mayores, de manera que su experiencia le faculta para establecer diferencias. ¡°En la sala tienes al p¨²blico cautivo, y eso favorece que el repertorio ofrezca m¨¢s atm¨®sferas, dando un recorrido m¨¢s rico en emociones. Al aire libre el p¨²blico tiene la libertad de marchar y all¨ª gana la ley del m¨¢s fuerte, del grupo m¨¢s llamativo, ruidoso o popular. En un festival has de exagerar tus caracter¨ªsticas m¨¢s significativas para destacar¡±.

La sala, seg¨²n Carab¨¦n, tambi¨¦n tiene dos filos: ¡°Por un lado sabes que el p¨²blico no marchar¨¢ y eso mismo te presiona m¨¢s para agradarle y que acabe satisfecho¡±. Como conclusi¨®n, Carab¨¦n aclara que Mishima tiene hasta tres repertorios diferentes en la misma gira, ¡°depende de si tocamos en festival, en sala con el p¨²blico en pie o en sala con butacas¡±. Para Carab¨¦n, quien sale ganando con el modelo festival (al menos, de entrada) es el espectador: ¡°Puede hacer z¨¢ping buscando lo que le satisfaga¡±, en el bien entendido, siguiendo un simil period¨ªstico, en el que ¡°un festival es como twitter, s¨®lo titulares, mientras que la sala es el reportaje completo¡±.

Segons Pascual, ¡°el festival ¨¦s una idea, un concepte que atrau el p¨²blic juntament amb els caps de cartell. Aquests s¨®n importants, per¨° conceptualitzar b¨¦ un festival resulta clau¡±. Com a exemple aporta l¡¯¨¨xit del barcelon¨ª Barcelona Beach Festival, un festival d¡¯EDM ¡°que per competir amb les discoteques que programen el mateix perfil de discj¨°queis ha sabut vincular l¡¯electr¨°nica de consum amb la platja. Heus aqu¨ª la ra¨® ¨²ltima del seu ¨¨xit¡±, opina Pascual, que afegeix dos conceptes d¡¯import¨¤ncia per explicar l¡¯¨¨xit del model festival: l¡¯esdeveniment i l¡¯experi¨¨ncia.

Centrant-nos en els festivals d¡¯estiu, quines raons mouen el p¨²blic a assistir a aquests esdeveniments? Jordi Gratac¨®s va ser l¡¯inventor del BAM barcelon¨ª, i per a ell cal mirar a la butxaca: ¡°Avui dia els joves no tenen diners i concentren la despesa en lloc de pagar cada vegada que assisteixen a un concert en sala. I no hem d¡¯oblidar que el nostre pa¨ªs mai s¡¯ha distingit per un consum continuat de m¨²sica en directe: a Catalunya, un dels llocs d¡¯Espanya de m¨¦s oferta i consum, un 66% de la seva poblaci¨® no ha assistit a cap concert l¡¯¨²ltim any¡±, apunta. Roger Dedeu, organitzador del SOS 4.0 de M¨²rcia, abunda en l¡¯atractiu de l¡¯oferta conjunta pr¨°pia dels festivals: ¡°Un festival ¨¦s una experi¨¨ncia global en la qual no nom¨¦s la m¨²sica compta. En un festival pots con¨¨ixer gent, menjar i beure en un ambient d¡¯exaltaci¨®: potser no ¨¦s la millor manera d¡¯escoltar m¨²sica, per¨° l¡¯experi¨¨ncia del p¨²blic ¨¦s molt m¨¦s completa¡±, suggereix. Anna Cerd¨¤, organitzadora del desaparegut PopArb a Arb¨²cies, clausurat aquest estiu despr¨¦s d¡¯onze edicions destinades al pop independent en catal¨¤, postil¡¤la: ¡°Els festivals funcionen per un c¨²mul de raons entre les quals hi ha la falta de diners del p¨²blic, l¡¯¨²s de les xarxes socials per explicar com de b¨¦ que t¡¯ho est¨¤s passant en un o altre festival i que avui en dia ja no ets guai si no vas a algun¡±.

En gaireb¨¦ tots els casos, el concepte d¡¯experi¨¨ncia ¨¦s usat d¡¯una o altra manera pels que raonen sobre l¡¯¨¨xit dels festivals. Per¨°, qu¨¨ es vol significar amb aquesta paraula? Gianni Ginesi, professor d¡¯etnomusicologia a l¡¯Escola Superior de M¨²sica de Catalunya (Esmuc), llicenciat en Disciplines de les Arts, de la M¨²sica i de l¡¯Espectacle per la Universitat de Bolonya, recorre a la publicitat: ¡°La idea d¡¯experi¨¨ncia t¨¦ a veure amb una estrat¨¨gia de m¨¤rqueting que es va iniciar als anys noranta: l¡¯anunci de BMW que preguntava si t¡¯agrada conduir no venia les caracter¨ªstiques concretes del vehicle, sin¨® que publicitava l¡¯experi¨¨ncia de conduir, suggerint un m¨®n d¡¯imaginaci¨®, desig i llibertat; aquesta idea ha arribat a la m¨²sica i als festivals: la gent decideix anar als festivals perqu¨¨ prometen un imaginari d¡¯activitats imbatible¡±. Segons l¡¯opini¨® de l¡¯expert, el cas m¨¦s paradigm¨¤tic seria el Primavera Sound: ¡°Ofereix un temps llarg d¡¯estada, molta gent, pertinen?a a un col¡¤lectiu, llibertat de moviment... ?s una activitat lligada a una experi¨¨ncia, a intentar viure-la¡±. A m¨¦s, es pregunta Gianni: ¡°Quanta gent hi ha capa? de pagar cinc o sis euros per anar a un concert a sala d¡¯una banda que desconeix?¡±.

Tibidabo Live Festival
Tibidabo Live FestivalALBERT GARCIA

Llu¨ªs Torrents, president de Assac (Associaci¨® de Sales de Concerts de Catalunya) i gerent de la sala Razzmatazz, coincideix en l¡¯an¨¤lisi en emfatitzar: ¡°Un festival s¡¯ha convertit en una experi¨¨ncia ¨²nica, col¡¤lectiva i irrepetible. All¨¤ es concentren artistes i molt p¨²blic amb un cartell del qual molts professionals del sector ni tan sols coneixen el 50% dels grups. S¡¯hi va perqu¨¨ hi van els amics, ¨¦s un esdeveniment¡±. Seguint amb els factors que fan reeixit un festival, Torrents, declarat admirador del Primavera Sound, afegeix el de la ubicaci¨®, un argument no purament musical: ¡°El Creamfields va canviar El Ejido per Villaricos i no va funcionar; tampoc ho va fer al Circuit de Jerez, i ja com Dreambeach ha tornat a Villaricos i ara funciona de nou. L¡¯entorn ¨¦s clau¡±. Tant ¨¦s aix¨ª que el Viva Festival, a Vilanova i la Geltr¨², una cita de perfil indie, ven de manera especial el confort, una localitzaci¨® buc¨°lica i serveis no saturats. La comoditat per sobre de gaireb¨¦ tot, l¡¯entorn com a definici¨®. Seria el mateix cas del Kutxa Kultur Festibala i del Tibidabo Life Festival, que se celebren en parcs d¡¯atraccions (Igueldo a Sant Sebasti¨¤ i el parc d¡¯atraccions del Tibidabo a Barcelona).

Per¨°, ?s¨®n els festivals un bon lloc per escoltar m¨²sica i generar afici¨® amb relaci¨® a les sales? Carles Asmarats, promotor que porta a Espanya artistes com Ben Harper, apunta: ¡°A mi m¡¯agraden els festivals, i crec que el que s¡¯ha aconseguit pel Primavera Sound ¨¦s terrible, per¨° no s¨®n el lloc idoni per escoltar m¨²sica. Vincularia la m¨²sica com a fet cultural als concerts de sala; els festivals s¨®n culturalment una altra cosa2. Tant per a Asmarats com per a Torrents, la difer¨¨ncia entre sala i festival ¨¦s d¡¯una profunditat tal, que dubten que comparteixin p¨²blic: ¡°El p¨²blic de festivals i de sales ¨¦s diferent. El primer no consumeix m¨²sica en sales, mentre que el segon s¨ª que assisteix a festivals¡±, diu Asmarats. Torrents afegeix: ¡°Anar a una sala ¨¦s una experi¨¨ncia purament cultural en qu¨¨ l¡¯oci no t¨¦, malgrat el que assegura l¡¯Administraci¨® per catalogar-nos l¡¯activitat, un pes important. A les sales vas a veure alguna cosa que t¡¯interessa en ella mateixa, en un espai pensat per a aquesta finalitat i on no passa res m¨¦s que un concert¡±. Per Ginesi aquesta diferent consideraci¨® entre sala i festival estaria relacionada amb els par¨¤metres fixats pel romanticisme en el XIX: ¡°D¡¯entrada la m¨²sica pop rock es considera una m¨²sica no tan cultural com altres. Com que, a m¨¦s, no s¡¯assisteix a un festival per raons exclusivament musicals, es considera que es tracta d¡¯una festa, i a la festa no se li atorga el mateix pes cultural que al concert. A partir del romanticisme es va idealitzar la idea del concert, que va comen?ar amb la cl¨¤ssica per¨° que despr¨¦s es va estendre a totes les m¨²siques, incl¨°s el pop. No es valora de la mateixa manera un concert en un recinte l¨ªric que en una pla?a major. Fins i tot es considera que un mateix grup ¨¦s m¨¦s culte en sala que en festival; la m¨²sica ¨¦s un ideal¡±. Ginesi afegeix que el manteniment d¡¯aquest ideal vuitcentista t¨¦ diverses conseq¨¹¨¨ncies: ¡°Quan vas a un concert cal mostrar un respecte que ¨¦s fins i tot f¨ªsic, postural. I aquest respecte, segons la idea rom¨¤ntica, afavoreix la comprensi¨® de la m¨²sica. La m¨²sica ¨¦s com una oraci¨®. Aix¨° pot funcionar, potser, amb la cl¨¤ssica, per¨° no amb les altres. Crec que es pot escoltar m¨²sica i fer altres coses, encara que aix¨° no s¡¯accepta ni est¨¤ ben vist¡±.

Per¨°, ?es pot concentrar l¡¯espectador quan els dispositius m¨°bils s¡¯usen reiteradament al mig del concert? ¡°B¨¦ ¡ªrespon Ginesi¡ª, a la sala tamb¨¦ fas servir el m¨°bil i parles, i vas al lavabo, i et passes una estona a la barra sol¡¤licitant la consumici¨®...¡±. A tomb d¡¯aix¨°, Torrents comenta que a Razzmatazz es plantegen restringir alguns usos abusius i molestos del m¨°bil.

El festival Strenes.
El festival Strenes.PERE DURAN

Acceptat doncs l¡¯¨¨xit del festival com un model m¨¦s ben facultat per captar els imprescindibles patrocinis, quines conseq¨¹¨¨ncies pot tenir el seu ¨¨xit amb relaci¨® a les sales? Carles Asmarats, de la productora Encore Music, ja ho ha percebut: ¡°Jo treballo fonamentalment amb artistes nord-americans, i des del 2008 no he tornat a fer gires internacionals fora del per¨ªode estival. Abans una banda venia de gira i s¡¯estava tres mesos a Europa, ara tot just hi destinen tres setmanes i nom¨¦s a la primavera i l¡¯estiu, quedant tardor i hivern sense encant¡±, constata. Anar a festivals, prossegueix, ¡°facilita als artistes obtenir el m¨¤xim rendiment en un espai curt de temps, ja que en els festivals els paguen m¨¦s, tenen m¨¦s p¨²blic i fins i tot poden actuar menys temps. Tamb¨¦ per aix¨° ara els grups pugen abans i baixen m¨¦s de pressa: abans una banda anava escalant en sales de menys a m¨¦s grand¨¤ria fins a arribar a un gran recinte; ara estan en un festival a les primeres de canvi. Ben Harper va trigar diverses gires a omplir locals de gran capacitat. Avui aix¨° ¨¦s impensable¡±.

Ginesi estableix un altre punt distintiu dels festivals, en aquest cas heretat dels concerts convencionals: ¡°El consum est¨¤ relacionat amb la possibilitat d¡¯escollir entre multitud de possibilitats de compra. Aix¨° t¨¦ a veure amb l¡¯estrat¨¨gia de mercat: oferir al consumidor, no ja a l¡¯individu, el p¨²blic o l¡¯aficionat, moltes opcions. Quan compres un cotxe hi ha cada vegada m¨¦s variants d¡¯equipament personalitzat al marge del preu de partida. ?s una estrat¨¨gia de mercat del sistema capitalista, que fa creure al consumidor que consumir ¨¦s un fet actiu, una mostra de responsabilitat. En els festivals hi ha la mateixa estrat¨¨gia en oferir tantes opcions de compra ". En definitiva, l¡¯escalat de preus d¡¯entrades tant en concerts convencionals com, m¨¦s recentment, en festivals, permet a l¡¯usuari distingir-se de la massa, a m¨¦s d¡¯atribuir-li una responsabilitat com a consumidor.

Aquestes possibilitats de decisi¨® s¡¯amplien a tot festival a la selecci¨® dels artistes. Mentre a la sala el fet d¡¯escollir un concert se suposa meditat i planificat, en un festival, on l¡¯oferta ¨¦s ingent, el fet de seleccionar quines concerts veure es verifica en el mateix festival, atenent a criteris d¡¯all¨° m¨¦s variat. Segons Anna Cerd¨¤ "anar a festivals ¨¦s com anar a un spa per a dues, una activitat programada que gaudeixes; per contra, organiz¨¢rtela tu mateixa implica preparaci¨®, treball ". S¡¯estaria construint el univers Ikea , on el consumidor va atret per una gran oferta a bon preu on refor?a el seu protagonisme amb la il¡¤lusi¨® de ser qui tria. Segons Gianni, aquesta llibertat no ¨¦s tan clara, "ja que el model festival tendeix a homogene?tzar el so dels grups per una q¨¹esti¨® purament de proves de so i horaris. Un festival ¨¦s una factoria ".

El Primavera Sund 2015.
El Primavera Sund 2015.GIANLUCA BATTISTA

La idea de gran superf¨ªcie est¨¤ tamb¨¦ lligada a la l¨°gica del sistema econ¨°mic, que tendeix a la concentraci¨®. O aix¨ª ho veu Gianni: "Les empreses, que poden captar m¨¦s patrocini, ofereixen una gran quantitat de producte perqu¨¨ vingui molt de p¨²blic a consumir: com m¨¦s ofereixes m¨¦s possibilitats tens per cridar l¡¯atenci¨® del p¨²blic. ?s la l¨°gica del propi sistema ". Conclusi¨®, com indica Cerd¨¤: "La cosa s¡¯ha polaritzat: o festivals molt grans o concerts diminuts, la classe mitjana i els festivals petits s¡¯han anat en orris". Gianni ho remata: "La m¨²sica no ¨¦s nom¨¦s el m¨²sic, hi ha una ind¨²stria al voltant, hi ha agents econ¨°mics que determinen el model. Hi ha molta gent que viu de la m¨²sica sense ser m¨²sic ".

Asmarats suggereix un mat¨ªs gens menyspreable: "La major part dels festivals estan organitzats per persones que o no eren promotors de gires, en tot cas organitzaven concerts a la seva sala, o directament s¨®n empresaris, homes de negocis, no necess¨¤riament promotors musicals". Dedeu ho confirma: "S¨ª, cal ser empresari perqu¨¨ cal gestionar moltes variables. El promotor tradicional comen?a a canviar en els noranta, els que organitzem festivals venim d¡¯entorns empresarials. La mida dels festivals fa que la seva gesti¨® vagi molt m¨¦s enll¨¤ del treball del promotor tradicional ". S¨ª, la m¨²sica festivalera ha canviat.

?

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com