La ciutat educa?
Les zones d¡¯infants han passat de construccions abstractes a altres del tipus H?nsel i Gretel
?s habitual trobar en els espais p¨²blics petits recintes dedicats als jocs dels infants. En veure¡¯ls pensem en altres experi¨¨ncies, algunes de les quals van ser recollides fa no gaire temps a l¡¯exposici¨® Playgrounds del Reina Sof¨ªa de Madrid. Alguns dels elements que aquests espais de joc deixen veure conviden a repensar-los, o almenys a reflexionar sobre ells. Uns s¨®n fruit d¡¯all¨° que podr¨ªem definir com els aspectes lligats a la protecci¨® i la seguretat, que han anat augmentant espectacularment d¡¯uns anys en?¨¤, i uns altres de l¡¯imaginari que sembla inspirar-los.
Els primers, els relatius a la seguretat, s¨®n els responsables dels paviments de cautx¨² o de les tanques que envolten aquests llocs de joc, tot separant-los de la resta dels espais que els contenen, massa semblants als pipicans que es fan perqu¨¨ s¡¯hi espla?n els gossos. Aquests corralets sobreprotegits criden l¡¯atenci¨® en pensar en els que Hannie i Aldo van Eyck van dissenyar per a Amsterdam fa m¨¦s de 50 anys, sense tanques ni proteccions, confiant que el tr¨¤nsit i els infants pactarien una manera adequada de relacionar-se. A la vista d¡¯aquells espais, ?com hem de considerar els actuals? ?Com un frac¨¤s de la integraci¨® i la toler¨¤ncia actuals? ?No hi ha altre remei que construir-los aix¨ª? ?El temps transcorregut ens ha fet millors? ?No resulta un exc¨¦s de protecci¨® que els paviments dels jocs siguin de cautx¨²? Aquesta sobreprotecci¨® pot acabar fent que posem baranes als ports...
Si alguna cosa resulta d¡¯inter¨¨s d¡¯aquests llocs ¨¦s perqu¨¨ si suposem, i creiem, com molts diuen, que la ciutat t¨¦ capacitat d¡¯educar, aleshores ¨¦s innegable que en aquestes petites parcel¡¤les dedicades als m¨¦s petits la ciutat ho fa. Qu¨¨ s¡¯apr¨¨n, aleshores, de jugar en un lloc tancat? I qu¨¨, de caure en un paviment de goma? Aix¨ª doncs, la seva concepci¨® ¨¦s extremament important, i en aquest sentit t¨¦ inter¨¨s la forma i l¡¯imaginari amb qu¨¨ es realitzen aquests llocs i els artefactes que s¡¯hi col¡¤loquen.
Es pot jugar amb coses molt simples, dibuixant a terra, arrossegant una caixa de cartr¨®, passant per un tub de claveguera..., ¨¦s la imaginaci¨® la que funciona. ?Funciona amb aquests castellets rid¨ªculs de colorets amb tobogan incorporat? No tinc gens clar que l¡¯espai p¨²blic, la ciutat, no pugui oferir uns elements de joc diferents dels que es poden comprar en qualsevol multinacional de la joguina, amb el seu disseny infantil, en el pitjor sentit de la paraula. ?Les tanques dels corralets han de tenir aquest estil ofensiu? Ens adonem del retard que suposa des de l¡¯¨¨poca de Pippi L?ngstrump. Recordo que fa uns anys Fernando Amat explicava amb cert orgull que a la seva botiga, Vin?on, no hi havia jocs de llit per a nens amb donalds, mickeys i plutos. En el seu lloc hi havia llen?ols de la mida adequada i prou. Si alguns pares s¡¯estimen idiotitzar amb jocs i llen?ols per a nens els seus fills, la ciutat podria discrepar de fer-ho amb els seus ciutadans menuts i oferir uns jocs i una est¨¨tica m¨¦s elaborada i m¨¦s intel¡¤ligent. Si acceptem que la ciutat ha d¡¯educar, podria ser mitjan?ant coses aix¨ª? Des d¡¯aquest punt de vista, els jocs apareguts al nou passeig de Sant Joan semblen haver comen?at a caminar en una altra direcci¨®, malgrat utilitzar elements normatius diferents de l¡¯habitual imaginari dibuixat.
?El criteri d¡¯utilitzar personatges dibuixats, com succeeix en alguns espais infantils, ja siguin de contes o de dibuixos animats, podria ser contestat? Per qu¨¨ els dibuixos animats han de personificar-se o materialitzar-se? Que els dibuixos utilitzin el recurs de la caricatura ¨¦s una cosa, per¨° que les construccions tamb¨¦ l¡¯utilitzin n¡¯¨¦s una altra de molt diferent; i aquest ¨¦s un dels defectes d¡¯aquesta manera de dissenyar els elements de joc, que han passat de ser construccions abstractes fetes amb tub d¡¯acer a construccions de fusta de cantells arrodonits i aspecte H?nsel i Gretel, sovint de colorets. Els nens, utilitzant uns pocs elements, inventen coses diferents; i aquest ¨¦s un dels defectes d¡¯aquesta manera de construir a partir d¡¯estris arreplegats: ells els reuneixen i els farceixen amb la imaginaci¨® fins a completar l¡¯escena o la cosa que volen representar; ¨¦s per aix¨° que no trobo bona idea donar les coses tan completes i acabades.
No puc deixar de fer una darrera observaci¨® sobre l¡¯aspecte d¡¯aquests corralets infantils, i ¨¦s que els espais d¡¯est¨¨tica 15-M, com ara el Campo de la Cebada a Madrid o l¡¯Espai Germanetes a Barcelona, semblen haver adoptat l¡¯est¨¨tica que hom reclamaria per als infants. Significa aix¨° esperan?a?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.