Digitalitzar i estudiar
El Centre de Recerca i Difusi¨® de la Imatge de Girona ja mostra 10.000 fotos dels Unal
El 20 de gener es va presentar a Girona el llibre Fotografia Unal (Ajuntament de Girona i Rigau Editors), fruit de la feina de recerca i recuperaci¨® d¡¯arxius que duu a terme de manera continuada el Centre de Recerca i Difusi¨® de la Imatge (CRDI) de Girona, dirigit per Joan Boadas. Els textos dels historiadors de la fotografia, en aquest cas David Igl¨¦sias i Jep Mart¨ª, es poden considerar referencials per entendre el recorregut hist¨°ric dels Unal, quatre generacions que van compondre una nissaga important per afegir a les ja conegudes Merletti, P¨¦rez de Rozas, etc. Fotografia Unal, incorporat al fons CRDI de Girona, t¨¦ gaireb¨¦ 200.000 imatges i cobreix tot el territori catal¨¤ i tot un segle de desenvolupament de les t¨¨cniques fotogr¨¤fiques i canvis culturals i socials.
El llibre ¨¦s el n¨²mero 12 de la Col¡¤lecci¨® Girona Fot¨°grafs, un treball silenci¨®s de difusi¨® que porta a terme el CRDI amb els arxius que ingressen als seus magatzems. Una difusi¨® que no pret¨¦n sobredimensionar els autors ni traspassar cap classificaci¨® d¡¯ordre art¨ªstic, encara que integrin un llibre monogr¨¤fic.
L¡¯eterna discussi¨® de la banalitat de la imatge fotogr¨¤fica feta pels professionals pot posar en perill la cura d¡¯aquest tipus d¡¯arxiu. De vegades cal tornar a explicar que si les c¨°pies fotogr¨¤fiques, d¡¯una en una, tenen inter¨¨s per a individus d¡¯un en un, inclosos els seus autors, l¡¯arxiu tindr¨¤ inter¨¨s per a una multitud impensable d¡¯observadors. Amb quina autoritat eliminar¨ªem una part d¡¯un arxiu fotogr¨¤fic per tal d¡¯estalviar espai a les prestatgeries dels magatzems? No tots els arxius tenen la mateixa v¨¤lua, ¨¦s evident. La fond¨¤ria i l¡¯inter¨¨s s¨®n deguts a la manera de treballar del seu autor.
Per tal de notar aquesta pres¨¨ncia potent de l¡¯autor, s¡¯han de mirar amb calma les imatges en conjunt. Una sola foto ¨¦s, o podria ser, la flauta que sona per casualitat. Perqu¨¨ ¨¦s nom¨¦s quan els fot¨°grafs han aplegat un nombre important d¡¯imatges quan es fa present la polifonia de matisos que comporta la bona fotografia: la profunditat documental que interessar¨¤ a tothom, principalment als que treballen amb el pensament i la ci¨¨ncia, i el discurs de l¡¯autor, que es manifestar¨¤ en aquells suficientment entrenats per percebre¡¯l. ?s a dir: en els lectors que miren la fotografia com ho fan els que llegeixen poesia.
Qui ¨¦s qui diu quan un arxiu mereix conservar-se i sobreviure? ?s suficient una s¨¨rie limitada de fotografies per tal de donar a con¨¨ixer la dimensi¨® art¨ªstica d¡¯un autor? Limitar la lectura i la interpretaci¨® d¡¯una obra ¡ªquasi de llarg¨¤ria biogr¨¤fica, com ¨¦s l¡¯obra fotogr¨¤fica¡ª a les preocupacions que van motivar la c¨°pia vintage ¨¦s reduir la capacitat de la fotografia. Si per al col¡¤leccionisme el m¨¦s important ¨¦s aquella pe?a finita que nom¨¦s posseir¨¤ un privilegiat, l¡¯arxiu guarda per a la cultura i la ci¨¨ncia, tamb¨¦ per a l¡¯art, un tresor de possibilitats: fer moure la intel¡¤lig¨¨ncia i les emocions en relaci¨® amb la vida, que ha estat el misteri de la fotografia com a art.
L¡¯esfor? de fer una col¡¤lecci¨® de llibres per tal de difondre els arxius conservats a les institucions ¨¦s una feina lloable que motiva la investigaci¨®. Per¨° el gran potencial dels arxius rau en la digitalitzaci¨® de les imatges a disposici¨® del gran p¨²blic. D¡¯aquest fons Unal ja es poden consultar m¨¦s de 10.000 imatges al web de l¡¯Ajuntament de Girona (http://sgdap.girona.cat/fotoweb/), seguint l¡¯exemple d¡¯altres importants institucions, com per exemple The New York Public Library, que va penjar prop de 180.000 documents de domini p¨²blic a internet, entre els quals una selecci¨® del fons fotogr¨¤fic de la Farm Security Administration i m¨¦s fotografies. ¡°Hem estat digitalitzant les nostres col¡¤leccions des de fa molts anys ¡ªes diu al web¡ª, per¨° la digitalitzaci¨® ¨¦s nom¨¦s l¡¯inici perqu¨¨ es produeixi la veritable m¨¤gia quan aquestes col¡¤leccions s¡¯obrin cam¨ª en les mans dels erudits, educadors, tecn¨°legs i creadors de tota mena¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.