¡°Barcelona ha estat una ciutat immoral en mem¨°ria democr¨¤tica¡±
¡°Per llei els s¨ªmbols franquistes s¡¯han de treure, no hi ha consultes que valguin¡±
El nomencl¨¤tor el carrega el diable, com la mem¨°ria¡±, diu Ricard Vinyes (Barcelona, 1952) des del seu despatx, encara for?a buit de paper, de flamant comissionat de Programes de Mem¨°ria de l¡¯Ajuntament de Barcelona. Sense pressupost (¡°en vull un de propi, no el vull treure dels equipaments; sense pressupost no hi ha pol¨ªtica de mem¨°ria¡±), el catedr¨¤tic d¡¯Hist¨°ria de la Universitat de Barcelona (UB) ¨¦s un expert en el tema: ha assessorat en la creaci¨® de l¡¯Institut de la Mem¨°ria del Govern Basc o en la comissi¨® del Valle de los Ca¨ªdos, a banda d¡¯escriure per tot Europa sobre el tema o en llibres com El estado y la memoria (2009). I practicant-ho tot repescant lluitadors antifeixistes, com Sebasti¨¤ Piera i Maria Salvo. Ara vol portar mem¨°ries oblidades a peu (o placa) de carrers.
Pregunta. No ¨¦s tasca f¨¤cil: fer mem¨°ria on s¡¯ha imposat l¡¯oblit com a deure de la ciutadania.
Resposta. La clau ¨¦s entendre com s¡¯ha constru?t la imatge del passat, impulsada per l¡¯oblit i el model del PSOE, que partia de l¡¯equiparaci¨®, que tots s¨®n iguals. I aix¨° crea un enorme buit ¨¨tic. Una cosa ¨¦s el respecte als morts i una altra equiparar. I el que es fa des del poder als anys vuitanta ¨¦s equiparar les causes per les quals hi ha la Guerra Civil. Amb aquesta estrat¨¨gia, la pregunta de per qu¨¨ les nostres institucions s¨®n superiors a les de la dictadura no t¨¦ resposta: si totes s¨®n equiparables... Des d¡¯aqu¨ª pretenc explicar que l¡¯equiparaci¨® no existeix fent aportaci¨® dels que van lluitar per la democr¨¤cia popular, la mem¨°ria dels quals ¨¦s la que no est¨¤ representada. Respecte, s¨ª; equiparaci¨®, no.
P. El nomencl¨¤tor actual reflecteix una lluita de classes?
Generalitat amn¨¨sica
Creu Ricard Vinyes que la mem¨°ria dels morts del vorals i dels revolts de la Guerra Civil ¨¦s "un episodi que no acabar¨¤ mai; per¨° no ¨¦s possible fer-ho: ho hem heretat i ho faran els nostres fills, com els alemanys els camps d'extermini". Per¨° creu que se n'ha parlat m¨¦s d'uns que dels altres. "Tots els morts mereixen tota la pietat i respecte, per¨° el problema ¨¦s que d'alguns vorals si no en parlem nosaltres no ho far¨¤ ning¨². La pol¨ªtica de mem¨°ria ha de ser garantista i, per tant, ajudar els m¨¦s febles. S'ha obviat la postguerra immediata i ho hem de reparar". En aquest proc¨¦s de mem¨°ria, sembla com si a l'Ajuntament s'estigui m¨¦s al cas que a la Generalitat. "La mem¨°ria hist¨°rica demana estrat¨¨gies fermes, i la inseguretat, el dubte i la consideraci¨® d'element menor que la Generalitat ha tingut amb la mem¨°ria ha fet que mai tingu¨¦s pol¨ªtiques decidides, i aix¨° explica el que pass¨¤ amb la pr¨¤ctica dissoluci¨® del Memorial Democr¨¤tic".
Tampoc creu Vinyes que hi hagi una mem¨°ria europea. "No existeix perqu¨¨ no hi ha unitat europea ni valors europeus ¨²nics. Quina pau o fraternitat davant processos de colonitzaci¨® o l'extermini dels gitanos a Holanda o Su¨¨cia, on fins als anys setanta van arribar a esterilitzar dones i nens mentre donaven premis Nobel de la Pau?
R. ?s expressi¨® d¡¯hegemonies culturals i pol¨ªtiques. Molt¨ªssims carrers porten el nom del propietari dels terrenys. Cap problema. Per¨° el treballador, on ¨¦s? El sindicalista que ha plantat cara a l¡¯amo, on ¨¦s? On ¨¦s el dirigent obrer Josep Roca i Gal¨¨s? I la sindicalista Teresa Claramunt?
P. Parla de ¡°fer desapar¨¨ixer la nefasta dinastia dels Borbons¡± de Barcelona, que tenien 16 carrers...
R. No he dit aix¨°. No ¨¦s la meva pol¨ªtica. S¡¯han de treure els Borbons no pel fet de ser-ho, sin¨® els que tinguin les mans plenes de sang. En el mandat d¡¯Alfons XII va desapar¨¨ixer la Primera Rep¨²blica, per¨° qui ho va fer va ser el general Pav¨ªa. Qu¨¨ fem, traiem el rei i deixem el general? Els criteris generalistes no s¨®n bons. La ciutat ¨¦s resultat d¡¯una sedimentaci¨®, si b¨¦ no tot ¨¦s respectable.
P. Per exemple?
R. Un criteri ser¨¤ treure aquelles persones que no s¨®n exemplars, o aix¨°, que tenen les mans tacades de sang. Un cas clar ser¨¤ Eduard Aun¨®s, ministre amb Primo de Rivera i de Just¨ªcia amb Franco quan hi va haver m¨¦s execucions. Un altre ser¨¤ el de personatges que no casen avui amb el consens sobre exemplaritat, com el cas d¡¯Antoni L¨®pez, traficant d¡¯esclaus per m¨¦s coses bones en el vessant econ¨°mic que hagi fet: una bell¨ªssima persona que en un moment determinat fa un ab¨²s sexual en una escola, se¡¯l jutja i se¡¯l condemna, no? Els curr¨ªculums no redimeixen. Aquest nom ha d¡¯anar fora sense discussi¨®. O a la pla?a s¡¯hi ha de fer alguna cosa.
P. Qu¨¨ s¡¯hi pensa fer?
R. Amb coordinaci¨® amb l¡¯Observatori Europeu de Mem¨°ries, hem proposat a la Facultat de Belles Arts i de la UB i a la Facultat d¡¯Arquitectura de Li¨® que treballin en possibles accions a la pla?a Antoni L¨®pez. Hi haur¨¤ sessions aqu¨ª el 8 i el 9 de mar?, amb Julian Bonder, autor del memorial de l¡¯abolici¨® de l¡¯esclavitud de Nantes i, amb el seu despatx, del memorial d¡¯Hiroshima. Ser¨¤ un seminari obert amb debat, d¡¯aqu¨ª un mes es far¨¤ a Li¨®, i, a m¨¦s, convidem entitats dels barris... Tot plegat no ser¨¤ vinculant, per¨° ¨¦s un sistema de participaci¨® molt millor que anar a votar.
P. A la pla?a de Llucmajor s¡¯hi va posar l¡¯est¨¤tua de la Rep¨²blica, per¨° ning¨² va explicar qu¨¨ era. Aix¨° va ser en l¡¯etapa socialista...
R. L¡¯etapa municipal socialista va ser, en termes memorials, un desastre: no nom¨¦s va fer la pr¨¤ctica de l¡¯equiparaci¨®, sin¨® que va anar generant un entelament que va fer que la ciutat fos una ciutat immoral; Barcelona ha estat immoral perqu¨¨ tot el que significava mem¨°ria democr¨¤tica quedava entelat, tapat. All¨° immoral es tapa. Molts actes van quedar gaireb¨¦ com actes de commiseraci¨®.
P. Per exemple?
R. El 2001 es va donar la Medalla d¡¯Honor de la Ciutat al mateix temps a Gregorio L¨®pez Raimundo i a Carles Sent¨ªs, que havia estat a la Quinta Columna. Un altre exemple lamentable ¨¦s la placa de la pres¨® de les Dones a les Corts. El text ¨¦s una inf¨¤mia: esborra tota la c¨¤rrega simb¨°lica i pol¨ªtica. Despr¨¨s hi ha l¡¯astracanada tr¨¤gica de la placa a les Brigades Internacionals, a la rambla del Carmel: el text es menja les paraules de La Pasionaria de comiat als brigadistes que feien esment a la Segona Rep¨²blica; ni d¡¯aix¨° van ser capa?os. No ¨¦s casual, ni ¨¦s un projecte, ¨¦s m¨¦s profund, una mentalitat: s¡¯ha d¡¯oblidar tot. La reconciliaci¨® ja s¡¯ha produ?t als anys vuitanta i s¡¯ha tradu?t en un Parlament i en la Constituci¨®. Despr¨¦s ho converteix en ideologia de l¡¯equiparaci¨®. Ho esmenarem.
P. Converg¨¨ncia vol un refer¨¨ndum per als ve?ns de Llucmajor.
R. En molts casos, la votaci¨® no ¨¦s participaci¨® sin¨® estrat¨¨gies per tapar incapacitats pol¨ªtiques. La gent vol que es prenguin decisions. El canvi de nom de la pla?a de Llucmajor per pla?a de la Rep¨²blica ¨¦s una decisi¨® pol¨ªtica. I? No es poden prendre? S¡¯ha de delegar tot en els ve?ns? Converg¨¨ncia vol fer tamb¨¦ una consulta amb l¡¯escultura franquista al mig de l¡¯Ebre. No pot ser. La llei del 2007 de la mem¨°ria hist¨°rica diu que els s¨ªmbols franquistes s¡¯han de treure i aix¨° ¨¦s una obligaci¨® del mandatari, no hi ha consultes que valguin. Noms com els d¡¯Eduardo Aun¨®s o el del pare P¨¦rez del Pulgar els traurem sense consultar...
P. Fins on tirem enrere? El seu predecessor, Xavier Dom¨¨nech, parlava de 200 anys; vost¨¨ ho fixa a partir del que avui ¨¦s acceptable i de les biografies.
R. Una ciutat ¨¦s resultat de sediments fruits de discursos culturals. Cal respectar-los, per¨° amb una l¨ªnia vermella: no respectarem aquells que estiguin tacats de sang o obtinguessin notorietat de manera reprovable amb els par¨¤metres d¡¯avui. I ho farem a partir de tres elements: actuarem amb publicitat i no nocturnitat, amb participaci¨® i pedagogia. Aix¨ª ho fem a la pla?a d¡¯Antoni L¨®pez: el seu esclavatge no ¨¦s llegenda, ho documenten del dret i del rev¨¦s estudiosos com Josep Maria Fradera o Gustau Ner¨ªn.
P. I llavors, amb Pla, Dal¨ª, Prim o Camb¨®, qu¨¨ faran?
R. Res: no tenim cap petici¨®. Si arriben, ja en parlarem.
P. I amb el Castell de Montju?c. Sembla flotar en la indefinici¨®.
R. S¡¯est¨¤ reorganitzant l¡¯espai amb una senyal¨¨ctica important¨ªssima. La muntanya t¨¦ l¡¯acc¨¦s que t¨¦, i aix¨° marca molt. En l¡¯¨¤mbit memorial est¨¤ molt sedimentat: des de cementiri jueu a una repressi¨® brutal que el va convertir en trista icona europea d¡¯aix¨°. Intentarem que tot aquest sediment tingui el mateix respecte.
P. Es poden conciliar les narratives hist¨°riques i de mem¨°ria.
R. La mem¨°ria i la Hist¨°ria s¨®n de qui guanya. Per¨° aqu¨ª no hi ha necessitat de reconciliaci¨® perqu¨¨ no hi ha baralla. Mem¨°ria i Hist¨°ria s¨®n eines de comprensi¨® diferents. La mem¨°ria, ni que sigui falsa, marca m¨¦s la identitat que la Hist¨°ria. Es pot amagar una mem¨°ria amb la Hist¨°ria, com a la placa de la pres¨® de les Corts: res del que hi diu ¨¦s mentida, per¨° ni forma part de la mem¨°ria de la ciutat ni del de les preses.
P. La re-redactaran?
R. S¡¯hauria de treure, per¨° no destrossar, perqu¨¨ ¨¦s un document emp¨ªric de l¡¯equiparaci¨® imperant. La narrativa i la conjuntura pol¨ªtica compten molt. Fa quatre dies v¨¨iem com dos t¨¨cnics treien la placa dels Ducs de Palma a Mallorca. Alg¨² es va queixar que a la gent i caldria canviar papers i anar al notari? Tampoc va passar a Barcelona als vuitanta. Per¨° caldr¨¤ anar amb compte: tota pol¨ªtica memorial ¨¦s una clau de vidre, i si es trenca ho perdrem tot.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.