L¡¯Ultra Panavision 70 de Tarantino triomfa al Phenomena Experience
El cinema barcelon¨ª prolonga la projecci¨® de ¡®The Hateful Eight¡¯ durant tot el mes de mar?

Phenomena Experience ¨¦s l¡¯¨²nic cinema a Espanya que projecta The Hateful Eight de Quentin Tarantino en Ultra Panavision 70 o visi¨® ultrapanor¨¤mica. Des de l¡¯estrena del film a mitjans de gener ha penjat el cartell d'entrades?esgotades?a cada sessi¨® programada. Arran de la popularitat entre el p¨²blic les sessions s¡¯allargaran a la cartellera durant tot el mes de mar?. La clau de l¡¯¨¨xit: una projecci¨® ¨²nica i la il¡¤lusi¨® del p¨²blic per tornar a les butaques de cinema.
El director nord-americ¨¤ va gravar la pel¡¤l¨ªcula en aquest antic format per revolucionar l¡¯estrena a la gran pantalla. La visi¨® panor¨¤mica o de 70 mm permet una experi¨¨ncia millor per a l¡¯espectador. L¡¯objectiu era ressuscitar el que es coneix als EUA com a roadshows. Es tractava de cicles en qu¨¨ el p¨²blic anava al cinema amb la voluntat de gaudir del set¨¨ art com a moment d¡¯oci. L¡¯espectador, m¨¦s que per visionar la pel¡¤l¨ªcula, comprava l¡¯entrada per assistir a un esdeveniment. Aquest tipus de projeccions inclo?en, a m¨¦s del film en si, una obertura inicial, un intermedi i metratge addicional.
Tarantino nom¨¦s va aconseguir estrenar la pel¡¤l¨ªcula en versi¨® roadshow i en format Ultra Panavision 70 a poc m¨¦s de 100 sales dels EUA. La dificultat dels mitjans de projecci¨® i el seu elevat cost econ¨°mic van capar l¡¯estrena d¡¯aquest format a gran escala. ¡°El film passa dels 25 als m¨¦s de 90 kg i la llargada del carret arriba fins als 7 km¡±, afirma Ivan Guerrero, ¨²nic projeccionista del format al Phenomena Experience.

La sala, situada al lloc que ocupava l¡¯antic cinema N¨¤pols, ja apostava per aquest tipus de cicles cin¨¨fils i va aprofitar la iniciativa de Quentin Tarantino per exportar el format a Barcelona. Aix¨ª doncs, des de la primera projecci¨® de?The Hateful Eight el 15 de gener ha exhaurit les entrades sessi¨® rere sessi¨®. ¡°?s molt positiva l¡¯aflu¨¨ncia que estem tenint de p¨²blic. ?s important con¨¨ixer i recuperar la lit¨²rgia de tornar al cinema. The Hateful Eight ¨¦s una porta oberta a tot aquell p¨²blic que desconeixia aquests esdeveniments¡±, afirma Nacho Cerd¨¤, director de cinema i un dels principals dinamitzadors de la sala Phenomena.
La principal dificultat de la projecci¨® resideix en el format Ultra Panavision 70 mm. L¡¯aposta de les productores cinematogr¨¤fiques i de les multisales pel format digital ha propiciat la progressiva desaparici¨® dels projectors del cel¡¤luloide. ¡°En el transcurs dels anys, disminueix el nombre de projeccionistes entesos en la mat¨¨ria i, avui en dia, pocs entesos de la professi¨® dominen el complex format dels 70 mm¡±, sentencia Guerrero.
El pas de la projecci¨® digital a la fotoqu¨ªmica torna a ser una aposta de futur. Els 35 mm ja anaven a la baixa, i els films en Ultra Panavision 70 semblava que havien mort a finals de la d¨¨cada dels seixanta. Per trobar l¡¯¨²ltima pel¡¤l¨ªcula rodada en aquest format, ens hem de remuntar a fa 50 anys. La pel¡¤l¨ªcula era Kartum (1966) i estava protagonitzada per Charlton Heston.?¡°Mai hem volgut mirar enrere. No ¨¦s nost¨¤lgia. Agafem els formats de tota la vida per mirar cap endavant¡±, afirma Nacho Cerd¨¤.
Avui com ahir, la gent torna al cinema amb la il¡¤lusi¨® del primer dia. Els roadshows han tornat a Barcelona.
La projecci¨® en Ultra Panavision 70 mm
Les projeccions en Ultra Panavision 70 mm s¨®n les m¨¦s complexes en el format fotoqu¨ªmic. Mentre que el digital es projecta per mitj¨¤ de c¨°pies DCP (petits discs durs), les projeccions cl¨¤ssiques en cel¡¤luloide requereixen un coneixement t¨¨cnic m¨¦s alt.
El principal canvi quan passem del format digital al fotoqu¨ªmic ¨¦s la textura de la imatge. Mentre que el format digital presenta un visionat m¨¦s n¨ªtid, el fotoqu¨ªmic pren m¨¦s personalitat perqu¨¨ ha estat en contacte amb els processos anal¨°gics. A m¨¦s, el pes del carret augmenta considerablement. Un carret fotoqu¨ªmic pesa al voltant de 25 kg, mentre que un de 70 mm pot arribar fins als 100 kg. L¡¯aspecte f¨ªsic dels carrets presenten el que el seu mateix nom indica: els de 70 mm son un revelat el doble de gran que el de 35 mm i, per tant, justifica el pes total del film.
Les projeccions en cel¡¤luloide m¨¦s comunes s¨®n en carrets de 35 mm. La difer¨¨ncia cabdal respecte a la pel¡¤l¨ªcula de Tarantino ¨¦s la projecci¨® en format ultrapanor¨¤mic (Ultra Panavision 70). Aquest aspecte divergeix dels ¨²ltims films gravats en 70 mm, com per exemple Interstellar i 2001: Una odissea de l'espai. Els films esmentats utilitzaven lents esf¨¨riques de 2,20. En canvi, Tarantino utilitza lents de 2,76. Aquest factor t¨¨cnic permet un visionat m¨¦s ampli i definit dels fotogrames de la pel¡¤l¨ªcula.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.