_
_
_
_

La gran iconografia de Barcelona

La Virreina exposa un miler d¡¯imatges de l¡¯evoluci¨® urban¨ªstica i social de la ciutat

Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s
Selecci¨® de portades de la revista 'Destino' (1960-1968), amb fotografies de Forcano, Catal¨¤-Roca i Maspons-Ubi?a, entre d¡¯altres.
Selecci¨® de portades de la revista 'Destino' (1960-1968), amb fotografies de Forcano, Catal¨¤-Roca i Maspons-Ubi?a, entre d¡¯altres.Joan S¨¢nchez

La transformaci¨® urban¨ªstica que Barcelona va comen?ar a mitjan segle XIX i que arrenca el 1860 amb l¡¯aprovaci¨® del Pla Cerd¨¤ coincideix plenament amb l¡¯inici i el desenvolupament d¡¯una nova tecnologia que va canviar tota una ¨¨poca: la fotografia. Des d¡¯aquell moment fins avui, la ciutat no ha deixat de cr¨¦ixer i transformar-se, sobretot a partir de grans exposicions internacionals, Jocs Ol¨ªmpics o celebracions de nou encuny com el F¨°rum de les Cultures, que han servit per emprendre profundes i costoses reformes urbanes. Totes aquestes transformacions han quedat fidelment documentades en imatges, de tal manera que podem revisar la hist¨°ria de la fotografia a partir de la mateixa hist¨°ria de la ciutat.

Barcelona. La metr¨°poli a l¡¯era de la fotografia, 1860-2004, la magna exposici¨® comissariada pel te¨°ric i fot¨°graf Jorge Ribalta que avui obre les portes a La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona, reuneix m¨¦s d¡¯un miler d¡¯imatges, en tots tipus de suports, des dels primigenis daguerreotips, col¡¤lodions i alb¨²mines que van capturar les primeres instant¨¤nies de la ciutat, fins a les imatges de l¡¯era d¡¯internet pr¨¨via al naixement de les xarxes socials, en el que ¨¦s, sens dubte, la m¨¦s completa hist¨°ria de la iconografia de la ciutat. Unes imatges que provenen de 58 prestadors, 38 institucions i 20 col¡¤leccionistes particulars, nacionals i internacionals. Del miler d¡¯instant¨¤nies, Jorge Ribalta en tria i comenta deu per a Quadern.

Per Jorge Ribalta, no hi ha dubte que la fotografia sorgeix com un instrument ideol¨°gic utilitzat per les classes i els estaments dirigents: ¡°L¡¯era de la fotografia ¨¦s la de la propaganda, la de l¡¯¨²s persuasiu i disciplinari de la imatge reprodu?ble en la gesti¨® pol¨ªtica¡±. En el cas de Barcelona, les primeres imatges obeeixen a enc¨¤rrecs institucionals. Alhora, ¡°les imatges es converteixen, de forma progressiva, en un espai m¨¦s de les lluites de la ciutat que parlen dels processos d¡¯emancipaci¨® i progr¨¦s de les classes populars. Perqu¨¨ la hist¨°ria de la fotografia ¨¦s tamb¨¦ la hist¨°ria de la seva democratitzaci¨®; cosa que, no obstant aix¨°, trigar¨¤ gaireb¨¦ un segle a aconseguir-se, com permet veure l¡¯exposici¨®¡±. Per dominar una documentaci¨® tan vasta, Ribalta ha tra?at una perioditzaci¨® de sis moments per intentar identificar i interpretar aquest proc¨¦s.

Franck. Demolici¨® de les muralles, c. 1855.
Franck. Demolici¨® de les muralles, c. 1855.BIBLIOTECA NACIONAL DE FRANCIA

1860-1888. DEL PLA CERD? A L¡¯EXPOSICI? UNIVERSAL

La construcci¨® de l¡¯Eixample, el creixement de la ciutat i la conquesta del seu territori nom¨¦s van ser possibles despr¨¦s de l¡¯enderrocament de les muralles que oprimien Barcelona. ¡°La imatge del fot¨°graf franc¨¨s conegut com Franck realitzada al voltant de 1855, amb la muralla en plena demolici¨®, ¨¦s una de les m¨¦s ic¨°niques d¡¯aquest per¨ªode. M¡¯agrada perqu¨¨ deixa clar el que vindr¨¤ despr¨¦s i reflecteix una manera de pensar, la ideologia d¡¯un moment. Es conserva a la Biblioteca Nacional de Fran?a i explica el pas anterior al naixement de l¡¯Eixample. Les imatges dels edificis s¨®n m¨¦s tardanes, dels setanta¡±, relata el comissari sobre la seva primera elecci¨® (1).

An¨°nim. Construcci¨® monument a Colom, c. 1888.
An¨°nim. Construcci¨® monument a Colom, c. 1888.Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona

Aquesta revoluci¨® urbana, que es va aprovar el 1860, ¨¦s contempor¨¤nia de la revoluci¨® tecnol¨°gica que representa la fotografia. El 1851, els daguerreotips van ser substitu?ts per una nova t¨¨cnica fotogr¨¤fica combinada dels col¡¤lodions humits i el positivat en alb¨²mina. La majoria de les imatges s¡¯utilitzen per ¡°patrimonialitzar l¡¯antic i legitimar el nou¡±. Els primers repertoris de vistes de Barcelona s¨®n de 1850; enc¨¤rrecs municipals o relacionats amb viatges, com el de la reina Isabel II a la ciutat, realitzats per estrangers com Charles Clifford, Jean Laurent o Robert Napper, que va viatjar per Espanya entre 1861 i 1864. Entre els ¨¤lbums m¨¦s famosos destaca Belleses de Barcelona, creat el 1874 per Joan Mart¨ª. Tamb¨¦ es pot veure el de F. J. ?lvarez, que va documentar, per primera vegada, l¡¯arquitectura de l¡¯Eixample. No ser¨¤ fins a la celebraci¨® de l¡¯Exposici¨® Internacional de 1888 quan sorgeixin ¨¤lbums d¡¯autors locals com Pau Audouard o Antoni Esplugues.

La celebraci¨® de l¡¯Exposici¨® de 1888 va comportar l¡¯urbanisme del Parc de la Ciutadella, els voltants del Pla de Palau, la pla?a de Catalunya i la Rambla, i es van fer construccions tan singulars com el monument a Colom (2). D¡¯autor desconegut, la imatge ¨¦s de 1888 i mostra l¡¯estructura met¨¤l¡¤lica (tan alta com un edifici de 23 pisos) que va aixecar l¡¯enginyer Joan Torras i que es veia des de tota la ciutat. ¡°?s una manera de reflectir la desmonumentalitzaci¨® del monument, i torna a mostrar la creaci¨® d¡¯una manera de pensar i de com vols que et vegin els altres¡±.

1888-1929. ENTRE DUES EXPOSICIONS

La gran Barcelona del primer ter? del segle XX t¨¦ en l¡¯Exposici¨® Internacional de 1929 el seu gran catalitzador. ¡°La idea d¡¯homologar la ciutat amb grans capitals europees com Par¨ªs, Viena o Berl¨ªn van portar la Lliga Regionalista i Josep Puig i Cadafalch, a partir de 1901, a iniciar un proc¨¦s de modernitzaci¨® per convertir Barcelona en un ¡°nou Par¨ªs del sud¡±. El modernisme, que va buscar una arquitectura nacional catalana a trav¨¦s de la combinaci¨® de ret¨°riques historicistes neomedievals i t¨¨cniques modernes m¨¦s recents, va dominar el canvi de segle i va acabar consolidant la trama de l¡¯Eixample i la centralitat del passeig de Gr¨¤cia com a via burgesa per excel¡¤l¨¨ncia. Gaud¨ª, Dom¨¨nech i Montaner i Puig i Cadafalch hi treballen mentre el pioner del fotoperiodisme barcelon¨ª, Adolf Mas, ho documenta amb les seves imatges. La primera gran operaci¨® urban¨ªstica del segle XX va ser l¡¯obertura de la Via Laietana, que unia l¡¯Eixample i el port; una operaci¨® que va donar pas a una ingent documentaci¨® fotogr¨¤fica amb la funci¨® de recollir els carrers i els habitants condemnats a desapar¨¨ixer. Josep Brangul¨ª, Narc¨ªs Cuy¨¤s, Miquel Matarrodona, Carles Passos, Joan Fradera i Adolf Mas van ser alguns dels fot¨°grafs que van tractar el tema en els seus treballs, i ¡°van constituir un dels testimonis visuals m¨¦s interessants de la ciutat hist¨°rica¡±, remarca Ribalta.

Sebasti¨¤ Jordi Vidal. Exposici¨® de Barcelona, 1929.
Sebasti¨¤ Jordi Vidal. Exposici¨® de Barcelona, 1929.Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona

Aquesta complexa operaci¨® va ser paral¡¤lela al proc¨¦s de reinvenci¨® del barri G¨°tic, la catedral i els seus voltants, que van passar a tenir un aspecte molt m¨¦s medieval despr¨¦s d¡¯un proc¨¦s de reconstrucci¨® historicista aprofitant elements arquitect¨°nics antics procedents d¡¯enderrocs. ¡°La innovaci¨® arquitect¨°nica va coincidir doncs amb la reinvenci¨® del passat i la remonumentaci¨® de la hist¨°ria local¡±. L¡¯altra gran operaci¨® urban¨ªstica del per¨ªode es va viure a Montju?c a partir de 1915: la creaci¨® d¡¯un gran parc per acollir l¡¯Exposici¨® Internacional de 1929. ?s el moment de l¡¯eclosi¨® dels mitjans de masses i la publicitat moderna. L¡¯exposici¨® expressava la nova cultura visual urbana a trav¨¦s de la celebraci¨® de les possibilitats nocturnes de l¡¯aigua i l¡¯electricitat. La pla?a d¡¯Espanya i la Gran Via es converteixen en la nova centralitat. La reforma de la muntanya va ser seguida des del primer moment per fot¨°grafs com Josep Brangul¨ª, Lucien Roisin, Emilio Godes, Carlos P¨¦rez de Rozas o Alexandre Merletti.

Pere Catal¨¤ Pic. Fotomuntatge sobre el barri G¨°tic, 1935.
Pere Catal¨¤ Pic. Fotomuntatge sobre el barri G¨°tic, 1935.Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona
Desconegut. Bombardeig de Barcelona el 17 de mar? de 1938
Desconegut. Bombardeig de Barcelona el 17 de mar? de 1938crai pavell¨® de la rep¨²blica, barcelona

En 1888 Kodak comen?a a fabricar c¨¤meres i pel¡¤l¨ªcules aptes per a l¡¯¨²s no especialitzat. Comen?a la utilitzaci¨® de les targetes postals fotogr¨¤fiques i s¡¯editen les primeres revistes i llibres amb fotografies. El 1903 reapareix La Il¡¤lustraci¨® Catalana com un espai per a l¡¯emergent fotoperiodisme. Despr¨¦s destacarien Cu-cut!, L¡¯Esquella de la Torratxa o M¨®n Gr¨¤fic.

Durant la Setmana Tr¨¤gica de 1909, les imatges macabres de m¨°mies exposades al p¨²blic i de convents incendiats ¡°es converteixen en precursores del sensacionalisme period¨ªstic¡±. Tamb¨¦ ¡°expressen els antagonismes pol¨ªtics i de classe de comen?aments de segle: la por que les classes dominants tenien a l¡¯emergent moviment obrer¡±. Per Ribalta, la premsa, majorit¨¤riament en mans de la burgesia, va ser el vehicle per propagar una imatge criminalitzada de les classes populars.

La imatge seleccionada per Ribalta en aquesta ocasi¨® (3) ¨¦s la d¡¯un gran desconegut: ¡°Sebasti¨¤ Jordi Vidal ¨¦s el gran fot¨°graf de 1929. ?s una joia, una meravella. Va realitzar les millors fotografies de l¡¯esdeveniment. Se¡¯n conserven dos ¨¤lbums a l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic i c¨°pies a Fira de Barcelona; per¨° no sabem res d¡¯ell¡±, insisteix. ¡°Les seves fotografies tenen un element ideol¨°gic important, relacionat amb l¡¯espectacle urb¨¤ i la segona revoluci¨® industrial, que ¨¦s l¡¯electricitat i els espectacles nocturns de llum i aigua. Una idea recurrent relacionada amb la idea de ciutat futurista i somiada que comen?a ara i que es prolonga en el temps¡±.

1930-1939. DE LA REP?BLICA A LA GUERRA CIVIL

La proclamaci¨® de la Rep¨²blica el 1931 ¨¦s el moment ¨¤lgid per excel¡¤l¨¨ncia del per¨ªode modern, marcat per l¡¯urbanisme progressista del Pla Maci¨¤ del GATCPAC, creat per resoldre els d¨¨ficits d¡¯habitatge, serveis i transports d¡¯una urbs que acabava d¡¯assolir el mili¨® d¡¯habitants. La soluci¨® era l¡¯esponjament i el canvi d¡¯escala de la ciutat, amb una relaci¨® m¨¦s gran entre ¨¤rees constru?des i zones verdes.

Al comen?ament dels anys trenta la nova Via Laietana ja era visible i la seva arquitectura va ser protagonista d¡¯imatges com les de Gabriel Casas per a l¡¯ef¨ªmera revista Imatges. Ell mateix i Pere Catal¨¤ Pic, Joaquim Pla o Antoni Arissa van ser dels principals autors moderns que van introduir les noves po¨¨tiques instant¨¤nies a les revistes il¡¤lustrades: picats, grafisme de la imatge i fotomuntatges, i difusi¨® de les noves teories de la publicitat. En aquest context, Ribalta destaca (4) el collage de Pere Catal¨¤ Pic de 1935, un fotomuntatge sobre el barri G¨°tic per a la Societat d¡¯Atracci¨® de Forasters de Barcelona. ¡°La creaci¨® d¡¯un fals centre hist¨°ric neix dins d¡¯una l¨°gica de reconstruir un passat medieval del catalanisme hegem¨°nic d¡¯aquesta ¨¨poca. El collage sintetitza molt b¨¦ la idea i potencia la sensaci¨® de collage real que va ser l¡¯operaci¨® de reinventar aquesta zona de la ciutat¡±.

La Guerra Civil va canviar el panorama completament. Les primeres imatges del conflicte van ser les dels ciutadans autoorganitzats i en armes contra l¡¯al?ament. Agust¨ª Centelles va esdevenir la imatge del fotoreporter modern, pioner en l¡¯¨²s de la c¨¤mera de 35 mm, i les seves imatges dels enfrontaments enmig de la ciutat van tenir un gran impacte. ¡°La guerra espanyola constitueix l¡¯¨²ltim episodi en la producci¨® d¡¯una iconografia prolet¨¤ria als anys trenta. A Barcelona, la iconografia ¨¨pica del Front Popular es transmuta en una imatge de derrota i mort del proletariat¡±. La fotografia (5) del bombardeig del 17 de mar? de 1938 per l¡¯aviaci¨® italiana ¨¦s, per Ribalta, ¡°una reactivaci¨® de la imatge de domini i destrucci¨® contra tota la iconografia del Front Popular. ?s una imatge clau de la mort de les classes populars que viuen a la ciutat¡±.

1940-1970. LA DICTADURA DE FRANCO

L¡¯etapa franquista de la ciutat s¡¯associa, sobretot, al mandat de Jos¨¦ Mar¨ªa de Porcioles (1957-1973), moment culminant de transformacions urban¨ªstiques caracteritzades per un creixement ca¨°tic de Barcelona. Els plans estatals de desenvolupament van posar les bases per a la proliferaci¨® de pol¨ªgons, ciutats dormitori i barris de blocs per acollir els migrants del camp a la ciutat. Els d¨¨ficits d¡¯equipaments, serveis b¨¤sics o transports no impedien que els nous pol¨ªgons s¡¯omplissin. En aquest context, el 1953 se celebra a Barcelona el XXXV Congr¨¦s Eucar¨ªstic, el primer esdeveniment internacional posterior al conflicte b¨¨l¡¤lic, al costat dels Jocs del Mediterrani de 1955, que pretenien projectar un cert aperturisme i posar fi a la imatge de Barcelona com a ciutat ¡°roja¡±. El primer va fer possible la urbanitzaci¨® de la Diagonal i la creaci¨® de nous pol¨ªgons d¡¯habitatge social. ¡°La fantasia nocturna de l¡¯altar de la Diagonal del Congr¨¦s, sota el signe de la creu, simbolitza el nacionalcatolicisme. ?s el fantasma de la icona de la modernitzaci¨® d¡¯Estat en un r¨¨gim on no hi ha democr¨¤cia¡±, explica sobre la fotografia de l¡¯altar de Pius XII (6) seleccionada per a aquest moment.

L¡¯humanisme cristi¨¤ tamb¨¦ es va colar en la cultura fotogr¨¤fica del moment, amb una presentaci¨® pac¨ªfica de les noves classes populars urbanes. A Barcelona, la nova fotografia d¡¯avantguarda se situa entre els anys 1957 i 1964 i comen?a amb l¡¯exposici¨® de Ricard Terr¨¦, Xavier Miserachs i Ramon Massats i la inauguraci¨® de la sala Aixel¨¤, i acaba amb la publicaci¨® del llibre de Miserachs Barcelona blanc i negre. Ribalta l¡¯avan?a fins a 1954 amb la publicaci¨® del llibre Barcelona de Francesc Catal¨¤-Roca, que mostrava per primera vegada el canvi i l¡¯arquitectura moderna de la ciutat i les perif¨¨ries. El 1964 va apar¨¨ixer la segona edici¨® de la Guia de Barcelona de Carles Soldevila, amb imatges d¡¯Eugeni Forcano, que havia comen?at a publicar portades a la revista Destino, la m¨¦s popular durant la dictadura juntament amb Gaceta Ilustrada. ¡°?s l¡¯edat d¡¯or dels fotollibres, unes publicacions que han tingut l¡¯impacte m¨¦s gran sobre l¡¯imaginari modern d¡¯aquesta ciutat¡±, segons Ribalta. ¡°Un dels pol¨ªgons m¨¦s luxosos de l¡¯¨¨poca va ser el de Montbau, que va fotografiar el 1969 Oriol Maspons (7). ?s l¡¯estrella d¡¯una pol¨ªtica d¡¯integraci¨® de les classes populars al capitalisme i mostra un discurs conciliador i paternalista. El problema no s¨®n els pol¨ªgons, sin¨® la falta d¡¯una f¨®rmula urbana que els acompanyi. Aquesta ser¨¤ la lluita de les classes socials als anys setanta¡±.

Manel Esclusa. 'Barcelona ciutat imaginada', 1988.
Manel Esclusa. 'Barcelona ciutat imaginada', 1988.Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona

1970-1992. RECONSTRUCCI? DE LA CIUTAT

El cinqu¨¨ moment plantejat pel comissari descriu el naixement del nou estil documental a la fi dels anys setanta i principis dels vuitanta, amb relaci¨® a la recuperaci¨® de la ciutat i de les institucions democr¨¤tiques. La designaci¨® a l¡¯octubre de 1985 de Barcelona com a seu dels Jocs Ol¨ªmpics de 1992 va servir de catalitzador urban¨ªstic de primer ordre i va tornar a transformar la ciutat, que vivia un nou per¨ªode democr¨¤tic des de 1979. Durant el per¨ªode sorgeix una generaci¨® d¡¯arquitectes i urbanistes formats en les lluites antifranquistes que van posar en pr¨¤ctica un urbanisme renovador en un context de grans d¨¨ficits. Oriol Bohigas va ser un dels protagonistes d¡¯aquest ideari, que va defensar la recuperaci¨® del centre i la valoraci¨® de la perif¨¨ria. L¡¯urbanisme socialdem¨°crata no s¡¯ent¨¦n sense la participaci¨® dels moviments ve?nals a partir de final dels setanta, endurits en la lluita pels equipaments i els serveis que els havien negat durant l¡¯¨¨poca anterior. ?s el moment de la ¡°premsa pobra¡±, amb prop de 50 publicacions ve?nals, algunes de gran qualitat. El Centre Internacional de Fotografia de Barcelona i els treballs de Manolo Laguillo identificaven la nova topografia urbana de llocs buits, obsolets o en transformaci¨®, on la ciutat havia passat de llarg. ¡°En aquest sentit, la imatge de Joan Guerrero ¡ªimatge de l¡¯exposici¨®¡ª mostra per primera vegada com la perif¨¨ria i les classes populars apareixen a la foto com a protagonistes actius. A partir d¡¯ara, es replantegen les relacions de poder i s¡¯acaba amb el monopoli de les fotos oficials i oficialistes. S¨®n els ve?ns els que conquisten la ciutat, i la ciutat es pot veure des de la perif¨¨ria¡± (8).

?s a la d¨¨cada dels vuitanta quan, des de l¡¯Ajuntament, es llancen unes campanyes propagand¨ªstiques massives de millora de la imatge p¨²blica de la ciutat, sobretot despr¨¦s d¡¯obtenir la realitzaci¨® dels Jocs, en qu¨¨ calia generar un ampli consens sobre les operacions urban¨ªstiques que es realitzaven en zones de la ciutat com Montju?c, la Vila Ol¨ªmpica, la Vall d¡¯Hebron i la Diagonal. ¡°Un dels fot¨°grafs que reflecteix la ciutat d¡¯aquest per¨ªode va ser Manel Esclusa. Especialista en fotografia nocturna i llargues exposicions que el 1987 va realitzar Barcelona, ciutat imaginada, un recorregut pels nous llocs preol¨ªmpics d¡¯una ciutat que era reconeguda internacionalment pel seu nou urbanisme. La ciutat de les seves fotografies es mou entre el son i la vig¨ªlia i recorda la iconografia dels espectacles nocturns de les exposicions de 1888 i 1929¡± (9).

Jordi Secall i Pons. Protesta contra el F¨°rum Universal de les Cultures, 2004.
Jordi Secall i Pons. Protesta contra el F¨°rum Universal de les Cultures, 2004.col¡¤lecci¨® particular

1992-2004. URBANALITZACI?

El sis¨¨ i ¨²ltim moment recull el pas de la Barcelona socialdem¨°crata, del ¡°model Barcelona¡±, a l¡¯era tecnocr¨¤tico-neoliberal, despr¨¦s de l¡¯¨¨xit del model i de la marca, de la irrupci¨® del turisme de masses que ha acabat sent el gran avalador econ¨°mic de la ciutat. A la segona meitat de la d¨¨cada dels noranta el focus es va col¡¤locar en la promoci¨® i la propaganda institucional del nou gran esdeveniment que s¡¯havia d¡¯organitzar: el F¨°rum de les Cultures del 2004. En aquestes campanyes, explica Ribalta, Barcelona apareix de forma id¨ªl¡¤lica, tant urban¨ªstica com socialment. Aquesta propaganda va tenir una ¨¤mplia resposta social en els moviments anticapitalistes, sobretot quan la ciutat va ser declarada seu per acollir la Confer¨¨ncia Anual sobre Economia del Desenvolupament del Banc Mundial i durant l¡¯enorme protesta contra la Guerra de l¡¯Iraq del 2003.

Urban¨ªsticament, el patrimoni industrial del Poblenou va aglutinar l¡¯operaci¨® i la preocupaci¨® m¨¦s grans per part dels moviments ciutadans, sobretot pel que fa a Can Ricart, salvat in extremis. A l¡¯altra punta de la ciutat, la reforma interior del Raval i, sobretot, l¡¯obertura de la rambla del mateix barri, va ser la intervenci¨® m¨¦s determinant a favor de la transformaci¨® social de la zona. ¡°L¡¯operaci¨® del F¨°rum no va generar el mateix consens que la dels Jocs. Va ser un frac¨¤s i, de fet, segueix sent una zona no integrada a la ciutat, perqu¨¨ no es van tenir en compte els valors de la ciutat inclusiva i l¡¯urbanisme dels vuitanta, que tant reconeixement internacional van donar a la ciutat¡±, comenta Ribalta, que utilitza el terme urbanalitzaci¨®, encunyat pel ge¨°graf Francesc Mu?oz, per al¡¤ludir a la urbanitzaci¨® de baixa densitat. Pel comissari, l¡¯¨²ltima imatge seleccionada (10) ¨¦s una de Jordi Secall i Pons sobre el grup de persones dels moviments antiglobalitzaci¨® que van viatjar amb barca a la zona del F¨°rum i van plantar una bandera pirata per denunciar l¡¯especulaci¨®. ¡°Barcelona defensava un model de creixement urb¨¤ que va oblidar la millora de les classes populars. ?s una imatge premonit¨°ria del que acabaria passant. Els moviments socials tenien ra¨®, i deu anys m¨¦s tard van prendre el poder. L¡¯acte de protesta del 2004 va anunciar el govern actual de la ciutat¡±.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Sobre la firma

Jos¨¦ ?ngel Monta?¨¦s
Redactor de Cultura de EL PA?S en Catalu?a, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauraci¨®n de Bienes Culturales y autor de libros como 'El ni?o secreto de los Dal¨ª', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
soxtry.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
maw-pr.com
zaaksen.com
ypxsptbfd7.com
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
onlinenewsofindia.com
worldgraphic-team.com
bnsrz.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
webmanicura.com
osostore.com
softsmob.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
odskc.com
inzziln.info
leaiiln.info
cq-oa.com
dqtianshun.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
bartoysdirect.com
taquerialoscompadresdc.com
aaoodln.info
amcckln.info
drvrnln.info
dwabmln.info
fcsjoln.info
hlonxln.info
kcmeiln.info
kplrrln.info
fatcatoons.com
91guoys.com
signupforfreehosting.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
topsedu.xyz
xmxm7.com
x332.xyz
sportstrainingblog.com
autopartspares.com
readguy.net
soniasegreto.com
bobbygdavis.com
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
qazwsxedcokmijn.com
parabis.net
terriesandelin.com
luxuryhomme.com
studyexpanse.com
ronoom.com
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
snn01.com
hope-kelley.com
bancodeprofissionais.com
zjccp99.com
liturgycreator.com
weedsmj.com
majorelenco.com
colcollect.com
androidnews-jp.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
nova-click.com
abeautifulcrazylife.com
diggmobile.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
sizam-design.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
bamthemes.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com
avgo.top