¡°Colau simbolitza el que molts pol¨ªtics voldrien aconseguir¡±
Pau Faus, director del documental ¡®Alcaldessa¡¯, ha estat premiat al Festival de M¨¤laga
Cada dia, durant un any, Pau Faus (Barcelona, 1974) va ser l¡¯ombra d¡¯Ada Colau. Gravant-la. El resultat: 200 hores de material que s¡¯han transformat, gr¨¤cies a un gui¨® i a les tisores de muntatge, en un documental d¡¯una hora i mitja. El Festival de M¨¤laga ha premiat amb el Biznaga de Plata a la millor direcci¨® de documental Faus per Alcaldessa, cinta que mostra des de dins els mesos previs a l¡¯arribada de la primera dona a l¡¯alcaldia de Barcelona.
Faus va estudiar arquitectura i, com tanta altra gent, va arribar un dia a la Plataforma d¡¯Afectats per la Hipoteca (PAH) oferint el seu ajut. All¨¤ va entendre ¡°el No nos representan de manera molt clara¡±. Va acabar formant part del Comando V¨ªdeo, el grup de tres activistes que produ?en les campanyes de la PAH. I es va convertir en l¡¯autor del documental S¨ª se puede. Siete d¨ªas en la PAH Barcelona, en el qual tamb¨¦ va participar l¡¯actual cap de comunicaci¨® d¡¯Alcaldia, Silvia Gonz¨¢lez.
Alcaldessa ¨¦s una idea de tots dos. El documental s¡¯estrena el proper 27 de maig a 15 ciutats espanyoles en catal¨¤ amb subt¨ªtols en castell¨¤. Com en un cercle que s¡¯obre i es tanca, el film comen?a i acaba amb la mateixa frase: ¡°No oblidem mai qui som i per qu¨¨ som aqu¨ª¡±, un cartell que penja a la porta del despatx de Colau.
Pregunta. Creu que Ada Colau ha pogut oblidar en algun moment per qu¨¨ ha estat escollida?
Resposta. No. Al contrari. Penso que deu ser el que m¨¦s sovint es repeteixen els que van penjar el cartell.
P. Com va sorgir la idea del documental?
R. Quan el juny del 2014 ens assabentem que es far¨¤ la candidatura, intu?m que no ser¨¤ anecd¨°tic, venim de la PAH i veiem la necessitat d¡¯aquest canvi. Plantegem a Colau que volem fer un documental d¡¯aquesta aventura i fer-lo des del punt de vista del pas de l¡¯activisme a la pol¨ªtica institucional.
P. Qu¨¨ li va semblar la proposta?
R. La reacci¨® no va ser de gaire an¨¤lisi. Ella simplement diu ¡°Vale¡±. Va sortir de forma molt flu?da. De fet, les sessions de videodiari [on Colau reflexiona sobre un fons negre i mirant fixament a la c¨¤mera] moltes vegades eren pauses entre reunions, moments de reflexi¨®, per¨° molt ef¨ªmers. Que quedi clar que Colau no s¡¯autograva, nosaltres cre¨¤vem la situaci¨®. Hi havia dies que eren coses concretes i reflexionava, per exemple, sobre el personalisme; o altres vegades parla de coses que estaven passant. Tot plegat va acabar tenint, de forma natural, un cert aire de mon¨°leg. Ella s¡¯ho va acabar apropiant com un espai per parlar en veu alta.
P. Una de les coses que sorpr¨¨n ¨¦s que ella plora sovint durant el film. Plora molt!
R. N¡¯hi ha motius. A la PAH es plora de mitja per setmana molt m¨¦s que en qualsevol espai que jo hagi compartit. Ser a primera fila com a testimoni genera un desgast molt fort, i crec que ¨¦s un dels plusos que tenen el documental i el personatge: t¨¦ a veure amb la pol¨ªtica, la PAH i els moviments socials. S¨®n espais on no hi ha por ni cap problema a plorar, emocionar-se o riure. L¡¯Ada Colau que veiem ¨¦s la mateixa que la Colau de la PAH.
P. Colau va arribar a vetar alguna imatge?
R. No. No ha vetat res. Tot aix¨° neix d¡¯una confian?a que ella sabia que l¡¯equip no la trairia. La confian?a va seguir en el proc¨¦s d¡¯edici¨®. El problema ¨¦s que a vegades aquestes pel¡¤l¨ªcules que narren processos pol¨ªtics poden resultar avorrides, i nosaltres vol¨ªem arribar al m¨¤xim de gent possible.
P. Quin va ser el pitjor dia de rodatge?
R. No tinc un record d¡¯un dia concret, gravava i ho tirava a la mem¨°ria de l¡¯ordinador.
P. Qu¨¨ el va sorprendre d¡¯ella?
R. Potser quan s¡¯adona que la gent comen?a a tractar-la diferent dins la mateixa organitzaci¨®, perqu¨¨ es percep que pot acabar al poder.
P. Qu¨¨ pensa del seu lideratge?
R. Ada Colau simbolitza el que molts pol¨ªtics voldrien aconseguir, que ¨¦s la coher¨¨ncia entre traject¨°ria i discurs. Fins ara est¨¤vem acostumats a pol¨ªtics que venien una regeneraci¨® o empatia que cada cop ens creiem menys; figures com ella han trobat la connexi¨®: la traject¨°ria l¡¯avala.
P. Amb aquest documental, coneixem Colau o ens quedem amb el personatge?
R. La dualitat persona-personatge ¨¦s la base del documental i es trasllada a moltes situacions. Molts dels talls reflecteixen aquest personatge que est¨¤ entre dues aig¨¹es: activisme i pol¨ªtica, innovar i no arriscar, ser sincera per¨° no ing¨¨nua. La intenci¨® era m¨¦s plantejar la dualitat persona-personatge. En gravar en temps real, vol¨ªem retratar com estava vivint ella aquest viatge. Si ella ens ho expliqu¨¦s ara, seria molt diferent.
P. Si no haguessin guanyat, hi hauria documental?
R. Per part meva, s¨ª.
P. A ella, qu¨¨ li ha semblat?
R. D¡¯una banda, li va agradar reviure moments que s¨®n molt emocionants; per¨° de l¡¯altra, es removia al seient i mirava arrufant el nas, conscient que, algunes coses, avui les expressaria de manera ben diferent.
P. Va votar Colau?
R. S¨ª.
Els ¡®plats bruts¡¯ de l¡¯alcaldessa
El documental Alcaldessa entra literalment fins a la cuina dels Colau. Tant ¨¦s aix¨ª que hi ha un pla de l'aig¨¹era (amb plats, gots i un escorredor per rentar) de casa de l'avui alcaldessa de Barcelona i el seu company, Adri¨¤ Alemany. Correspon al mat¨ª del dia de les eleccions, el 24 de maig passat, i hi apareix la parella fent l'esmorzar. La cafetera que tenen, per cert, t¨¦ el m¨¤nec trencat.
Tamb¨¦ hi surt una altra cuina ¡ªper ser exactes, el rebost de la cuina¡ª, la del restaurant-cafeteria Jard¨ª, que ¨¦s a tocar de la seu de Barcelona en Com¨². El nucli de Colau hi apareix dinant. Una conversa distesa on assagen respostes a preguntes inc¨°modes i que mostra la confian?a amb qu¨¨ es tracta la parella de pol¨ªtics. A m¨¦s, el grup fa broma amb els cabells despentinats d¡¯Alemany, a qui habitualment es veu tens.
Al film hi ha moments on l¡¯espectador se situa molt endins en la intimitat de la PAH ¡ªcom la festa de Nadal: ¡°trobo a faltar la PAH¡±, diu plorant¡ª o de l¡¯entorn de Colau. La gestaci¨® de la conflu¨¨ncia, la campanya electoral... Debaten sobre la conveni¨¨ncia del fet que la cap de llista aparegui a la papereta... Ella, en un dels v¨ªdeos mon¨°leg, reconeix que en el seu dia va criticar el mateix a Pablo Iglesias. En un altre hi apareix amb el seu fill Luca a la falda: el nen, ben sincer, explica que la troba a faltar i que aquell dia no ha anat a l¡¯escola per poder estar plegats.
Hi apareix, tanmateix, la transformaci¨® de l¡¯activista en candidata i com la incomoda el tema de la imatge. Ella en fa broma i explica que li comencen a dir que caldr¨¤ comen?ar a parlar ¡°de la imatge¡±. Apareix amb cara de no agradar-li gens el dia de la sessi¨® de fotos pels cartells electorals: perruqueria, maquillatge, proves de vestuari...
En un altre dels v¨ªdeos de reflexi¨®, Colau parla de com se sent en p¨²blic i acaba explicant que de petita, per l¡¯entorn progre on es va criar, sovint era ¡°la rara¡±, i es va refugiar en els llibres. Fins al punt que per Reis va demanar l¡¯enciclop¨¨dia Larousse. I l¡¯hi van portar. I buscava i subratllava paraules per revisar al cap dels dies si se¡¯n sabia la definici¨®. Una mostra de l¡¯autoexig¨¨ncia i la disciplina de Colau.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.