Sab¨® per netejar la consci¨¨ncia
Jaume Pitarch crea un film com a met¨¤fora de la destrucci¨® de la ciutat siriana d'Alep
Durant cinc hores ininterrompudes es repeteix la mateixa escena gravada amb una c¨¤mera zenital de forma gaireb¨¦ mon¨°tona: Prop de 400 persones es renten les mans, una rere l'altra, amb una pastilla de sab¨® que va gastant-se a poc a poc fins a desapar¨¨ixer. Al principi, la grand¨¤ria de la pastilla impedeix gaireb¨¦ agafar-la i ensabonar-se, i les persones es refreguen el sab¨® amb energia. Al final, la pastilla ¨¦s tan petita que amb prou feines pot agafar-se i no ensabona gens. Les imatges, en principi innocents, adquireixen una dimensi¨® m¨¦s potent quan se sap que la pastilla utilitzada a la pel¡¤l¨ªcula creada per Jaume Pitarch i que pot veure's a la galeria ?ngels Barcelona fins al 29 de juliol, ¨¦s sab¨® d'Alep, considerat un dels m¨¦s antics i millors del m¨®n, creat a for?a d'olis d'oliva i llorer que li donen un color maragda caracter¨ªstic.
El sab¨® ¨¦s tamb¨¦ el producte m¨¦s conegut d'aquesta ciutat de S¨ªria ¡ªon s'asseca al sol¡ª, escenari d'alguns dels episodis m¨¦s cruents de la guerra d'aquest pa¨ªs des del 2012; per aix¨°, les imatges de Sab¨® d'Alep es converteixen en una met¨¤fora de la destrucci¨® lenta i continuada de la ciutat i de l'actitud de les societats occidentals davant els conflictes armats i el drama humanitari dels refugiats.
¡°?s una reacci¨® visceral com a artista a la vergonya i indignaci¨® que vaig sentir davant els fets que estaven succeint a S¨ªria¡±, explica Pitarch, que treballa sempre amb elements creats per l'home desgastats, usats i desmuntats. ¡°La destinaci¨® final de la pastilla ¨¦s consumir-se; per aix¨° ho vaig veure clar¡±, explica l'artista, que va presentar l¡¯obra, amb ajuda de la comiss¨¤ria Carolina Grau, per representar Catalunya a la Biennal de Ven¨¨cia del 2015. ¡°Va quedar finalista amb altres dues, per¨° al final es va seleccionar la ¡°Singularitat¡±, d¡¯Albert Serra, comissariada per Chus Mart¨ªnez, per la qual cosa aquest projecte va quedar aparcat¡±. Per¨° seguien arribant not¨ªcies de la guerra i de la destrucci¨® de la ciutat. ¡°Per aix¨°, vaig sentir la necessitat de tirar-ho endavant¡±, prossegueix Pitarch, per la qual cosa va demanar als seus amics els 4.000 euros que necessitava per condicionar el seu estudi de Barcelona i poder filmar all¨¤.
Plors i abra?ades
No obstant aix¨°, Pitarch pensava que no ho aconseguiria. ¡°La primera setmana nom¨¦s 70 persones havien respost a la meva crida, despr¨¦s de convocar-los en una p¨¤gina web¡±. All¨¤ es sol¡¤licitava la participaci¨® altruista de persones de 16 a 99 anys que disposessin de 15 minuts i que fossin an¨°nimes. ¡°Estava disposat a rentar-me 300 vegades si feia falta¡±, assegura. Per¨° no va fer falta, perqu¨¨ al final s¨ª que va aconseguir els voluntaris suficients. ¡°Van venir persones de la parr¨°quia del costat, membres de la colla castellera de Sants i un grup de bombers de Barcelona, entre molts altres¡±.
La gent rebia unes pautes, com apagar els m¨°bils, fer cua en silenci i rentar-se durant 40 segons, com a m¨¤xim. ¡°Va haver-hi reaccions bestials, com gent que, despr¨¦s de rentar-se, es posava a plorar d'emoci¨®, i altres que necessitaven una abra?ada. Es va crear una esp¨¨cie de comuni¨® entre tots. Va haver-hi molts moments definitius, mai he viscut res similar¡±, prossegueix Pitarch.
Al carrer
Per aix¨°, l'artista ha decidit que aquest projecte hipn¨°tic, que atrapa la gent que el veu, tal com es percep a la galeria on s'exhibeix dins del festival Loop, no s¡¯acabi aqu¨ª. ¡°Cal treure¡¯l al carrer, que es projecti en fa?anes i llocs p¨²blics d'aquesta i d'altres ciutats, com Madrid o Par¨ªs. Estem treballant en un projecte que ho faci possible¡±. Pitarch tampoc descarta altres accions com convocar la gent perqu¨¨ es renti les mans en silenci en una font p¨²blica de Barcelona. ¡°Ser¨¤ un acte espontani, una invitaci¨® per participar, que mostri la solidaritat de la gent i reflexionar si ens rentem les mans o actuem, m¨¦s enll¨¤ de qualsevol acte art¨ªstic", rebla.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.