?nima d¡¯artista
'Laberint de l¡¯¨¤nima', d¡¯Anna Llenas, ¨¦s un dels llibres il¡¤lustrats amb una aparen?a enciclop¨¨dica que han aparegut en els darrers anys
Barrejats entre els llibres infantils i ocupant llocs de privilegi als aparadors, els darrers anys han aparegut llibres il¡¤lustrats amb una aparen?a enciclop¨¨dica, editats amb cura des del primer al darrer detall, amb ¨¤nima de regal, amb un tipus d¡¯il¡¤lustraci¨® contundent i personal que ha captivat m¨¦s els adults que no pas els infants, amb ¨¨xit de vendes i ress¨°. A tall d¡¯exemple, han destacat llibres com Princeses oblidades o desconegudes, de Rebecca Dautremer, i L¡¯herbari de les fades, de Benjamin Lacombe (ambdues a Baula), Peque?o cat¨¢logo de instantes de felicidad, de Roger Olmos (Lumen), o b¨¦ Mirabilia, de Conrad Roset (La Galera). Les seves il¡¤lustracions, m¨¦s que no pas els textos, han esdevingut icones, i el seu estil s¡¯ha exportat a productes de tota mena i a pa?sos de tot el m¨®n.
Observats els llibres i el fenomen, hom arriba a la conclusi¨® que aquests exemplars s¨®n purs llibres d¡¯artista, adquirits per adults que tenen infants a prop, per¨° tamb¨¦ per molts adults captivats per aquests professionals i que n¡¯han esdevingut seguidors. S¨®n exemplars que, si b¨¦ tenen forma i contingut enciclop¨¨dic, en molts casos, quan hom els llegeix, veu que sota l¡¯aparen?a de cat¨¤leg s¡¯amaga un text de ficci¨®, unes definicions inventades, com si d¡¯un recull de contes es tract¨¦s. Al lector no li serveix com a informaci¨®, ni que faci refer¨¨ncia a un m¨®n fant¨¤stic, i li ¨¦s m¨¦s f¨¤cil tastar-los a petits bocins que no pas llegir-los de cap a cap com un llibre d¡¯imaginaci¨®. Els seus admiradors els acaben valorant com a objecte, com a cat¨¤leg d¡¯una exposici¨® art¨ªstica, on meravellar-se davant de les imatges.
Al mercat, en segueixen arribant de nous. Laberint de l¡¯¨¤nima, d¡¯Anna Llenas, seria un d¡¯ells, tot i que la seva voluntat ¨¦s elaborar un breu diccionari de termes de l¡¯¨¤mbit dels sentiments amb les il¡¤lustracions de l¡¯autora. No fa gaires anys que Llenas es dedica al llibre infantil, per¨° el seu primer llibre, El monstre de colors (Flamboyant, 2012), i d¡¯altres que l¡¯han seguit, han tingut una important repercussi¨® que l¡¯ha portat a focalitzar-se en els sentiments. Aquest ¨¨xit ha provocat que les seves obres tinguin un aspecte m¨¦s de llibre regal, on l¡¯estil i els personatges brillen per damunt de tot i criden l¡¯atenci¨® als seus nombrosos seguidors. En aquest cas, proposa un glossari amb ordre laber¨ªntic, com el t¨ªtol indica, de termes relacionats amb l¡¯¨¤nima. Una breu definici¨® de cadascun a cada doble p¨¤gina i els seus quadres, elaborats amb collage i dibuixos, que amb pocs detalls n¡¯il¡¤lustren el contingut i n¡¯augmenten el significat.
O b¨¦ Al cel, cabretes, que convida a entrar en el tema que proposa a partir de les il¡¤lustracions de Merc¨¨ Gal¨ª, amb una repercussi¨® important a casa nostra, i amb uns personatges i un estil que, de forma delicada i precisa, l¡¯han portat a il¡¤lustrar els millors llibres de poesia per a infants dels darrers temps a Catalunya. Aqu¨ª, acompanya els textos de Lola Casas (breus poemes per als fen¨°mens meteorol¨°gics), i d¡¯Alfred Rodr¨ªguez Pic¨®, que els defineix a partir del seu enorme coneixement del tema.
Per acabar, un exemplar paradigm¨¤tic, exponent que cont¨¦ tots els ingredients del que anomenar¨ªem llibre d¡¯artista: Los huesos cantores, de Shaun Tan. ?s un il¡¤lustrador australi¨¤ que s¡¯ha guanyat l¡¯admiraci¨® a nivell mundial pels seus magn¨ªfics i innovadors ¨¤lbums il¡¤lustrats (La cosa perduda, L¡¯arbre vermell, Emigrantes, tots editats per Fiore) en els quals n¡¯elabora tot el conjunt. Com a bon artista, aqu¨ª fa un pas de rosca m¨¦s: tria una bona pila de fragments dels contes dels germans Grimm, dels m¨¦s populars als m¨¦s desconeguts, i els il¡¤lustra amb la fotografia d¡¯una escultura que ha creat per transmetre¡¯n l¡¯ess¨¨ncia. S¨®n figures en miniatura, elaborades amb materials diversos i que recorden l¡¯art precolomb¨ª, per a un llibre espl¨¨ndid, que a m¨¦s de parlar dels nostres ancestres, ho fa de l¡¯¨¤nima i de la vocaci¨® art¨ªstica d¡¯un dels grans autors del segle XXI.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.