Ignasi Aball¨ª a la recerca del temps perdut
La mostra del primer artista catal¨¤ guardonat amb el premi Mir¨® inaugura les renovades sales de la fundaci¨®
Immerses en la foscor, set pantalles marquen el flux continu i il¡¤limitat del temps, que mesuren set clepsidres que van des d¡¯un minut a dues hores. Quan cal, una m¨¤ gira el rellotge de sorra i el temps continua passant. Es tracta del Temps com a inactivitat, una de les 15 obres que Ignasi Aball¨ª ha creat per a la mostra Seq¨¹¨¨ncia infinita, que acullen les renovades sales d¡¯exposicions temporals de la Fundaci¨® Mir¨®, en l¡¯espai on durant 28 anys es va exposar la col¡¤lecci¨® permanent.
Oberta fins al 2 d¡¯octubre, la mostra ¨¦s una coproducci¨® entre la Fundaci¨® Mir¨® i La Caixa, derivada de la concessi¨® del premi Mir¨® a Aball¨ª (Barcelona, 1958), primer artista catal¨¤ que el rep. Per aquest motiu no ¨¦s una retrospectiva, ni una antologia, sin¨® una proposta org¨¤nica que enlla?a obres de diferents ¨¨poques a trav¨¦s dels grans temes de la seva traject¨°ria: el pas del temps, la manera de mesurar-lo i representar-lo; la relaci¨® entre imatge i text, i les problem¨¤tiques vinculades a la creaci¨® pict¨°rica. ?s Aball¨ª en ess¨¨ncia, per¨° tamb¨¦ en esdevenir.
El conjunt de 35 obres, gaireb¨¦ la meitat in¨¨dites, revela el creixent inter¨¨s de l¡¯artista pel llenguatge audiovisual i el di¨¤leg entre la imatge est¨¤tica i en moviment, que es plasma en tres videoinstal¡¤lacions. Destaca l¡¯homenatge a Mir¨®, realitzat amb el suport del col¡¤leccionista Han Nefkens, que recull el proc¨¦s de repintar de blanc, i despr¨¦s amb els seus colors originals, l¡¯escultura mironiana Senyor, senyora, exposada a la terrassa de la fundaci¨®. ¡°La pintura normalment serveix per fer visible, per¨° tamb¨¦ pot fer el contrari, fer desapar¨¨ixer¡±, assegura Aball¨ª, que ha disposat del comissariat de Martina Mill¨¤.
Aquest no ¨¦s l¡¯¨²nic desbordament en la col¡¤lecci¨®: tamb¨¦ hi ha un llibre d¡¯artista a la biblioteca, un ¨ªndex de 20 paraules buidades des d¡¯un vinil negre que recobreix la vidriera de l¡¯escala i una s¨¨rie fotogr¨¤fica, Interval, que immortalitza cada sala en el moment de transici¨® d¡¯un ¨²s a un altre.
Artista conceptual, fidel als materials humils i quotidians, en aquest muntatge Aball¨ª atorga especial protagonisme a la pols, material relacionat f¨ªsicament i metaf¨°ricament amb el pas del temps, que amb el tippex, els miralls i les pinzellades de gel acr¨ªlic transparent, es converteix en material pict¨°ric. ¡°?s la idea de pintar sense deixar una imatge i tamb¨¦ una forma de q¨¹estionar la percepci¨®¡±, explica l¡¯artista, que posa a prova la perspic¨¤cia de l¡¯espectador en diverses obres, com la foto d¡¯un llibre penjada en una cantonada de manera que el text apareix a l¡¯altre costat de la paret.
La novetat del color
No hi s¨®n les seves peces m¨¦s conegudes, els llistats d¡¯obres i retalls de diaris amb els quals va treballar durant 15 anys. No obstant aix¨°, la seva filosofia d¡¯emprar la classificaci¨® com a eina per abordar la realitat roman en la recopilaci¨® de 760 artistes des del segle XIII al XX en una nova cronologia de la hist¨°ria de l¡¯art i a El color en el diari, cat¨¤leg dels matisos crom¨¤tics en la premsa, que revela colors ocults darrere del blanc i negre dominant.
La introducci¨® del color ¨¦s potser la major novetat formal d¡¯aquest Aball¨ª, nou per¨° fidel a ell mateix i les seves investigacions, com demostra tamb¨¦ Mil paraules, en qu¨¨ la dial¨¨ctica entre text i imatge i el tema de la traducci¨® es plasmen en un enc¨¤rrec a l¡¯escriptor Juli¨¤ Guillamon, l¡¯artista Mar¨ªa Xacarella i el cr¨ªtic George Stolz, perqu¨¨ descriguin una imatge en mil paraules, sense mostrar mai la imatge a l¡¯espectador, convidat a completar el joc imaginant-la a partir de la informaci¨® continguda en els tres textos. De la mateixa forma, a Available (Disponible), la pel¡¤l¨ªcula d¡¯una sola imatge que conclou la mostra, ofereix a l¡¯espectador un espai f¨ªlmic buit perqu¨¨ l¡¯ompli mentalment.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.