Totes les dones de Renoir
La Fundaci¨® Mapfre exposa a Barcelona 40 obres del pintor franc¨¨s, provinents dels museus d'Orsay i de l'Orangerie, on la dona ¨¦s la protagonista absoluta
Hi ha moltes maneres d'apropar-se al pintor franc¨¨s Pierre-Auguste Renoir (Llemotges, 1841; Cagnes-sur-Mer, 1919), un dels grans artistes de tots els temps. Una ¨¦s a partir de les obres en qu¨¨ va pintar la dona en les seves m¨²ltiples facetes, de les parisenques modernes que es vestien a la moda i freq¨¹entaven els llocs m¨¦s populars, com el Moulin de la Galette, a aquelles que, sobretot en la seva ¨²ltima etapa, representava nues en buc¨°lics paisatges en qu¨¨ de manera sensual semblen gaudir plenament de la vida. Tamb¨¦ s¨®n dones les que apareixen en escenes ¨ªntimes i quotidianes, on una mare, normalment la seva dona, l'Aline, alleta un nen, el seu fill Pierre, i en m¨²ltiples escenes quotidianes en les quals el ritual de la higiene personal es revesteix de seducci¨®. Potser per aix¨° Renoir est¨¤ considerat el pintor de la dona (i de la carn), despr¨¦s de crear models completament atribu?bles al seu pinzell i reconeixibles.
Aquest acostament ¨¦s el que proposa fins al 8 de gener la Fundaci¨® Mapfre, que inaugura la temporada de la seva seu a Barcelona amb Renoir entre dones. De l'ideal modern a l'ideal cl¨¤ssic, una exposici¨® que desplega 40 obres de l'artista de les 70 que sumen els museus parisencs d'Orsay i de l'Orangerie. Per¨° Renoir no es troba nom¨¦s en aquest viatge a Barcelona: l'acompanyen 30 obres m¨¦s realitzades per autors coetanis del nivell de Van Gogh, C¨¦zanne, Degas o Picasso, a m¨¦s de treballs dels catalans Ramon Casas, Santiago Rusi?ol o Carles Casagemas, que van pintar els mateixos escenaris de Montmartre que Renoir. Per la qualitat de les peces exhibides, l'antol¨°gica, comissariada per Paul Perrin, conservador de pintura del Museu d'Orsay, est¨¤ cridada a ser una de les grans cites art¨ªstiques d'aquesta tardor.
Amigues, amants, esposa, models professionals, noies del carrer, actrius, grans burgeses... Les dones van inspirar sempre Renoir com a objecte de seducci¨® i viva encarnaci¨® de l'art, com es fa pal¨¨s en els deu ¨¤mbits de l'exposici¨® que es podr¨¤ veure a partir de dem¨¤ dissabte.
El ¡®Moulin de la Galette¡¯ torna a Barcelona
Una de les obres m¨¦s ic¨°niques i reprodu?des de Renoir ¨¦s?El ball del Moulin de la Galette?(1876), una pintura que, malgrat que nom¨¦s ha sortit cinc vegades de Par¨ªs ¡ªa Nova York, Sant Petersburg i T¨°quio¡ª ¨¦s la segona vegada que recala a Barcelona. La primera va ser l'any 1917, quan un grup d'artistes franc¨°fils, amb Ramon Casas i Santiago Rusi?ol al capdavant, es van voler solidaritzar amb la capital francesa i els seus creadors immersos en els efectes de la Primera Guerra Mundial que havien impedit celebrar els grans salons que animaven la vida cultural francesa. Per aix¨° van organitzar una mostra amb un total de 1.500 obres d'autors com Bonnard, Matisse, Degas, Rodin, Renoir, Manet, Sisley, Seurat o Toulouse-Lautrec, entre d'altres.
"El portent¨®s Moulin de la Galette no es pot contemplar sense sentir esgarrifances d'un delit gaireb¨¦ angoixant", va escriure llavors Jos¨¦ Franc¨¦s al diari La Esfera?sobre aquesta obra plena de ritme en qu¨¨ el pintor va emprar una estructura basada en triangles i va establir quatre plans des de la parella protagonista fins als quiosquets del final i on sembla que passin mil coses. Van ser poques les obres que es van adquirir en aquesta mostra. L'Ajuntament de Barcelona va comprar, per 14.864, una obra de Sisley, El tombant del Loing, que avui ¨¦s al MNAC. L'exposici¨® actual ¨¦s, segons Pablo Jim¨¦nez, director de cultura de la Fundaci¨® Mapfre, "un homenatge a aquella hist¨°ria de solidaritat en moments dif¨ªcils".
Segons Perrin, ser¨¤ el 1880, a partir d'un viatge a It¨¤lia, quan Renoir comen?a a abandonar els retrats de la parisenca moderna per centrar-se en els nus femenins, ¡°reflex de l'admiraci¨® que sent per l'obra d'Ingres, Rafael o el Veron¨¨s, en una mena de retorn al classicisme¡±.
Renoir va patir una crisi personal el 1880 ¡ªpotser la dels quaranta¡ª, va explicar el comissari de la mostra Perrin: ¡°En aquest moment va descobrir que l'impressionisme no era una finalitat en si mateixa i va posar la seva mirada en els grans de la hist¨°ria de l'art. Va viatjar a Roma i es va inspirar en Rafael, de manera que la seva obra va fer un gir entre l'impressionisme, el dibuix acad¨¨mic i els mestres del segle XVIII¡±, segons l'expert. D'aquesta ¨¨poca ¨¦s Dona nua en un paisatge, on s'aprecia la superaci¨® de la t¨¨cnica impressionista i m¨¦s control del dibuix. L'abandonament de l'impressionisme ¡ªque ocupa nom¨¦s 10 anys dels 50 en qu¨¨ Renoir va estar actiu¡ª es fa pal¨¨s en una de les obres que tanca l'exposici¨®, com ¨¦s?Les banyistes (1918-1919), la seva ¨²ltima gran obra, que s'allunya dels plantejaments cl¨¤ssics d'autors com Julius Leblanc, situat just al davant, per¨° proper a la modernitat d'artistes revolucionaris com Picasso, que tanca l'exposici¨® amb dos nus impressionants, Grand nu ¨¤ la Draperie, del Museu d'Orsay, i Femme dans un fauteuil rouge,?d'una col¡¤lecci¨® privada su?ssa, que s¨®n les cireretes d'aquesta exposici¨® necess¨¤ria que es podr¨¤ veure a partir de dem¨¤ dissabte.
Les dones de Renoir s¨®n, de totes maneres, castes i innocents, una q¨¹esti¨® que ha fet que molts el critiquessin per misogin. ¡°La seva obra sembla que encarni una visi¨® molt conservadora, fins i tot reaccion¨¤ria de les dones, per aix¨° l'han qualificat de misogin¡±, va explicar el comissari, que assegura que entre els objectius de l'exposici¨® ¨¦s ¡°superar aquesta visi¨®, intentant situar-nos en l'¨¨poca de Renoir i veure quina ¨¦s la condici¨® femenina de llavors¡±. ?s per aix¨°, continua Perrin, que al segle XIX l'obra de Renoir era considerada la d'un feminista, perqu¨¨ reflectia dones modernes, que llegeixen, que ballen, que gaudeixen de la vida, mentre que Degas s¨ª que era considerat un misogin perqu¨¨ les seves dones no responien als c¨¤nons de bellesa del moment¡±. Amb el pas del temps la percepci¨® ha canviat i ¡°Degas ¨¦s el feminista perqu¨¨ mostra la realitat de les dones, mentre que Renoir ¨¦s un reaccionari perqu¨¨ ¨¦s m¨¦s conservador¡±. Per al comissari l'exposici¨® ¨¦s una nova mirada sobre aquestes obres que tots coneixem. ¡°Es tracta d'explicar una hist¨°ria, no nom¨¦s la de les obres mestres, sin¨® d'estudiar la relaci¨® entre Renoir i la dona i com va crear l'ideal de dona moderna i despr¨¦s va evolucionar cap a una concepci¨® m¨¦s cl¨¤ssica¡±, una indagaci¨® que nom¨¦s ¨¦s possible quan aquestes obres surten del seu museu habitual en el qual les obres, va explicar, ocupen sempre un lloc sense di¨¤legs possibles.
De fet, l'exposici¨® que s'inaugura a la Fundaci¨® Mapfre no ser¨¤ l'¨²nica vegada aquest any que es mostraran obres de Renoir a Espanya. A mitjan octubre el Museu Thyssen de Madrid presentar¨¤ una nova lectura de la seva obra. Aquesta vegada el tema ser¨¤ la intimitat, i ho far¨¤ a partir de 87 quadres procedents de col¡¤leccions p¨²bliques i privades de tot el m¨®n. ¡°Hi ha Renoir per a tots¡±, va explicar Pablo Jim¨¦nez, director de cultura de la Fundaci¨® Mapfre. De fet, el Museu d'Orsay no ¨¦s qui t¨¦ m¨¦s renoirs. La Barnes Foundation Philadelphia t¨¦ 180 obres del pintor, cent m¨¦s que el museu franc¨¨s.
Moltes de les pintures que es poden veure a Barcelona s'han exposat fins fa poc al Jap¨®. ¡°Algunes fins i tot no s'han desembalat¡±, va explicar Jim¨¦nez. El cost total de la mostra ¨¦s de 600.000 euros.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.