Cercas torna a la Guerra Civil amb la hist¨°ria d¡¯un familiar falangista
L'escriptor publicar¨¤ al febrer ¡®El monarca de las sombras¡¯, una novel¡¤la que l'autor considera ¡°complement¨¤ria¡± del seu gran ¨¨xit ¡®Soldados de Salamina¡¯
Javier Cercas torna a la Guerra Civil. 16 anys despr¨¦s de l'impactant Soldados de Salamina (Tusquets), l'escriptor repr¨¨n el conflicte b¨¨l¡¤lic i amb una implicaci¨® personal i afectiva molt m¨¦s gran: El monarca de las sombras, que Literatura Random House publicar¨¤ el 16 de febrer, narra la hist¨°ria d'un oncle de la seva mare, falangista i alferes de l'ex¨¨rcit rebel, mort als 19 anys en la batalla de l'Ebre i que durant un temps va ser l'heroi de la fam¨ªlia. No pot ser el llibre de la 68a Fira del Llibre de Frankfurt perqu¨¨ cap dels seus editors internacionals deixa l'autor?i perqu¨¨ alguns fins i tot desconeixen encara la seva exist¨¨ncia, per¨° ahir comen?ava a ser el tema de conversa en les tert¨²lies m¨¦s assenyalades amb un denominador com¨²: est¨¤ a l'altura, en forma i fons, de l'obra que van elogiar de Mario Vargas Llosa a Sontag i de Coetzee a Steiner.
¡°?s el llibre que volia escriure des que s¨®c escriptor i fins i tot abans; he tingut aquesta hist¨°ria sempre al cap perqu¨¨ ¨¦s un episodi que ens va marcar a casa, que m'explicava la meva mare de nen i que no sabia si podria abordar perqu¨¨ era afrontar el passat falangista de la meva fam¨ªlia¡±, comenta des d'Espanya l'escriptor, poc inclinat a donar gaire detalls sobre la seva nova novel¡¤la.
¡°A Espanya, som incapa?os d¡¯afrontar el passat¡±
Quatre mesos abans de publicar-se, Javier Cercas ja intueix qu¨¨ passar¨¤ amb El monarca de las sombras. "Com que torno a tocar un falangista, diran que faig revisionisme; per¨° no ¨¦s cert: tothom amb dos dits de sentit com¨² sap que els republicans tenien ra¨® i els altres, no; aqu¨ª la pregunta ¨¦s si tots els republicans eren moralment bons i tots els franquistes moralment perversos. Aquest parent meu era moralment millor que jo?", planteja Cercas. En el seu llibre aborda per primera vegada l'emigraci¨® i el desarrelament a partir del poble extremeny de la seva fam¨ªlia, Ibahernando, on va n¨¦ixer el 1962 i que va deixar per viure a Catalunya. "Parlo del passat perqu¨¨ el present actual comen?a all¨¤. Aquest llibre parla de la necessitat d'assumir-ho, encara que no agradi: som incapa?os d'afrontar el passat. Jo, tenint a la fam¨ªlia un passat falangista, tampoc ho havia fet fins ara", assegura.
El retorn al conflicte civil va agafar l'autor per sorpresa. ¡°Despr¨¦s de Soldados¡ em vaig dir que no tornaria a escriure sobre la Guerra Civil perqu¨¨ vaig pensar que havia esgotat el tema; per¨° em vaig adonar que aquesta hist¨°ria dom¨¨stica era complement¨¤ria i hi tenia una relaci¨® directa, culminava la pregunta amb la qual arrencava Soldados...: l'her¨¨ncia de la viol¨¨ncia de la guerra, aquesta pres¨¨ncia aclaparant del passat sobre el present¡ En el fons, d'aix¨° tracten la majoria dels meus llibres: Anatom¨ªa de un instante,?El impostor¡¡±, confessa.
Si d'alguna cosa es mostra satisfet Cercas ¨¦s d'haver exorcitzat la hist¨°ria, la de Manuel Mena, falangista, alferes de l'ex¨¨rcit franquista que va acabar morint el setembre del 1938 amb nom¨¦s 19 anys. ¡°La meva mare, protagonista secreta d'aquesta hist¨°ria, era una nena de set anys; vivien a la mateixa casa; l'episodi va deixar en la fam¨ªlia aquesta her¨¨ncia de dolor, aquest punt de suposat heroisme¡ El llibre intenta entendre per qu¨¨ a casa se'l veia com un heroi¡±. I ha trigat anys a entendre-ho. ¡°La devoci¨® no era pel sentit pol¨ªtic, era pel vital, era com un germ¨¤ gran¡ En qualsevol cas, quedaven obertes les preguntes de sempre: Qu¨¨ va fascinar aquest noi per fer-se falangista i arribar fins a la viol¨¨ncia de la guerra, a militar en el costat equivocat de la hist¨°ria, a defensar amb la seva sang una causa injusta que potser llavors no es veia aix¨ª?¡±.
T¨ªtol amb hist¨°ria
Com sempre en la seva obra, el t¨ªtol escollit per Cercas t¨¦ una hist¨°ria liter¨¤ria i moral. ¡°Era inevitable perqu¨¨ surt de les entranyes mateixes del llibre: ¨¦s en l'¨²nic moment de L'Odissea en qu¨¨ apareix Aquil¡¤les, l'heroi perfecte que cau en combat, jove, paradigma de l'¨¨tica grega; Ulisses es troba amb ell a l'Hades i li diu que aqu¨ª a baix ha de ser "el monarca de les ombres"; Aquil¡¤les li respon que preferiria seguir sent l'¨²ltim serf de l'¨²ltim viu¡ Aquell oncle de la meva mare era una mena d'Aquil¡¤les familiar¡±. La naturalesa equ¨ªvoca de l'heroi, com a?El impostor o a?Soldados¡ reapareix.
Tamb¨¦ des del punt de vista formal El monarca de las sombras?remet a Soldados¡ i a bona part de la seva bibliografia a l'hora de difuminar les barreres entre realitat i ficci¨®. Aix¨ª, la novel¡¤la mant¨¦ dues l¨ªnies, la biografia del familiar i el treball de recerca que l'autor n'ha fet. En aquesta ¨²ltima obra Cercas admet que ha jugat amb m¨¦s llibertat, amb aparicions de personatges reals com el seu amic (i director de la versi¨® cinematogr¨¤fica de Soldados¡ en cinema)?David Trueba o l'editor i periodista Ernest Folch. ¡°El llibre t¨¦ potser un tres per cent de ficci¨®, despr¨¦s ¨¦s una novel¡¤la: nom¨¦s que hi hagi un gram novel¡¤lat ja ¨¦s ficci¨®; aqu¨ª hi ha una batalla entre ficci¨® i hist¨°ria¡±, explica. En canvi, la reconstrucci¨® de la vida de Manuel Mena l'ha fet ¡°amb un afany d'historiador gaireb¨¦ mani¨¤tic¡±, puntualitza Cercas, que ha hagut de treballar molt, ja que la fam¨ªlia va cremar tots els rastres del falangista. ¡°Amb prou feines han sobreviscut una foto i algun paper; per no patir m¨¦s no van deixar res¡±. Pura Guerra Civil espanyola.
Turquia i Hong Kong, sense paraules
No tot a la Fira de Frankfurt ¨¦s negoci ni presentacions espectaculars de llibres, com la que va fer ahir del seu gegant¨ª i exclusiu llibre l'artista David Hockney, que amb les seves noves trapelleries amb l'iPad?(com ja va fer fa unes d¨¨cades amb les imatges de Polaroid) promou aquests dies una de les novetats d'aquest any, als prop de 2.000 metres quadrats de The Arts+ per crear sinergies entre el m¨®n del llibre i la creaci¨® art¨ªstica i la ind¨²stria cultural. Tamb¨¦ hi ha temps per a la reivindicaci¨® pol¨ªtica.
I aqu¨ª Turquia encap?ala tristament el r¨¤nquing. El president de l'Associaci¨® Internacional d'Editors, Richard Charkin, va alertar ahir de la dram¨¤tica situaci¨® que viu la llibertat d'expressi¨® a Turquia per la repressi¨® que el president Erdogan ha llan?at despr¨¦s del fallit intent de cop d'Estat, entre altres sectors, al dels escriptors, periodistes i editors. Les cr¨ªtiques i refer¨¨ncies ja havien aflorat en la cerim¨°nia oficial d'una fira que se celebra en un pa¨ªs amb una notable emigraci¨® turca. I de raons no en falten: es xifren en 140 les empreses culturals i period¨ªstiques que s'han tancat, 30 de les quals s¨®n editorials, algunes fins i tot de llibres infantils. M¨¦s de 130 escriptors i periodistes s¨®n avui a les presons turques.
Per aix¨°, ¨¦s habitual trobar entre els llargs passadissos de la fira algun element publicitari de la campanya Free Words Turkey, llan?ada pel PEN Club alemany i Reporters sense Fronteres, perqu¨¨ el Govern alemany exigeixi a la Comissi¨® Europea que no s'accepti aquesta situaci¨® en les negociacions de Turquia per a la seva entrada a la UE com a mal menor o an¨¨cdota davant la pol¨ªtica del flux d'immigrants o l'¨²s militar de les seves bases. Ja han recollit 80.000 signatures.
No ¨¦s, malauradament, l'¨²nica situaci¨® de dram¨¤tica llibertat d'expressi¨®. Tamb¨¦ es veu aquests dies Angela Gui, filla de l'editor de Hong Kong Gui Minhai, detingut, amb quatre col¡¤legues m¨¦s, per les autoritats xineses l'octubre de l'any passat, per publicar (Mighty Current) i vendre (Causeway Bay Books) llibres cr¨ªtics amb el r¨¨gim. Pa?sos sense paraules a la gran fira de les paraules.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.