Objectes valuosos
Cr¨ªtica a 'El barret prodigi¨®s i la barraca de monstres / Les aventures d'en Pinotxo'
El mercat del llibre per a infants s¡¯ha capgirat com un mitj¨®. Actualment, els llocs de privilegi s¨®n ocupats per s¨¨ries protagonitzades per un personatge captivador, per novel¡¤les per a joves que poden llegir tamb¨¦ els adults, i pels ¨¤lbums il¡¤lustrats, cosa impensable fa nom¨¦s deu anys. Enmig d¡¯aquest ventall, hi ha molts exemplars que destaquen per una edici¨® acurada, que busquen el p¨²blic de llibreria ¡ªi no d¡¯escola, com est¨¤vem acostumats¡ª i volen convertir-se en objectes de regal valuosos. Sovint, la mat¨¨ria primera s¨®n els cl¨¤ssics, els autors consagrats, a qui els lectors o no lectors ja coneixen, o b¨¦, simplement, associen el t¨ªtol o el nom a un segell de qualitat.
Aquests ¨¦s el cas de dos exemples paradigm¨¤tics: El barret prodigi¨®s i la barraca de monstres, de Pere Calders, i el Pinotxo de Collodi, editat ara per Combel.
EL BARRET PRODIGI?S I LA BARRACA DE MONSTRES / LES AVENTURES D¡¯EN PINOTXO
Pere Calders / Carlos Collodi
Il¡¤lustracions: Pep Boatella / Pep Montserrat
Traducci¨®: Anna Casassas
Comanegra / Combel
52 / 198 p¨¤gines. 18 / 19,90 euros
El de Calders ¨¦s el primer conte que va escriure per a infants, present al seu primer recull, El primer arlequ¨ª, i un dels pocs que encara no s¡¯havia extret del seu h¨¤bitat natural per publicar-lo en solitari, acompanyat d¡¯il¡¤lustracions, el fam¨®s Raspall, Els nens voladors o La lluna a casa.
El llibre aconsegueix l¡¯objectiu d¡¯esdevenir un d¡¯aquells regals ¨²nics, del qual no deixaries de palpar la coberta i el paper, no pararies d¡¯observar cada detall de les il¡¤lustracions de Pep Boatella. Aquestes destaquen per la seva exuber¨¤ncia i la seva for?a, pel fet d¡¯afegir m¨¦s enginy, m¨¤gia i acci¨® a un conte que ja cont¨¦ tot plegat, i especialment pel tractament original i divers que l¡¯il¡¤lustrador aplica a cada doble p¨¤gina. Un embolcall primmirat per a un conte d¡¯amor, ¨¨pic i m¨¤gic, entre els personatges de dues cartes, un d¡¯una baralla espanyola, i l¡¯altra, d¡¯una de francesa.
Del llibre, l¡¯element que genera m¨¦s discussi¨® ¨¦s la inclusi¨® del text en la seva integritat. L¡¯editorial Comanegra, a qui el tema tamb¨¦ devia generar un ric debat, opta, i aix¨ª ho aclareix al web, per oferir-lo tal qual als lectors, per posar la prosa de Calders ¡ªel millor autor de contes en catal¨¤ del segle passat¡ª directament a l¡¯abast dels nostres dits. Aix¨° fa que, en algun passatge, els fragments de text de cada doble p¨¤gina siguin un pel extensos pel tipus de llibre que s¡¯ofereix.
Cal no oblidar que Calders va pensar els seus meravellosos contes sense imatge, com a part integrant d¡¯un recull, entre d¡¯altres coses perqu¨¨ en aquell temps els ¨¤lbums il¡¤lustrats no existien. Quan hom opta per a?llar un conte i convertir-lo en ¨¤lbum, sorgeix inevitablement aquest debat, entre tot just il¡¤lustrar-lo, o b¨¦ aprofitar els avantatges que ofereix un tipus d¡¯obra en la qual la imatge i el text van de bracet per explicar la hist¨°ria i, per tant, sintetitzar el text perqu¨¨ la imatge ja fa expl¨ªcit molt del que cont¨¦, encara que el llenguatge esdevingui una mica m¨¦s pla.
Val a dir que una de les qualitats del g¨¨nere del conte ¨¦s que no admet elements superflus, per¨° en afegir-hi la imatge, alguns dels que no ho eren se¡¯n tornen. Sintetitzar el text perqu¨¨ la imatge ja li d¨®na volada fa que la suma dels dos augmenti el poder del relat i la capacitat d¡¯arribar al lector, amb un for?a grandiosa. Aqu¨ª, la suma entre text i imatge, entre Calders i Boatella, ja ¨¦s enorme, per¨° ho podria ser encara una mica m¨¦s.
Les aventures de Pinotxo, de Carlo Collodi (Combel), representa una nova mirada, de les moltes que s¡¯han fet al llarg dels anys, a un dels grans cl¨¤ssics de la literatura infantil. Ho presenta amb una traducci¨® precisa i actual d¡¯Anna Casassas, i amb les il¡¤lustracions de Pep Montserrat, una de les traject¨°ries m¨¦s brillants dels il¡¤lustradors catalans. Montserrat dota d¡¯energia i vivacitat el titella de fusta, i de realisme, a vegades despullat, directe i cru, les seves populars vicissituds.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.