Ep¨ªlegs que insinuen
Nabokov deia que la millor part de la biografia d¡¯un escriptor no ¨¦s la cr¨°nica de les seves perip¨¨cies, sin¨® la hist¨°ria del seu estil. O de les seves lectures, es podria afegir
"M¡¯encanten les simetries ocultes, les llistes, els cap¨ªtols rizom¨¤tics. Per damunt de tot, adoro els ep¨ªlegs¡±, diu el narrador d¡¯Els jugadors de whist en un moment clau de la novel¡¤la, una declaraci¨® de principis que el seu autor, Vicen? Pag¨¨s, de segur que deu subscriure plenament perqu¨¨ ara s¡¯han publicat dos llibres que duen ep¨ªlegs seus i que de manera impl¨ªcita insinuen un parell de projectes assag¨ªstics que el lector constant agrairia de tot cor. M¨¦s enll¨¤ de la seva faceta de narrador, Vicen? Pag¨¨s no ha desdenyat mai l¡¯assaig, i Un tramvia anomenat text continua sent encara un llibre molt ¨²til per a tota aquella gent que vol escriure i topa amb les dificultats naturals a l¡¯hora de dissenyar el pla general de l¡¯obra, que experimenta el terror de la primera frase, que t¨¦ un alt concepte de les seves pr¨°pies facultats i que pateix la por paralitzant a desmentir-ho, que converteix les provatures en els procediments en una pr¨°rroga il¡¤limitada per no haver d¡¯enfrontar-se a l¡¯hora de la veritat. Aqu¨ª Vicen? Pag¨¨s reflexiona sobre les actituds possibles davant de la proesa d¡¯escriure, a favor sempre de la claredat, la mesura, l¡¯ordre i la coher¨¨ncia ¡ª¨¦s un llibre tan necessari com Sobre l¡¯escriptura, de Ferran Toutain¡ª, i a De Robinson Crusoe a Peter Pan, un c¨¤non de la novel¡¤la juvenil, venia a demostrar que era possible llegir Moby Dick, per exemple, sense fer cas de les tones de pedanteria que l¡¯erudici¨® hi ha abocat al damunt. El llibre de l¡¯anypodria dur el mateix t¨ªtol que el blog on recull les ressenyes que publica a El Peri¨®dico i a L¡¯aven?, ¡°Biografia d¡¯un lector¡±.
Aquest t¨ªtol tamb¨¦ podria servir per al llibre que sortiria ¡ªel relat de la seva formaci¨® com a lector¡ª si Vicen? Pag¨¨s continu¨¦s l¡¯ep¨ªleg que escriu per a La millor hist¨°ria del m¨®n, de Rudyard Kipling (Males Herbes), un rep¨¤s de les relacions mantingudes amb l¡¯autor d¡¯El llibre de la selva al llarg dels anys i que ensenya que un bon llibre no s¡¯assaboreix nom¨¦s en el moment de llegir-lo sin¨® que tamb¨¦ crea a la mem¨°ria un circuit particular al qual, passat el temps, sempre s¡¯hi pot tornar. I si prossegu¨ªs l¡¯ep¨ªleg que escriu per a la reedici¨® de la seva primera novel¡¤la, El m¨®n d¡¯Horaci (Emp¨²ries) ¡ªun llibre tit¨¤nic on, en efecte, es proposa la borgiana tasca de descobrir l¡¯ordre amagat que regeix el caos de qualsevol vida, la mec¨¤nica del m¨®n¡ª, el lector tindria a les mans el cat¨¤leg general de com Vicen? Pag¨¨s ha escrit algunes de les millors novel¡¤les de la seva generaci¨®. Nabokov deia que la millor part de la biografia d¡¯un escriptor no ¨¦s la cr¨°nica de les seves perip¨¨cies, sin¨® la hist¨°ria del seu estil. O de les seves lectures, es podria afegir.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.