La Fundaci¨® Mir¨® explora l¡¯autogesti¨® en l¡¯art
Una mostra proposa un ampli recorregut hist¨°ric per les pr¨¤ctiques ¡®do it yourself¡¯
¡°Amb Duchamp vam aprendre que qualsevol cosa pot ser una obra d'art i amb Beuys, que qualsevol persona pot ser un artista¡±. Ho afirma Antonio Ortega, artista i comissari de la mostra Autogesti¨®, que reuneix a la Fundaci¨® Mir¨®, fins al 21 de maig, 63 obres fruit dels posicionaments DIY (do it yourself, fes-ho tu mateix) de 26 artistes internacionals, des dels anys seixanta fins a l'actualitat. ¡°La mostra revisa en clau hist¨°rica l'obra de creadors que han pres el control de la producci¨®, l'exposici¨® i la difusi¨® del seu treball, amb gestos d'empoderament, que han generat noves maneres de relacionar-se amb el sistema de l'art¡±, explica Ortega.
La selecci¨® abasta des de l'actitud pol¨ªtica i reivindicativa dels pioners, com Esther Ferrer, Yoko Ono o Gustav Metzger, fins a les m¨¦s naturals de les joves generacions que ja han assimilat les pr¨¤ctiques d'autogesti¨®, incorporant-les a les seves m¨²ltiples estrat¨¨gies. ?s el cas de Pere Llobera, que ha reprodu?t algunes obres de la mostra, com si es tract¨¦s d'¡°una impressora a l'oli¡±, segons la seva pr¨°pia definici¨®, i tamb¨¦ d'Elizabeth Wright, que reprodueix objectes reduint-los o ampliant-los, com el cotxe Mini Morris aparcat en una de les terrasses de la Fundaci¨®. Al mig hi ha tot un cat¨¤leg d'actituds: la pintura cremada de Mir¨®, el v¨ªdeo ir¨°nic de Gilbert & George, el gest sobtat d'Hern¨¢ndez Pijuan, que en sentir Tharrats definir una pintura seva com una ¡°eclosi¨® c¨°smica¡± va decidir deixar l'informalisme, i Les accions a casa de Bestu¨¦ i Vives, performances minimalistes ¡°que van tenir una incid¨¨ncia brutal en l'escena art¨ªstica emergent i van marcar de forma indeleble tota una generaci¨® de creadors¡±, indica el comissari.
Ortega ha encarregat als m¨¦s joves de la seva selecci¨® la r¨¨plica d'unes obres que necessiten tornar-se a produir en cada presentaci¨®. ?s el cas de Cent coses que no s¨®n art en absolut, de Cesare Pietroiusti, un conjunt d'objectes dom¨¨stics recol¡¤lectats entre els ve?ns del Poble-sec per Celeste Mar¨ª i Blanca Utrillas, presents tamb¨¦ amb una obra pr¨°pia. Han treballat directament a les sales de la Mir¨® Adam Nankervis, que ha reeditat Museum MAN, la seva m¨ªtica col¡¤lecci¨® d'objectes quotidians, i Laura Porter, que ha elaborat la seva pe?a in situ i en un temps acotat per plantejar una reflexi¨® sobre les din¨¤miques del fet art¨ªstic. ¡°La mostra incorpora un c¨°mic de Carla Fern¨¢ndez que aborda la relaci¨® entre art i vida en l'obra de Metzger, precursor de l'autogesti¨® art¨ªstica i referent al llarg de tot el recorregut¡±, apunta Ortega, amb una traject¨°ria que combina el seu treball com a artista, gestor, comissari, docent i te¨°ric alhora, per la qual cosa el muntatge sovint revela una aproximaci¨® did¨¤ctica i pedag¨°gica al tema. De fet, per oferir m¨¦s pistes al p¨²blic, les obres, totes amb un marcat car¨¤cter conceptual, no nom¨¦s van acompanyades dels habituals r¨¨tols explicatius, sin¨® tamb¨¦ d'unes notes escrites a m¨¤ a les parets per l'artista Mariona Moncunill, que proposa lectures in¨¨dites i insospitades dels relats ortodoxos.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.