Bene?da tradici¨®
Ren¨¦ Jacobs dirigeix al Palau 'La Passi¨® segons Sant Mateu' en homenatge al naixement de Llu¨ªs Millet
La tradici¨® multiplica l'oferta de Passions per Setmana Santa ¡ª¨¦s estrany l'auditori que no programa algun dels grans oratoris sobre la passi¨® de Jesucrist en aquestes dates¡ª, i en aquest repertori la joia de la corona ¨¦s La Passi¨® segons Sant Mateu de Johann Sebastian Bach. La primera audici¨® a Espanya va tenir lloc el 27 de febrer del 1921 al Palau, sota la direcci¨® de Llu¨ªs Millet, fundador de l'Orfe¨® Catal¨¤: fidel a aquesta bene?da tradici¨®, el temple modernista ha dedicat a Millet, en commemoraci¨® del 150¨¨ aniversari del seu naixement, una memorable versi¨® dirigida per Ren¨¦ Jacobs.
Tot hi ¨¦s, en Bach, s¨ªntesi de les tradicions que van alimentar l'esplendor barroca i, al seu torn, font de la qual beuen, en major o menor mesura, totes les m¨²siques de l'avenir. Revelar la ci¨¨ncia i l'esperit bachi¨¤ exigeix int¨¨rprets savis capa?os de mostrar la perfecci¨® i grandesa d'una arquitectura sonora ¡ªla melodia, el ritme, el contrapunt, l'equilibri¡ª al servei de l'expressi¨®. I aix¨° ¨¦s, ni m¨¦s ni menys, el que va fer Jacobs.
El veter¨¤ director belga, pioner del moviment historicista, busca la perfecci¨® no per afany de virtuosisme, sin¨® per transmetre l'emoci¨® bachiana des de l'austeritat i l'equilibri. Com menys sobrec¨¤rrega dram¨¤tica s'imprimeix al discurs musical, millor es viu l'expressivitat d'una m¨²sica que suporta malament els excessos.
Amb Jacobs sempre guanya la puresa sonora. Coneix i aprofita b¨¦ l'ac¨²stica de la sala modernista per crear una atmosfera prop¨ªcia al gaudi dels matisos del fraseig i l'articulaci¨®. I fa meravelles gr¨¤cies a la transpar¨¨ncia del so de l'Akademie f¨¹r Alte Musik Berlin, conjunt d'instruments hist¨°rics fundat el 1982 al Berl¨ªn oriental, i el RIAS Kammerchor, que va n¨¦ixer el 1948 com a cor de la r¨¤dio del sector americ¨¤ de Berl¨ªn.
Des de l'absoluta complicitat amb el magisteri estil¨ªstic de Jacobs, van sorprendre la qualitat, claredat i perfecta afinaci¨® de les veus del cor ¡ªben conjunyides en un arc din¨¤mic que transita sense fissures des dels matisos delicats a la plenitud sonora¡ª, i el virtuosisme i sensibilitat d'una orquestra de colors, accents i fraseig molt bells.
Sense aconseguir aquest nivell d'excel¡¤l¨¨ncia, va funcionar b¨¦ l'equip de solistes vocals, encap?alat pel tenor Julian Pr¨¦gardien, un correcte Evangelista, amb algunes dificultats, i el bar¨ªton Johannes Weisser, que va oferir un Jes¨²s de sobris matisos.
L'atractiu color del contratenor Benno Schachtner i la notable i c¨¤lida veu del baix Jonathan de la Paz Zaens van ser agradables sorpreses d'un repartiment que va comptar amb la solv¨¨ncia i musicalitat de la contralt Kristina Hammarstr?m, la soprano Sunhae Im i Anja Petersen, i el jove tenor Minsub Hong.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.