Cine d¡¯autor i bastant m¨¦s
El festival que va n¨¦ixer fa set anys a Barcelona deixa de banda l'etiqueta i amplia el registre a altres pel¡¤l¨ªcules que s'escapen del circuit comercial
Passa que quan hi ha un macrofestival de cinema com el de Sitges, altres iniciatives, de diferent signe i m¨¦s modestes a tots els nivells, poden semblar una miqueta eclipsades malgrat que tenen un p¨²blic que creix any rere any i el seu impacte, tamb¨¦. Aix¨° ¨¦s el que ha passat amb el Festival de Cinema d'Autor (D'A) que aquest any far¨¤ la seva setena edici¨®, del 27 d'abril al 7 de maig, i que s'ha convertit en el segon dels que se celebren a Catalunya amb 13.000 espectadors l'any passat. El D'A ¨¦s, a m¨¦s, el cinqu¨¨ dels festivals de cinema internacional generalista no especialitzat d'Espanya, per darrere de Sant Sebasti¨¤, Gij¨®n, Las Palmas i Valladolid. El de M¨¤laga est¨¤ centrat en la cinematografia espanyola.
Va n¨¦ixer sota l'impuls de Carlos R. R¨ªos i segueix al capdavant reconeixent que l'etiqueta d'autor ja no ¨¦s tan sagrada: ¡°el festival ha anat evolucionant, segueix sent preferentment de cinema independent per¨° amb un ventall que s'ha obert m¨¦s a tot tipus de cinema contemporani, de pel¡¤l¨ªcules que no arriben a les sales comercials i que representen el 70% de la creaci¨® total¡±. I aix¨° ¨¦s aix¨ª, insisteix, perqu¨¨ un dels objectius del festival ¨¦s ajudar la producci¨® nova.
Una mirada al que ha passat en les ¨²ltimes edicions evidencia que ¨¦s for?a cert. Per exemple, La plaga, de Neus Ball¨²s, es va presentar al D'A del 2013, 10.000 km, de Carlos Marqu¨¦s-Marcet, el 2014, El cam¨ª m¨¦s llarg per tornar a casa, de Sergi P¨¦rez, el 2015 i Les amigues de l'?gata, de Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius i Marta Verheyen, el 2016; i totes elles van tenir o b¨¦ premis o nominacions en altres festivals i un reconeixement del p¨²blic. ¡°Gaireb¨¦ es podria dir que presentar-se al D'A porta sort¡±, apunta R¨ªos que aquest any t¨¦ un per¨° a posar: que un festival de nou encuny, el Sant Jordi Film Fest ¡ªuna iniciativa dels cinemes Verdi¡ª se solapar¨¤ un parell de dies amb el D'A. Un fet que, ent¨¦n, s'hauria d'haver evitat.
Aquest any el D'A aporta 75 llargmetratges i 13 curts, dels quals 21 s¨®n de directors debutants. 30 dels directors estaran presents en les projeccions amb el plus que aix¨° representa de poder tenir una relaci¨® directa amb els cineastes. 14 de les cintes s¨®n estrenes a Espanya, 57 a Catalunya i tres de les estrenes seran absolutes. Pel¡¤l¨ªcules que van dirigides a un p¨²blic eminentment urb¨¤ que ¨¦s el principal consumidor del D'A amb un perfil que es completa amb alguna dada m¨¦s. Per exemple, el 22% no acostuma a anar a sales de cinema comercials i les edats oscil¡¤len entre els 25 i els 45 anys. Els llocs de projecci¨® seran els de sempre, sales de l'Aribau, el CCCB i la Filmoteca.
El diable corre per la Filmoteca
La Filmoteca de Catalunya ha programat un cicle dedicat al dimoni per Setmana Santa que, sota el t¨ªtol 'Una certa olor de sofre', programar¨¤ pel¡¤l¨ªcules com Legend, de Ridley Scott (1985) o The Last Temptation of Christ, de Martin Scorsese (1988). Ha obert el cicle aquest dimarts Angel Heart (1987), protagonitzada per Robert De Niro, i tamb¨¦ es programaran Bedazzled, una com¨¨dia ir¨°nica sobre el mite de Faust, aix¨ª com Devil's Advocate de Taylor Hackford, i Heaven Ca Wait (1943) que recrea un dimoni humanitzat i educat. El cicle vol oferir una lectura de les diferents formes de referir-se al s¨ªmbol del mal i del pecat i les seves nombroses representacions en l'¨¤mbit cinematogr¨¤fic al llarg de la hist¨°ria.
El D'A arrencar¨¤ amb Lady Macbeth, de William Oldroyd, una pel¡¤l¨ªcula anglesa que va obtenir el premi FIPRESCI de la passada edici¨® del festival de Sant Sebasti¨¤. I tancar¨¤ amb un altre t¨ªtol, Estiu 1993, de la catalana Carla Simon, que amb la seva ¨°pera prima ha tingut un pas bastant triomfal en altres festivals: la millor pel¡¤l¨ªcula Generation Kpus de la Berlinale 2017 i la Bisnaga d'Or en el passat de M¨¤laga. Entre una i l'altra i en les diferents seccions del D'A, alguns t¨ªtols a destacar. Per exemple, a ¡°Direccions¡± ¡ª la dedicada als directors de refer¨¨ncia del cinema mundial¡ª destaca Personal Shopper, d'Olivier Assayas, reconegut com a millor director a Canes 2016 o Nocturama, un thriller radical de Bertrand Bonello o Bitter Money del director Wang Bing que fa un retrat desolador de la realitat de la Xina.
A ¡°Talents¡± ¡ª la secci¨® competitiva del festival presenta 17 directors amb menys de tres pel¡¤l¨ªcules¡ª s'exhibiran produccions de tot el m¨®n entre les quals hi ha Demonios tus ojos, de Pedro Aguilera, els protagonistes femen¨ª i mascul¨ª de la qual, Ivana Baquero i Julio Perill¨¢n, van guanyar per aquesta interpretaci¨® les Bisnagues de Plata a la millor actriu i actor a M¨¤laga 2017 i La pel¨ªcula de nuestra vida, d'Enrique Bar¨®. A ¡°Transicions¡± ¡ªde directors emergents amb pel¡¤l¨ªcules que ha destacat la cr¨ªtica¡ª destaca 20th Century Women, de Mike Mills, que va tenir un ampli reconeixement al seu pas per diversos festivals. ¡°Estem parlant de pel¡¤l¨ªcules grans¡±, remarca el director del D'A. A la secci¨® ¡°Un impuls col¡¤lectiu¡± ¡ª dedicada a les ¨²ltimes generacions de directors espanyols que estan una mica al marge de la ind¨²stria¡ª diversos t¨ªtols, entre ells J¨²lia Ist, amb la qual debuta com a directora Elena Mart¨ªn, la protagonista de Les amigues de l'?gata, amb una hist¨°ria de retrat generacional.
El ¡°Focus¡± ¡ªes podria definir com una retrospectiva¡ª el D'A d'aquesta primavera posa la seva atenci¨® en la filmografia del director mexic¨¤ Amat Escalante que des que va debutar el 2005 amb Sangre no ha deixat de rebre premis i reconeixements, com el de millor director a Canes el 2014 per Heli que ha estat l'¨²nica que s'ha estrenat comercialment a Espanya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.