Una bombolla s¡¯entreveu en els festivals de m¨²sica
Els deu esdeveniments principals atreuen m¨¦s d'1,6 milions de persones i generen m¨¦s 400 milions d'euros. La gran oferta, amb un total de 850, fa t¨¦mer una bombolla en el sector
Ni el sol de just¨ªcia que cau sobre l'enorme parc de ciment del F¨°rum de Barcelona fa desistir els grups de turistes que s'han quedat sense entrada d'intentar aconseguir-ne una per a l'¨²ltima nit del Primavera Sound. Un mes abans que arrenqu¨¦s el festival, l'organitzaci¨® ja havia penjat el cartell d'esgotat. Alguns s'adrecen t¨ªmidament als qui estan a punt de passar el control. D'altres, amb menys vergonya, porten pancartes en qu¨¨ s'anuncien com a compradors. I el Primavera Sound ¨¦s nom¨¦s el tret de sortida d'un estiu atape?t de cites. A Espanya cada any es fan 850 festivals. Els deu m¨¦s rellevants arrosseguen, per si sols, m¨¦s d'1,6 milions de persones i tenen un impacte econ¨°mic, segons estimen els seus organitzadors, de 400,5 milions d'euros. No obstant aix¨°, la proliferaci¨® de festivals a gaireb¨¦ qualsevol rac¨® d'Espanya fa que ja hi hagi alguns promotors que plantegin que existeix bombolla en aquest sector.
Despr¨¦s d'una caiguda ininterrompuda des del 2001, la ind¨²stria discogr¨¤fica ha tornat a remuntar en els dos ¨²ltims anys, gr¨¤cies sobretot als formats digitals, segons la Federaci¨® Internacional de la Ind¨²stria Discogr¨¤fica. Per¨° res tornar¨¤ a ser com abans. ¡°El negoci de vendre discos ha mort, per¨° hi ha molta gent disposada a pagar per la m¨²sica, i Spotify n'¨¦s un exemple. El model de consum ha canviat i qui vulgui viure de la m¨²sica haur¨¤ de suar la samarreta¡±, afirma el professor de m¨¤rqueting d'Esade Salva L¨®pez. Els festivals s'han convertit en una plataforma per a molts m¨²sics. Segons les dades de l'Associaci¨® de Promotors Musicals (APM), a Espanya cada setmana hi ha una mitjana de 18 esdeveniments d'aquest tipus. N'hi ha per a tots els gustos: de m¨²sica indie a l'electr¨°nica; di¨¹rns i nocturns; internacionals i locals¡ Per¨° en els ¨²ltims anys han desaparegut o s'han cancel¡¤lat festivals, de vegades per desavinences amb les administracions i d'altres per mala gesti¨®. Del calendari han saltat el Summercase, el Monegros Desert Festival o el SOS Murcia.
El S¨®nar ¨¦s el plat fort d'aquest cap de setmana. Amb m¨¦s de 115.000 assistents, la meitat estrangers, l'esdeveniment deixa a la ciutat uns 82,3 milions d'euros, tenint en compte les despeses en allotjament, restauraci¨® o compres. Per¨° simult¨¤niament hi ha almenys sis festivals m¨¦s en altres indrets. Els promotors consultats assenyalen que s¨ª que hi ha mercat per a una ¨¤mplia oferta, per¨° adverteixen que nom¨¦s tenen cabuda els que estan ben gestionats. ¡°?s veritat, n'hi ha molts, per¨° cal distingir entre els que es dirigeixen amb professionalitat i els que s¨®n flor d'un any. Els primers anys d'un festival s¨®n d'esfor? i d'inversi¨®. Despr¨¦s cal ser constant, tenir bagatge i saber mantenir-se¡±, explica Carolina Rodr¨ªguez, directora del Low Festival i vocal de la junta a l'APM. Alfonso Lanza, director del Primavera Sound, amb un impacte econ¨°mic de 120 milions d'euros, coincideix que ¡°hi ha molts, potser massa festivals a Espanya¡±. ¡°Per¨° potser el problema no ¨¦s tant la quantitat com la qualitat i la sensaci¨® d'homogene?tat pel que fa al format i el disseny dels cartells. Com en tots els sectors, la clau ¨¦s la diferenciaci¨®¡±, sost¨¦.
Els festivals de m¨²sica han contribu?t a situar Benic¨¤ssim (Castell¨®) al mapa. A m¨¦s del FIB, la ciutat acull un esdeveniment que ha trobat el seu lloc en el terreny de la m¨²sica reggae, el Rototom Sunsplash, al qual l'any passat van acudir 250.000 persones en vuit dies. El director, Filippo Giunta, considera que l'exist¨¨ncia d'una ¡°oferta m¨¦s ¨¤mplia de festivals ¨¦s bona¡± perqu¨¨ ¡°anima [la gent] a provar¡±. ¡°Per¨° ¨¦s clar que aix¨°, com tot, t¨¦ un l¨ªmit¡±, afegeix. Al seu parer, ¡°s¨ª que hi hauria perill que es produ¨ªs una bombolla¡± si l'exc¨¦s d'oferta es combin¨¦s amb la ¡°falta de professionalitat que existeix en alguns casos¡±. I ¨¦s que, recorda Carolina Rodr¨ªguez, el cartell no ¨¦s suficient. ¡°Cal cuidar la producci¨® i els serveis, tant a dins com a fora del recinte¡±, explica. Per aquest motiu, part del sector coincideix a afirmar que amb el temps ja es va produint una mena de selecci¨® natural dels festivals. Aix¨° no vol dir que no hi hagi espai per a altres esdeveniments m¨¦s petits. The Basement ¨¦s una promotora que va veure un forat en els festivals de dia. ¡°La majoria dels meus amics en tenen m¨¦s de 35 i ja no surten tant, aix¨ª que muntem festivals de dia sobretot i festes com Halloween o Cap d'Any¡±, explica Luis Donat, encarregat de la marca.
Els n¨²meros llancen que els deu primers festivals tenen un impacte econ¨°mic a les ciutats on se celebren que gaireb¨¦ arriba als 400 milions d'euros. En aquesta xifra es tradueix la despesa en hotels, apartaments, menjar o compres dels m¨¦s d'1,6 milions de persones que hi assisteixen. Un argument que molts festivals fan valer davant de l'Administraci¨® per obtenir ajudes. Alguns depenen m¨¦s de les subvencions i d'altres menys. En el cas del Primavera Sound, els organitzadors expliquen que els fons p¨²blics nom¨¦s suposen el 3% del pressupost, que ¨¦s de 12 milions d'euros. Tot i aix¨°, Carolina Rodr¨ªguez defensa el suport institucional perqu¨¨ ent¨¦n que es tracta de promoure la cultura sempre que el festival demostri la seva implicaci¨® amb el projecte i amb la ciutat perqu¨¨ l'activitat tingui ¡°impacte en el temps¡±.
El negoci darrere l'escenari
Les vies d'ingressos dels festivals s¨®n sobretot els patrocinis de les marques, les entrades, la barra i, si n'hi ha, les ajudes institucionals. Als escenaris apareix des del nom de cerveses o licors fins a ulleres de sol o aerol¨ªnies. ¡°Les possibilitats de les marques s¨®n enormes. M¨¦s enll¨¤ que es vegi el logo o no, avui la promoci¨® dels festivals dura dotze mesos. Alguns compren l'abonament de l'any seg¨¹ent a cegues perqu¨¨ saben que no decebr¨¤s¡±, explica Carolina Rodr¨ªguez, de Low Festival. Vueling ¨¦s patrocinador al Primavera Sound i el Bilbao BBK Live. Un portaveu de la companyia explica que han triat aquests esdeveniments per dos motius: un, el component tur¨ªstic, ja que atreuen molt p¨²blic internacional. I dos, perqu¨¨ Barcelona ¨¦s la principal base de Vueling i Bilbao la seva altra gran aposta, per la qual cosa busquen apropar-se als habitants d'aquestes dues ciutats.
Per¨° tamb¨¦ hi ha negoci darrere de l'escenari. El Primavera Sound va celebrar aquest any la vuitena edici¨® del Primavera Pro, enfocat als professionals de la m¨²sica (promotors, m¨¤nagers, discogr¨¤fiques¡). A m¨¦s de seminaris, es presenten segells independents i acull un f¨°rum d'inversi¨® per a empreses emergents musicals. Tamb¨¦ el S¨®nar duu a terme en paral¡¤lel un congr¨¦s internacional focalitzat en la tecnologia i la transformaci¨® digital de la ind¨²stria, amb m¨¦s de 4.000 empreses participants i una selecci¨® de 30 startups.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.