Detalls del descomunal
Potser ¨¦s hora d¡¯anunciar la consolidaci¨® de certes pr¨¤ctiques fotogr¨¤fiques que subministren imatges de l¡¯entorn natural i quotidi¨¤, declarant actituds po¨¨tiques per¨° tamb¨¦ pol¨ªtiques
Potser ¨¦s hora d¡¯anunciar la consolidaci¨® de certes pr¨¤ctiques fotogr¨¤fiques que subministren imatges de l¡¯entorn natural i quotidi¨¤, declarant actituds po¨¨tiques per¨° tamb¨¦ pol¨ªtiques. No es tracta del retorn del que a l¡¯Alemanya de Weimar va resultar ser una comercialitzaci¨® del llenguatge visual de la vida di¨¤ria, tampoc d¡¯imatges casuals preses amb dispositius d¡¯¨²ltima generaci¨®. Parlem de fotografies preses amb una c¨¤mera convencional que busquen una determinada perspectiva, per¨° tamb¨¦ de procediments qu¨ªmics, ¨°ptics i t¨¨cnics. D¡¯estrat¨¨gies optimistes que entenen la c¨¤mera com una potent ampliaci¨® de l¡¯ull i de la ment humana. Tamb¨¦ d¡¯imatges fallides que van inspirar te¨°rics com Walter Benjamin, que el 1931 va escriure a Petita hist¨°ria de la fotografia: ¡°La naturalesa que parla a la c¨¤mera ¨¦s diferent de la que parla als ulls¡±. Per al desenvolupament de la fotografia, el medi natural pot ser tan potent com una lent d¡¯¨²ltima generaci¨®, ja que ¨¦s capa? de despla?ar les perspectives t¨ªpiques del paisatge i la figura en favor del que ¨¦s esquem¨¤tic i el detall. Plantes i minerals ordenats en arxius que no responen a un afany totalitzador sin¨® que ¡ªi de nou Benjamin¡ª s¨®n ¡°proves d¡¯un acc¨¦s privilegiat a l¡¯inconscient ¨°ptic¡±.
ZOSTERA & POSID?NIA
Jochen Lempert Galeria ProjecteSD
Ptge. Mercader, 8, baixos 1. Barcelona
Fins al 22 de juliol
MORPHO'S NEST IN THE CADMIUM HOUSE
Llu¨ªs Lle¨® Galeria Marc Dom¨¨nec
Ptge. Mercader, 12, Barcelona
Fins al 31 de juliol
Gaireb¨¦ cent anys despr¨¦s dels experiments objectius de Renger-Patzsch i August Sander (i el seu ¡°atles d¡¯exercici fision¨°mic¡±), la fotografia alemanya torna a donar mostres d¡¯autoritat. L¡¯¨²ltima s¨¨rie fotogr¨¤fica de Jochen Lempert (Moers, 1958) a ProjecteSD, Zostera & Posid¨°nia, al¡¤ludeix al medi mar¨ª, i m¨¦s espec¨ªficament a dos tipus de plantes, conegudes comunament com a ¡°herbes de mar¡±, end¨¨miques en la Mediterr¨¤nia. Es dona la circumst¨¤ncia que el maig passat el govern balear va declarar per decret ¡°paisatge protegit¡± les praderies d¡¯aquestes algues, que tenen una notable import¨¤ncia ecol¨°gica, ja que mitiguen el canvi clim¨¤tic, s¨®n refugi de peixos i crustacis en ¨¨poca de reproducci¨® i capten el CO<CL10.4>2</CL>. La posid¨°nia oce¨¤nica ¨¦s l¡¯organisme m¨¦s gran del m¨®n, amb vuit quil¨°metres de llarg i una edat de cent mil anys. Tota aquesta casu¨ªstica fa m¨¦s interessant l¡¯obra de Lempert. Ja ho hav¨ªem advertit, pol¨ªtica i po¨¨tica.
Lempert, bi¨°leg-artista, retrata el m¨®n natural en els seus contextos m¨¦s diversos, des de l¡¯h¨¤bitat de plantes i animals fins al Museu d¡¯Hist¨°ria Natural, des del zoo a la ciutat, en llocs remots o en el seu entorn m¨¦s directe, per¨° la seva faceta d¡¯explorador no ¨¦s la d¡¯un antrop¨°leg sin¨® la de l¡¯artista que investiga les propietats i la materialitat de la imatge fotogr¨¤fica. Anal¨°giques, en blanc i negre i positivades a la cambra fosca, les seves obres formen part d¡¯un arxiu que s¡¯exhibeix a la paret sense marc, de manera senzilla i acurada, una forma de destacar-ne la sensualitat i l¡¯accessibilitat a l¡¯espectador.
¡°La natura que parla a la c¨¤mera ¨¦s diferent de la que parla als ulls¡±, digu¨¦ Benjamin. Jochen Lempert, bi¨°leg-artista, ho ratifica
Una successi¨® cont¨ªnua d¡¯imatges figuratives i abstractes del m¨®n vegetal subaqu¨¤tic, evanescents, gaireb¨¦ immaterials, es barregen amb altres de paisatges sublims; algunes s¨®n visions d¡¯altres d¡¯existents, com la fotografia nocturna presa per H¨¨rcules Florence ¡ªconsiderat l¡¯inventor de la fotografia tres anys abans que Daguerre¡ª a les costes brasileres, i que Lempert titula Noctiluca, un tipus de protozou que s¡¯adhereix a les algues i projecta un efecte bioluminescent a la superf¨ªcie marina. El mar, aquest gran fot¨°graf!
I un apunt final sobre la m¨¦s fotog¨¨nica de les megal¨°polis: Nova York. El pintor Llu¨ªs Lle¨® ha col¡¤locat a Parc Avenue cinc enormes blocs de pedra portats de les pedreres de l¡¯Empord¨¤. El primer d¡¯ells, al carrer 52, a l¡¯altura del Seagram Building, vol ser un homenatge a l¡¯arquitecte Mies van der Rohe (que va projectar l¡¯edifici fa seixanta anys) i a la tradici¨® del fresc del rom¨¤nic catal¨¤. El seu t¨ªtol, Morpho¡¯s Nest in the Cadmium House, al¡¤ludeix a una mena de papallona de la qual hi ha 48 varietats. A la galeria Marc Dom¨¨nec s¡¯explica la g¨¨nesi del projecte, amb els dibuixos i els models d¡¯aquelles pedres blaves que s¨®n refugi i resguard del que ¨¦s fr¨¤gil i fuga?.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.