¡°Responc a les cartes de B¨¦jart amb la meva coreografia¡±
Gil Roman, al capdavant del Ballet de Lausana inaugura el dijous el Festival Castell de Peralada
Molt prim, simp¨¤tic i amb el carisma que tenen els ¡°homes/ballarins¡± als quals Maurice B¨¦jart, segons les seves pr¨°pies paraules, els donava ¡°la chance¡±, Gil Roman (Al¨¨s, Fran?a, 1960) parla del programa que la companyia que dirigeix, el rebatejat B¨¦jart Ballet de Lausana, presentar¨¤ el dijous a la inauguraci¨® del Festival Castell de Peralada, que aquest any celebra la seva 31a edici¨®. "L'¨²ltima vegada que vam actuar a Peralada va ser el 2015, ¨¦s un escenari en el qual a la companyia li agrada ballar i a mi em recorda B¨¦jart", afirma el core¨°graf i ballar¨ª.
¡°Aquest any en fa deu que es va morir el Maurice i he volgut crear una pe?a molt personal, i que s'interpretar¨¤ en la primera part del programa de Peralada¡±, continua. ¡°L'he concebut com un homenatge a un home que va ser tan important en la meva vida en tots els aspectes. M'escrivia una carta cada dia que jo no contestava, ara la meva coreografia t'M et variations ¨¦s la meva resposta a totes aquestes, a trav¨¦s del moviment dels cossos dels ballarins de la companyia. Haig de confessar que quan em sento sol o estic decaigut llegeixo les cartes de B¨¦jart i recupero les forces, ell va ser i ¨¦s el meu motor".
t'M et variations es balla amb m¨²sica en directe, dos m¨²sics es situen a l'escenari tocant percussi¨®, Thierry Hochst?tter & JB Meier. ¡°La partitura cada dia canvia no volia que la m¨²sica empreson¨¦s els ballarins, volia que an¨¦s canviant i aix¨ª ells se senten m¨¦s lliures, a m¨¦s de ser un repte per a ells en adaptar-se a alguna cosa nova a cada funci¨®¡±.
Cl¨¤ssic i trencador
La segona part del programa es titula B¨¦jart f¨ºte Maurice, es tracta d'un ballet constru?t per fragments d'algunes de les obres m¨¦s conegudes del creador marsell¨¨s per¨° tamb¨¦ fragments d'unes altres no tan conegudes. "La companyia ha volgut mostrar diferents peces perqu¨¨ el p¨²blic, especialment el m¨¦s jove, pugui apreciar el talent creatiu de B¨¦jart d'all¨° m¨¦s cl¨¤ssic a all¨° m¨¦s trencador¡±, explica Roman. ¡°?s una pe?a formada per fragments d'obres creades entre els anys 1977 i 1993. Aix¨ª veurem entre d'altres Fragment de 1789¡ et nous amb, m¨²sica de Beethoven, que es va estrenar a Par¨ªs el 1989 amb motiu del bicentenari de la Revoluci¨® Francesa, o una pe?a de 1988 Patrice Ch¨¦reau (devenu danseur) regl¨¨ la rencontr¨¦ de Mishima et Eva Per¨®n, amb m¨²sica d'Hugues Li Bars, o Fragment de Dibouk (1988) amb m¨²sica tradicional jueva, o el fam¨®s pas a dos de Bhakti (1968) entre Shiva i Shakti amb m¨²sica religiosa hind¨²".
Roman prossegueix: ¡°Des de la mort de B¨¦jart no m'he plantejat res, la meva finalitat ha estat cada dia tirar la companyia endavant i salvaguardar el seu llegat. No toco ni un pas de les seves coreografies, ¨²nicament les adapto a la nova generaci¨® de ballarins. El vocabulari coreogr¨¤fic ¨¦s com el text a les obres de teatre, Shakespeare sempre ¨¦s igual nom¨¦s que s'adapta als actors".
Dirigir el B¨¦jart Ballet de Lausana no ¨¦s feina f¨¤cil per a Gil Roman que afirma que Su?ssa tamb¨¦ ha patit l'embat de la crisi econ¨°mica. ¡°La ciutat de Lausana ens subvenciona amb cinc milions d'euros anuals que serveixen per pagar als ballarins, per¨° no en tinc prou. La companyia no t¨¦ un teatre a la ciutat su?ssa i a l'hora de presentar els nostres treballs, tinc l'obligaci¨® de presentar dos programes nous a l'any, un al juny i un altre al desembre, hem de llogar-ne un. Per¨° no em queixo, hem creat una Fundaci¨® i tenim gent que ens patrocina", afirma optimista i fent gala d'un captivador somriure, Gil Roman.
Aquests dies a Barcelona es projecta a diversos cinemes la pel¡¤l¨ªcula Dancing Beethoven, d'Arantxa Aguirre, amb gran ¨¨xit. La pel¡¤l¨ªcula narra la preparaci¨® davant la presentaci¨® a T¨°quio de la coreografia de B¨¦jart sobre la Novena Simfonia, ballada per la companyia i el ballet de T¨°quio acompanyats per l'Orquestra Filharm¨°nica d'Israel, dirigida per Zubin Mehta. "L'Arantxa ha fet una tasca espl¨¨ndida, com que ha estudiat dansa cl¨¤ssica ha estat molt rigorosa en la t¨¨cnica, per¨° tamb¨¦ ha fet un treball molt sensible; ¨¦s una gran admiradora de l'obra de B¨¦jart. La veritat, em costa veure la pel¡¤l¨ªcula perqu¨¨ vaig haver de parlar de mi i ¨¦s una cosa que no m'agrada", conclou Rom¨¢n amb certa timidesa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.