Picasso, un geni de 15 anys
El museu barcelon¨ª del pintor restaura, cara al p¨²blic, ¡®Ci¨¨ncia i caritat¡¯, l¡¯obra mestra de joventut de l¡¯artista
Salvador Dal¨ª va mostrar durant la confer¨¨ncia que va pronunciar el setembre del 1955 a la Sorbona de Par¨ªs la fotografia d¡¯una pintura enorme. Despr¨¦s va preguntar als assistents si sabien de quina obra es tractava i qui n¡¯era l¡¯autor. Despr¨¦s d¡¯uns instants, va aclarir: ¡°?s igual que el Guernica. Tots dos s¨®n quadres sentimentals del mateix autor¡±. La pintura en q¨¹esti¨® era Ci¨¨ncia i caritat, l¡¯obra que tanca l¡¯etapa de joventut de Pablo Ruiz Picasso i el final del seu academicisme. I aix¨° que la va pintar el 1896 o el 1897, amb tan sol 15 o 16 anys. La pintura representa una dona prostrada al llit que rep la visita d¡¯un metge que li pren les pulsacions (la ci¨¨ncia) encarnat pel pare del jove pintor, i la d¡¯una monja que li ofereix una tassa de brou (la caritat) mentre porta un nen a coll.
L¡¯obra, una de les peces emblem¨¤tiques del Museu Picasso de Barcelona, est¨¤ sent restaurada per segona vegada, despr¨¦s de la restauraci¨® que es va fer el 1970, quan va ser donada per Picasso amb la finalitat d¡¯exposar-la en l¡¯obertura del museu. Els treballs tractaran d¡¯acabar amb les tensions i la p¨¨rdua de pintura causada, sobretot, per haver estat mig segle penjada a la casa familiar del passeig de Gr¨¤cia sense bastidor, com si fos un tap¨ªs.
El 2010 la pintura va ser objecte d¡¯un treball exhaustiu de recerca que va concloure amb una exposici¨® en qu¨¨ s¡¯intentava con¨¨ixer millor la t¨¨cnica pict¨°rica de Picasso i l¡¯estat de conservaci¨® de la seva pintura. Llavors es va saber que va ser una obstinaci¨® de Jos¨¦ Ruiz, pare de Picasso, per aconseguir que el seu fill fos un pintor de fama. Per aix¨° va presentar la pintura en exposicions a Madrid i M¨¤laga, ciutat en qu¨¨ es va quedar (a casa d¡¯un oncle de Picasso) fins al 1918. Entre els detalls que es van saber fa set anys hi ha que es va pintar al primer taller de l¡¯artista, situat a l¡¯¨²ltim pis d¡¯un edifici del carrer de la Plata de Barcelona que el pare va llogar. Que no es va poder pintar en dues setmanes com s¡¯havia dit fins llavors i que, gaireb¨¦ amb seguretat es va dur a terme al final del 1896 i no el 1897, ¡°perqu¨¨ no hi hauria hagut temps que la pintura s¡¯assequ¨¦s abans d¡¯exposar-se. El blanc de plom ¨¦s un pigment que necessita molt de temps per assecar-se¡±, explica Reyes Jim¨¦nez, la restauradora en cap del Museu Picasso, que dirigeix els treballs.
Ja han comen?at els treballs sobre l¡¯obra ¡°m¨¦s cient¨ªfica que est¨¨tica¡±, segons Jim¨¦nez, que consistiran en una neteja superficial del llen?, l¡¯eliminaci¨® de vernissos, coles i repintades de la intervenci¨® del 1970 per haver-se alterat i envellit i per ocultar part de la pintura original. Despr¨¦s es consolidaran les parts afectades per p¨¨rdues de pintura.
La monja transvestida i la signatura oculta
Ser¨¤ en aquest proc¨¦s en qu¨¨ es podr¨¤ desvelar, i potser alguns dels milers de turistes que recorren el museu di¨¤riament ho viuran en directe, la signatura de l¡¯artista, ara oculta. ¡°Mesura entre 20 i 30 cent¨ªmetres, ja que en aquell moment el jove artista signava ¡®P. Ruiz Picasso¡¯ o ¡®P R Picasso¡¯. Sabem que est¨¤ sota la zona fosca de la part inferior esquerra, per¨° no l¡¯estat ni la conservaci¨®¡±, segons Jim¨¦nez.
El que no permetr¨¤ saber ¨¦s si, com s¡¯ha explicat, Picasso va fer servir algun amic seu perqu¨¨ es pos¨¦s els h¨¤bits prestats per una amiga monja de M¨¤laga que es trobava a Barcelona. ¡°Aix¨° ¨¦s el que s¡¯ha escrit¡±, es va limitar a dir Jim¨¦nez, malgrat que la seva monografia del 2010 no ho menciona.
En els treballs estan servint d¡¯ajuda sis dels vuit esbossos de petites dimensions que Picasso va pintar i que el museu tamb¨¦ conserva. ¡°Permeten veure les variacions compositives i les dificultats a l¡¯hora d¡¯aplicar l¡¯oli sobre la tela sense que hi hagu¨¦s un dibuix previ, per la qual cosa va haver d¡¯anar rectificant la ubicaci¨® i el gest de les figures¡±. Tamb¨¦ veure com el jove geni va canviar alguns dels elements, com un llen?ol blanc que cobreix la malalta per un cobertor de color ocre. Uns canvis i repintades perceptibles tamb¨¦ amb les imatges d¡¯alta resoluci¨® que s¡¯han pres de l¡¯obra (llum visible, ultraviolada, infrarojos i rajos X); unes instant¨¤nies que han perm¨¨s veure com la cara del metge no li va donar cap problema, mentre que va repintar i retocar cont¨ªnuament la de la dona malalta.
Viatge a Par¨ªs
¡°Durant un mes es podran veure els treballs a la sala. ?s una manera de minimitzar la retirada de l¡¯obra¡±, explica Emmanuel Guigon, director del museu. Fins a Nadal es podr¨¤ veure Jim¨¦nez i el seu equip netejant la pintura. Ja s¡¯han fet 12 petites proves en qu¨¨ s¡¯han eliminat les capes alterades i es veuen els colors primers, molt m¨¦s clars.
Despr¨¦s de la neteja l¡¯obra es portar¨¤ al taller de restauraci¨® per fixar la capa pict¨°rica, mentre que el retoc del color es produir¨¤, de nou, a la sala on s¡¯exposa. Els treballs estan previstos que acabin el maig. Despr¨¦s es presentar¨¤ l¡¯obra abans que viatgi a Par¨ªs per participar, entre el setembre del 2018 i el gener del 2019, a l¡¯exposici¨® ¡°Chefs-d¡¯oeuvre¡± del Museu Picasso d¡¯aquesta ciutat. ¡°L¡¯exposici¨® comen?ar¨¤ amb aquesta obra mestra, la radiografia, els sis estudis preparatoris i el retrat El pare de l¡¯artista i tota la documentaci¨® sobre l¡¯obra. Ser¨¤ la segona vegada que la pintura viatgi. Fins ara nom¨¦s ho va fer el 1980 per anar al MoMA de Nova York quan el museu va dedicar una gran retrospectiva a Picasso.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.