El refugi espiritual de Refree
El m¨²sic i productor barcelon¨ª actua en solitari al Festival d'Art Sacre de Madrid
Ra¨¹l Fern¨¢ndez Mir¨®, ¨¤lies Refree, ¨¦s el munyidor d'una gran onada: la que aixeca des de fa mesos Los ?ngeles, el seu disc a mitges amb la nov¨ªssima i irresistible cantant de flamenc?Rosal¨ªa. "Omplir dues vegades el Price ha estat incre?ble, no ens ho pod¨ªem imaginar", assenyala sobre el parell de dates madrilenyes del duo, en el marc del darrer festival Inverfest. "El rol dif¨ªcil correspon a la Rosal¨ªa, sotmesa a tanta exposici¨®. Amb mi al darrere, on em sento m¨¦s c¨°mode". I al darrere s'erigeix en paraula clau: des d'all¨¤, o ben a prop, Refree no nom¨¦s ha donat suport i facilitat el llu?ment de Rosal¨ªa. Tamb¨¦ el de Silvia P¨¦rez Cruz, la seva altra alian?a en forma d'¨¤lbum amb una veu prodigiosa (Granada, 2014). O el dels ja m¨²ltiples artistes a qui els ha produ?t discos. Sense anar m¨¦s lluny, per exemple, el Transilvania, de Josele Santiago, un dels millors del 2017, i un altre que pot arribar a dalt de tot aquest any: el nou treball del Ni?o de Elche.
Per¨° en quin punt es troba la seva carrera solista com a m¨²sic i cantautor poli¨¨drics? La resposta, avui, 19 de febrer, a la sala Cuarta Pared. Un concert en solitari dins del Festival d'Art Sacre?de Madrid, que fa poc que s'ha obert a altres g¨¨neres fora de la m¨²sica religiosa. "No em va sorprendre que em truquessin, perqu¨¨ la improvisaci¨® que practico ara t¨¦ un punt d'elevaci¨® m¨ªstica". En qualsevol cas, la formaci¨® reglada de Refree li facilita "el gust per oratoris i r¨¨quiems". I hi ha algun factor m¨¦s: "Vaig ser escol¨¤ i encara em venen les can?ons de missa al cap", admet, disposat a acumular arguments d'afinitat amb el festival, tot i que no tingui res a veure amb sotanes.
A la Cuarta Pared hi apareixer¨¤ amb els dos primers volums d'una col¡¤lecci¨® en format 10 polzades projectada cap a l'infinit i amb nom en basc: Jai Alai. "Aix¨ª ¨¦s com en diuen de la pilota basca. Ferm¨ªn Muguruza em va explicar que vol dir 'festa alegre' i em va semblar que aix¨° de colpejar-la amb la m¨¤ i reaccionar quan te la torna el mur encaixava amb el meu afany improvisador. A m¨¦s, els meus compromisos no em deixen temps per fer un ¨¤lbum de can?ons [des de Nova Creu Alta el 2013]".
En les seves provetes per a aquesta s¨¨rie es va instal¡¤lar des del principi la llavor flamenca. Amb una empresa del centre de Madrid, la f¨¤brica de guitarres artesanes Ram¨ªrez, en la g¨¨nesi. "El seu arbre geneal¨°gic explica gaireb¨¦ sencera la hist¨°ria de l'instrument. Van flipar amb la Rosal¨ªa i amb mi a Casa Patas, seu del nostre primer show?a Madrid. Despr¨¦s em van oferir un dels seus models constru?ts a m¨¤, un can¨®. Els vaig gravar una improvisaci¨®. I qui va venir a registrar-la, un bon amic, va insistir que n'havia de gravar m¨¦s. Vaig seleccionar les millors [vuit talls instrumentals a les sis cordes, amb Ram¨ªrez, Telecaster o Gibson, segons els casos] i El Segell del Primavera [segell del festival barcelon¨ª] va estar content de publicar-les". I en viu, aquest dilluns apuntaran mostres del segon cap¨ªtol de Jai Alai: la banda sonora d'Entre dos aguas, d'Isaki Lacuesta, continuaci¨® d'un altre film seu de fa 15 anys, La leyenda del tiempo. "Vaig baixar a San Fernando per amarar-me de Cadis, i l'equip em va fer arribar la gravaci¨®?a cappella d'un nen amb qui es van topar al carrer. Aqu¨ª em vaig imaginar aquesta entrega: afegir la meva guitarra a preses vocals preexistents, algunes de Roc¨ªo M¨¢rquez [Ra¨¹l ha produ?t dos dels discos de la cantaora de Huelva] o del?Ni?o de Elche. La majoria, samplejades i tractades".
¡°Mai he intentat reproduir el que fan els guitarristes de flamenc¡±
El m¨¦s curi¨®s ¨¦s que Ra¨¹l va cr¨¦ixer ali¨¨ al flamenc i es va iniciar com a m¨²sic en el?hardcore. "A casa s'escoltaven cl¨¤ssica i cantautors, poca cosa m¨¦s. No m'havia interessat mai pel g¨¨nere fins que Kiko Veneno?[a qui li va produir Sensaci¨®n t¨¦rmica el 2013] i Roc¨ªo M¨¢rquez em van descobrir un flamenc diferent del de la tele: Marchena, Caracol, la Ni?a de los Peines, Farina¡ I amb un so de guitarra que em recordava al del blues dels anys trenta o quaranta".
No parlem d'un tocaor: "El Kiko em va ensenyar el primer rasgueo, i despr¨¦s valoro molt els ¨¤nims i consells de Pepe Habichuela, per¨° mai he intentat reproduir el que fan els guitarristes de flamenc. Miles Davis va veure una vegada el brasiler Hermeto Pascoal tocant una tetera i li va preguntar que per qu¨¨ no tocava la trompeta. 'Perqu¨¨ ja la toques tu', li va dir". Josele Santiago subratllava la llibertat que concedia el Refree productor: "?s veritat, treballes per a alg¨² altre, tot i que si et busquen ¨¦s per alguna cosa. Crec en la preproducci¨®, con¨¨ixer la persona i les seves can?ons, per despr¨¦s suggerir quin pas podria fer l'artista, sigui nom¨¦s per al disc o per donar-li continu?tat. I si se sent c¨°mode, endavant". Amb el Ni?o del Elche i la seva flamant Antolog¨ªa del cante flamenco heterodoxo?(Sony Music, 2018), ¨¦s clar, una sintonia perfecta: un avantguardista radical amb un creatiu de la peixera com Refree recreant outsiders del jondo. "Tampoc hi va haver cap problema amb la Roc¨ªo, que de seguida es va aficionar a les voltes de rosca, ni la Rosal¨ªa, acostumada a cantar el m¨¦s complicat", rememora el barcelon¨ª.
Refree entreveu una carrera internacional despr¨¦s de produir dos discos a Lee Ranaldo, ex dels ic¨°nics Sonic Youth. "Em va recomanar la gent del Primavera, ell no sabia de mi. Jo prefereixo que em vinguin a buscar expressament, per¨° va ser bo: gravarem un tercer treball a l'abril a Nova York". Ra¨¹l prepara nous discos a mitges: Richard Youngs, Cheikh L? (la seva malaltia va avortar una actuaci¨® conjunta al Festival d'Art Sacre). I al S¨®nar presentar¨¤ un projecte d'electr¨°nica. Mentrestant, una mica de tot a la Cuarta Pared, incloses potser coses de la seva etapa al segell madrileny Acuarela. "El primer que va confiar en mi", conclou agra?t.
Refree actua a la sala Cuarta Pared?el 19 de febrer, al Festival Internacional d'Art Sacre de Madrid.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.