¡°Convidem la gent a compartir les seves obsessions i riure-se¡¯n¡±
Els argentins Sutottos omplen de riures La Villarroel amb 'Inestable', un espectacle delirant, absurd i punyent sobre la por
¡°Que se li tanqui a un la glotis ¨¦s un s¨ªmptoma inconfusible d'un atac de p¨¤nic¡±. Ho diu Gadiel Sztryk, fundador, amb Andr¨¦s Caminos, de la companyia argentina Sutottos. ¡°Doncs a mi, al damunt de l'escenari, se'm va tancar¡±, comenta, amb marcat accent de Buenos Aires. M¨¦s o menys aix¨ª, amb una premonici¨® tan desesperant, comen?a Inestable, una pe?a delirant en la qual dos paios f¨°bics, paranoics, hipocondr¨ªacs i, per sobre de tot, friquis, en lloc de sortir de festa un dissabte a la nit, es queden a casa, obsessionats per totes les pors que els assetgen: des d'una taca d'humitat a la paret fins a un home que (segur!) ha entrat a casa i espera el moment d'assassinar-los. S'han presentat a La Villarroel de sobte, com d'improv¨ªs. I, en realitat, sense por. I estan omplint la sala de riures amb un espectacle divertit, intens¨ªssim i estudiat al detall.
Els autors i actors (29 i 31 anys) es van con¨¨ixer estudiant art dram¨¤tic i fa 12 anys van fundar la companyia, Sutottos (el nom ve de la deformaci¨® de la pron¨²ncia del terme "sub-18" d'un festival de teatre juvenil al qual van participar), dedicada al teatre d'esquetxos, en els quals interpreten diversos personatges, o de di¨¤legs entre ells dos. Inestable, el seu set¨¨ espectacle, fa quatre anys que es programa a l'off i el circuit comercial de Buenos Aires i ha recorregut l'Argentina, l'Uruguai o M¨¨xic (el 2017 va passar pel Pa¨ªs Basc). Ara recala a Barcelona fins al 2 d'abril i els dies 4 i 5 seran al teatre Alfil de Madrid.
L'obra no pret¨¦n adoctrinar ning¨². ¡°Simplement volem que la gent es vegi en un mirall, mig deformada, i que cadasc¨² tregui les seves conclusions¡±, diu Gadiel. ¡°?s una cr¨ªtica m¨¦s humana que social o pol¨ªtica. Vam mostrar com som de rid¨ªculs els humans¡±, afegeix Sztryk. I la por ¨¦s una bona excusa per mostrar-nos rid¨ªculs. De qu¨¨ tenim por? ¡°De la por m¨¦s gran de totes, que ¨¦s la por de la mort, sorgeixen totes els altres, totes les f¨°bies, les paranoies, les obsessions. Fins al punt d'arribar a gaudir del patiment i buscar-lo, per passar una bona estona plorant i patint¡±, explica Gadiel.
¡°Quan un no treu les pors que t¨¦ a dins, aquestes es fan m¨¦s grans, com la taca d'humitat de la paret¡±, sost¨¦ Gadiel. I el p¨²blic ho sap. Potser, fins i tot troba consol en l'obra: ¡°La gent s'alleuja, experimenta una mena de catarsi, perqu¨¨ tots tenim pors, no cal estigmatitzar la por. ?s un sentiment universal, molt hum¨¤ i molt primari, que s'ent¨¦n a qualsevol lloc del m¨®n¡±, afegeix Sztryk.
Per¨° per m¨¦s globalitzades que estiguin aquestes sensacions, comprimir-les en poc m¨¦s d'una hora d'espectacle ¨¦s una tasca de titans. ¡°Pretenem oferir a l'espectador un moment de celebraci¨® i de reflexi¨®¡±, coincideixen els dos actors. I igual que el p¨²blic treu les seves conclusions de l'obra, ells tamb¨¦ li van trobant altres sentits. Est¨¤ tancada, escrita, revisada mil vegades, per¨° tamb¨¦ est¨¤ viva, en constant evoluci¨®. ¡°El text ¨¦s el mateix de sempre, per¨° en coses puntuals, molt petitones, fem canvis. Som actors i autors i aix¨ª mantenim la frescor de l'obra. Els gestos, els silencis, les mirades estan escrits: aixecar una cella una mica m¨¦s del que seria normal ¨¦s obsessiu, cridar tamb¨¦ t¨¦ el seu significat... i les can?ons s¨®n un altre llenguatge que utilitzem per parlar de coses concretes¡±.
A Sutottos, que es defineixen ¡°fills del menemisme i del corralito¡± i s'han format tamb¨¦ en el?clown, hi ha alguna cosa d'un dels seus grans referents, que s¨®n Les Luthiers, per¨° tamb¨¦ d'aquestes companyies sorgides a l'Argentina des de principis de segle, com les de Tolcachir, Veronese, Valente. Fins i tot del Tricicle, que van veure fa anys a Buenos Aires, per tota la comunicaci¨® gestual que tenen les seves peces. Una de les claus de l'¨¨xit ¨¦s el bon rotllo que generen: ¡°Ens ho passem molt b¨¦ a l'escenari, i aix¨° es transmet¡±, diu Gadiel. ¡°Intentem estar c¨°modes. I convidem la gent a compartir les seves obsessions i riure-se'n¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.