¡°No som uns friquis de les s¨¨ries¡±
Betu Mart¨ªnez i V¨ªctor Sala s¨®n els creadors de ¡®Serielizados¡¯, una revista web i un festival que ja prepara la cinquena edici¨®
"No som uns friquis de les s¨¨ries". ?s gaireb¨¦ el primer que et diuen Betu Mart¨ªnez i V¨ªctor Sala. I ¨¦s cert, malgrat el seu intens historial en l¡¯univers de les s¨¨ries. Han creat la revista web Serielizados, de la qual ha nascut el festival del mateix nom i que prepara la seva cinquena edici¨®. Promouen un showcaseper donar visibilitat al talent emergent en aquesta ¨¤rea i que organitzen al seu festival, al Zoom d¡¯Igualada i a l¡¯Screen TV de M¨¤laga. S¨®n al darrere de Tube d¡¯assaig, de betev¨¦, un programa per impulsar projectes de s¨¨ries i que va tenir un comen?ament imbatible: la s¨¨rie de l¡¯estrena va guanyar el Premi Ondas 2015 en una nova categoria ¨Cla de ficci¨® emesa per internet¨C. Per¨° la seva gran batalla no ha estat emp¨¨nyer al tiberi indigest de t¨ªtols. Ha estat reflexionar sobre el g¨¨nere com a producte cultural. ¡°Serielizados va n¨¦ixer per reivindicar les s¨¨ries. Fa cinc anys no es consideraven cultura. Hi havia un menyspreu al g¨¨nere, a tot el que t¨¦ d¡¯¨²nic al m¨®n audiovisual, el seu plantejament capitular, que no acabi en dues hores. Encara hi ha qui s¡¯ho mira per sobre de l¡¯espatlla". Per aix¨° mateix, la seva revista web busca apropar-se serenament, "lentament", a l¡¯an¨¤lisi.
La pirateria va crear una altra manera de consumir i la ind¨²stria s¡¯?hi va adaptar
El V¨ªctor i el Betu es coneixen des que tenien tres anys. El seu primer projecte conjunt va ser un programa de r¨¤dio el 2006 sobre el Mundial d¡¯Alemanya a Ona de Sants-Montju?c. En la mateixa emissora van fer durant cinc anys un programa esportiu, A barraca. Betu Mart¨ªnez va estudiar Periodisme a la Blanquerna i ve de la m¨²sica. Va formar part de Monkey Pride, un nom ¨Corgull de mico¨C al qual se li poden buscar explicacions ¨C¡°no oblidar el nostre costat emocional, animal¡±, explica el Betu¨C, per¨° que van escollir sense tanta intenci¨®, simplement perqu¨¨ recordava al d¡¯una can?¨® que els agradava de Red Hot Chili Peppers, Funky Monks. Encara que tot el tr¨¤fec actual l¡¯ha allunyat de la m¨²sica, no descarta tornar a la composici¨®, a escriure can?ons, a treballar amb els amics de sempre, a recuperar el di¨¤leg amb la m¨²sica i els m¨²sics. ¡°A m¨¦s, l¡¯art de la m¨²sica ¨¦s molt m¨¦s efica? que anar al psic¨°leg¡±.
V¨ªctor Sala va estudiar Comunicaci¨® Audiovisual a la Pompeu. D¡¯aquesta etapa queda un curt que va fer amb David Braun al final d¡¯un Erasmus a l¡¯escola de cinema i televisi¨® FAMU de Praga. Es titula Robota i es pot veure a Vimeo. ¡°Va ser un homenatge al que hav¨ªem apr¨¨s all¨¤, a l¡¯escola d¡¯animaci¨® txeca, a Karel Capek¡¡±.
L¡¯esp¨°iler no ¨¦s permanent, ha de tenir data de caducitat
Serielizados va n¨¦ixer perqu¨¨ el V¨ªctor i el Betu van decidir posar en pr¨¤ctica un treball de final de carrera del Betu en el qual calia crear una nova empresa period¨ªstica. ?s l¡¯octubre del 2013, ¡°enmig de la tempestat d¡¯un canvi del consum pirata a l¡¯imperi de les plataformes¡±. ¡°Lost havia estat un ¨¨xit mundial gr¨¤cies a la pirateria. La ind¨²stria va advertir que hi havia una nova manera de consumir l¡¯audiovisual. Quan, com i des d¡¯on jo vulgui. Una manera de consumir heretada de la pirateria, i la ind¨²stria s¡¯hi va haver d¡¯adaptar. ?s el pas que va de Seriesyonkies a plataformes com Netflix¡±. ?bviament, hi ha p¨²blics molt diferents, amb altres h¨¤bits. ¡°Aix¨° explicaria l¡¯¨¨xit d¡¯El cuento de la criada a Antena 3, que es va estrenar a HBO. Moltes s¨¨ries han fracassat a la televisi¨® generalista perqu¨¨ les han maltractat amb els horaris, la periodicitat¡ TV3 va emetre Breaking bad a les tantes de la nit¡±.
I el febrer del 2014, aix¨ª de r¨¤pid, ja se celebra la primera edici¨® del festival de s¨¨ries. ¡°Es tractava de traslladar la l¨ªnia editorial de la revista a un esdeveniment en viu¡±. Els quatre objectius fundacionals, expliquen, eren: crear un espai de trobada per a la gent del sector que treballava a?llada, contactar amb el talent local, portar les novetats internacionals i, tamb¨¦, fer una aproximaci¨® fresca al fenomen. ¡°No ten¨ªem referents sobre com es feia un festival de s¨¨ries¡±. Hi havia Seriesmania a Par¨ªs, que despr¨¦s s¡¯ha traslladat a Lilla, i un a Vit¨°ria, per¨° dedicat a la promoci¨® de les produccions dom¨¨stiques. Ara n¡¯hi ha a Berl¨ªn o fins i tot a Canes, tot i que el festival de cinema ha rebutjat les pel¡¤l¨ªcules de plataformes que no s¡¯estrenen en sales. ¡°Aix¨° nom¨¦s s¡¯explica perqu¨¨ Canes ¨¦s una festa pagada pels exhibidors i volen promocionar el seu producte. ?s una batalla entre vells i nous regnes, particularment el de Netflix. Amazon mant¨¦ altres finestres d¡¯exhibici¨® i permet l¡¯estrena en sales. De tota manera, vindran altres pol¨¨miques. Per exemple, els drets d¡¯autor. Netflix no publica dades d¡¯audi¨¨ncia¡±.
La cinquena edici¨® del festival (del 27 al 30 setembre), a m¨¦s dels convidats espanyols i internacionals (ve Vince Gilligan, el creador de Breaking bad), proposa un homenatge a Maria Aur¨¨lia Capmany. ¡°Se celebra el centenari del seu naixement i creiem interessant recordar que va ser una pionera de les s¨¨ries a RTVE i amb una producci¨® en catal¨¤, Les nits de la tieta Rosa, una teresina cabaretera. Conv¨¦ recordar-ho i que Maria Aur¨¨lia va utilitzar aquest recurs narratiu per transmetre la seva manera de veure el m¨®n. Una manera que resumeix el t¨ªtol d¡¯un dels seus llibres, Feli?ment, jo s¨®c una dona¡±.
I la conversa continua sobre el recurrent tab¨² de l¡¯esp¨°iler (¡°ha de tenir data de caducitat; si expliques ara el final de The Soprano, no et poden recriminar que fas un esp¨°iler¡±) o sobre el conf¨²s terme transmedia. ¡°Si l¡¯¨²s de diferents plataformes no aporta res al desenvolupament narratiu de l¡¯obra audiovisual no ¨¦stransmedia, ¨¦s m¨¤rqueting que explota el mercat del c¨°mic, del videojoc o del web¡±. El que ja s¡¯ha dit: no tenen res a veure amb els friquis.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.