Delacroix i Ven¨¨cia abstractes
Jorge R. Pombo exposa a Can Framis les seves impactants obres, ¡®variacions¡¯ de cl¨¤ssics de la pintura i vistes a¨¨ries de ciutats
Vel¨¢zquez ¨¦s un dels grans mestres de la pintura de tots els temps. Les seves obres han impactat reis, persones de tota mena i condici¨® i artistes de totes les ¨¨poques. A?Pablo Picasso?el va portar a fer una s¨¨rie completa de 56 obres a partir de la seva reinterpretaci¨® de Las Meninas, un dels quadres ic¨°nics del sevill¨¤ del Segle d'Or. El 2004 Jorge R. Pombo (Barcelona, 1973) tamb¨¦ es va sentir inspirat per Vel¨¢zquez i pel seu Crist crucificat?(1631) del Prado per iniciar una s¨¨rie de teles en les quals gradualment converteix la imatge en un conjunt de taques de colors fins a formar una nova composici¨® abstracta.
Despr¨¦s de l'obra de Vel¨¢zquez, Pombo, un pintor entestat a investigar el proc¨¦s creador dels grans mestres i aprofitar aix¨ª les seves f¨®rmules per elaborar un llenguatge propi, va crear altres s¨¨ries a partir de pintures com La detenci¨®?de Jes¨²s?(1602), de Caravaggio;?La Piet¨¤ del Mendicanti (1614), de Guido Reni;?La Llibertat guiant el poble (1830), d'Eug¨¨ne Delacroix, i El miracle de Sant Marc?(1548), de Tintoretto. Totes elles es poden veure a l'exposici¨® Jorge R. Pombo, viatge a l'ess¨¨ncia de la pintura, que s'ha inaugurat a la seu de Can Framis de la Fundaci¨® Vila Casas (fins al 20 de gener), unes obres que no deixen ning¨² indiferent, ni per les seves dimensions ni per la intensitat dels colors.
Rep els visitants l'enorme Variaci¨® de ¡®La Llibertat guiant el poble¡¯, de 260 per 350 cent¨ªmetres, una obra que guanya amb la dist¨¤ncia, quan deixa endevinar el model original. En tots els casos Pombo copia el format i la paleta de colors de l'original, que acaba, amb l'ajuda d'un dissolvent, metamorfosant, com si cre¨¦s una?action painting.
Les noves obres abstractes no s¨®n les ¨²niques de l'exposici¨® comissariada per l'especialista Marie-Claire Uberquoi. Tamb¨¦ s¨®n abstractes les vistes a¨¨ries, zenitals, de ciutats com Nova York, Ven¨¨cia, M¨¨xic i Istanbul. Des de lluny semblen fotografies, per¨° de ben a prop mostren la t¨¨cnica refinada de l'autor, que domina la pintura a l'oli amb molta precisi¨®.
Ambig¨¹itat
¡°Pombo desenvolupa un treball molt subtil, creant suggeridors efectes de transpar¨¨ncies o recorrent a la superposici¨® d'imatges de diferents proced¨¨ncies¡±, comenta Uberquoi. Com en la s¨¨rie de ciutats, en les quals, aquesta vegada de prop, s'endevinen dos universos, dos mons i dos urbanismes diferents, com New York / Vatic¨¤ (2012), Flor¨¨ncia / Jarkhot (2009), Bombai / Nova York (2007) i Doha / Par¨ªs (2011). En d'altres, s¨®n les ¨¨poques les que se superposen com en les dues exquisides pintures titulades Siena / Nova York (1324-2104), en les quals les figures de persones del Trecento itali¨¤ afloren en una ciutat moderna. ¡°Planteja una reflexi¨® sobre la percepci¨® de la realitat visible en posar de manifest l'ambig¨¹itat de la seva representaci¨®¡±, continua la comiss¨¤ria.
?s evident a?Icebergs, una altra de les seves s¨¨ries, present tamb¨¦ en aquesta exposici¨®, que, m¨¦s que una retrospectiva, ¨¦s una ¡°s¨ªntesi¡± dels seus treballs, segons Uberquoi, que tamb¨¦ destaca que ¡°l'obsessiona i es converteixen en una icona i un senyal d'identitat¡±. A Par¨ªs / Iceberg (2005), la silueta velada d'aquesta muntanya de gel a la deriva deixa veure per transpar¨¨ncia les fa?anes dels edificis de la capital parisenca, creant un impacte visual ins¨°lit.
Sense rastre hum¨¤
La segona exposici¨® que es pot veure a la seu de Can Framis de la Fundaci¨® Vila Casas ¨¦s la d'?lvaro S¨¢nchez-Monta?¨¦s (Madrid, 1973), un fot¨°graf, que despr¨¦s de guanyar el Premi de Fotografia 2017 que concedeix aquesta entitat, exposa el seu treball.
L'exposici¨®, titulada No com el caos, parla de l'acci¨® humana, o m¨¦s aviat del g¨¨nere hum¨¤ i el seu afany per conquerir la natura i de com aquesta acaba imposant la seva llei i apropiant-se (de nou) dels espais. Les seves imatges parlen del pas de l'¨¦sser hum¨¤, per¨° en totes aquestes est¨¤ absent. En algunes nom¨¦s s¨®n ombres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.