Joan Ferrat¨¦, el franctirador t¨ªmid
L¡¯aparici¨® dels diaris in¨¨dits aplegats a ¡®Del desig¡¯ mostren un nou vessant de la complexa personalitat d¡¯un potent intel¡¤lectual que defug¨ª el mandarinatge cultural
Fa molts anys, quan jo encara no n¡¯havia fet trenta, vaig formar part d¡¯una capelleta liter¨¤ria. Era una cosa ¨ªnfima, irrellevant i formada per poetes catalans d¡¯edats desiguals, a la qual pertanyien tamb¨¦ Salvador Oliva i Jordi Cornudella; el centre de la capelleta l¡¯ocupava Joan Ferrat¨¦ (a m¨¦s a m¨¦s, hi havia un centre absent per¨° present¨ªssim: el seu germ¨¤ Gabriel, mort si fa no fa vint anys abans). Llevat d¡¯Oliva, que vivia a Banyoles, la resta viv¨ªem al mateix barri de Barcelona i, sobretot al principi, ens v¨¨iem pr¨¤cticament cada dia, per dinar, per sopar o per totes dues coses. Gir¨¤vem entorn de l¡¯editorial Quaderns Crema, creada poc abans per Jaume Vallcorba, de la qual Ferrat¨¦ era assessor informal per¨° omnipresent, Cornudella editor, Oliva autor, i jo, de tant en tant, corrector de proves i lector de manuscrits. Compart¨ªem lectures, f¨ªlies i f¨°bies; tamb¨¦, com qualsevol altra capelleta, un llenguatge xifrat, farcit de private jokes. De fet, en el meu record, que deu distorsionar la realitat, ens dedic¨¤vem b¨¤sicament a riure, en els millors moments disparats pel pendent feli? de l¡¯a-veure-qui-la-diu-m¨¦s-grossa.
Les capelletes, siguin liter¨¤ries o no, tenen una mala reputaci¨® l¨°gica, per¨° injustificada. Pompeu Fabra, per qui Ferrat¨¦ sentia un respecte immaculat, defineix capelleta com la ¡°reuni¨® de persones que defensen i pregonen exclusivament all¨° que forma part de llur cercle¡±. ?s segur ¡ªno cal enganyar-se¡ª que la definici¨® val per a nosaltres, almenys si considerem que tamb¨¦ pertanyien al nostre cercle tots els escriptors, vius o morts, als quals admir¨¤vem. Sigui com sigui, aquesta capelleta, que per desgr¨¤cia ha estat l¡¯¨²nica de la qual he format part, ¨¦s una de les millors coses que m¡¯han passat a la vida.
En aquella ¨¨poca ¡ªparlo de la segona meitat dels vuitanta i primers anys noranta¡ª, Ferrat¨¦ acabava de tornar definitivament a Barcelona despr¨¦s d¡¯haver passat mitja vida a Edmonton, al Canad¨¤, on s¡¯havia instal¡¤lat als anys seixanta ¡ªprevi pas per la Cuba castrista¡ª, fugint de l¡¯asf¨ªxia econ¨°mica, moral i intel¡¤lectual de la dictadura. El seu retorn havia aixecat expectaci¨® en determinats ambients literaris de la ciutat, en particular el que girava entorn de Quaderns Crema; no obstant aix¨°, aquelles esperances que Ferrat¨¦ fes servir la seva s¨°lida autoritat intel¡¤lectual per posar ordre en la vida liter¨¤ria del pa¨ªs es van esvair aviat, perqu¨¨ ell de seguida va deixar ben clar que de cap manera estava disposat a exercir de patum, ni tan sols de patum alternativa a les patums oficials. Segurament va fer b¨¦, perqu¨¨, tot i que creia en la funci¨® dels mandarins culturals, no tenia vocaci¨® de mandar¨ª, sin¨® de franctirador. Encara sento les seves riallades d¡¯entusiasme cada vegada que evocava el t¨ªtol expeditiu de la revista liter¨¤ria que sempre est¨¤vem pensant a fundar: L¡¯Intransigent.
De tot aix¨°, ja ho dic, ha passat molt de temps, i em pregunto si Ferrat¨¦ ¨¦s a hores d¡¯ara, com a m¨ªnim per al lector de bona fe (aix¨ª ¨¦s com ell tradu?a l¡¯expressi¨® anglesa common reader), alguna cosa m¨¦s que el germ¨¤ de Gabriel Ferrater. Sospito que no; tamb¨¦ sospito que a ell, aix¨°, no li sabria gaire greu. Em diuen que corre la brama que Ferrat¨¦ no va fer prou pel llegat literari del seu germ¨¤, perqu¨¨ n¡¯estava gel¨®s; ¨¦s una inf¨¤mia que retrata qui la difon: puc testimoniar que Ferrat¨¦ es va dedicar de manera exemplar a la preparaci¨®, l¡¯edici¨® i la difusi¨® de l¡¯obra del seu germ¨¤, que va tenir en ell el millor marmessor possible. ?s veritat que, com no podia ser d¡¯una altra manera, la relaci¨® entre els dos germans no sempre va ser f¨¤cil, entre altres raons perqu¨¨ els seus car¨¤cters eren del tot oposats: brillant, expansiu i gener¨®s fins al malbaratament el del Gabriel; t¨ªmid, caut i discret el del Joan, que militava en un cert egoisme intel¡¤ligent. No ¨¦s menys veritat, per¨°, que els dos germans es van professar sempre un afecte sense escletxes, que la seva complicitat intel¡¤lectual era estret¨ªssima i que el Joan respectava el Gabriel com a cap altre escriptor de la seva generaci¨®, la de Jaime Gil de Biedma, Carlos Barral i Josep Maria Castellet, amb els quals va compartir una llarga amistat no exempta d¡¯entrebancs i ruptures. Val a dir que Ferrat¨¦ va ser, en qualsevol cas, molt m¨¦s que el germ¨¤ de Gabriel Ferrater. Hi ha qui sost¨¦ que ¨¦s en definitiva, al costat del mateix Gabriel i de Gil de Biedma, el millor cr¨ªtic literari espanyol de la seva quinta, si no de tota la postguerra; no em sembla cap exageraci¨®, sobretot si ens prenem la mol¨¨stia de comparar, per exemple, La hora del lector de Castellet, que passa per ser un dels assajos m¨¦s influents de la postguerra, amb Din¨¢mica de la poes¨ªa (o simplement amb el seu precedent, La operaci¨®n de leer): la difer¨¨ncia flagrant que separa aquests dos llibres ¨¦s la que separa una cr¨ªtica distreta, superficial i derivativa, si no oportunista, d¡¯una cr¨ªtica atenta i seriosa, profunda. El fet ¨¦s que al llarg de la seva vida Ferrat¨¦ va firmar alguns llibres fonamentals, almenys fonamentals per a mi: a part de Din¨¢mica de la poes¨ªa, esmentaria Les poesies de C. P. Cavafis, Lectura de ¡®La terra gastada¡¯ de T. S. Eliot, L¨ªricos griegos arcaicos, Les poesies d¡¯Ausi¨¤s March i Apunts en net.
Angl¨°fil empedre?t, lector omn¨ªvor en diverses lleng¨¹es, amb vastos coneixements de filosofia, hist¨°ria i cr¨ªtica liter¨¤ria, Ferrat¨¦ pensava que la literatura ¨¦s forma, que no hi ha literatura sense lector ¡ªperqu¨¨ la literatura consisteix en el comer? intransferible entre el lector i el text¡ª; igualment pensava que la literatura ¨¦s un joc, per¨° un joc en el qual un s¡¯ho juga tot, i que els grans llibres s¨®n aquells que tenen la capacitat de canviar-nos la vida. Pertanyia a una generaci¨® per a la qual la poesia ocupava encara el lloc central del c¨¤non literari: venerava Ausi¨¤s March, la poesia cl¨¤ssica castellana i, per sobre de tot i de tots, Josep Carner; tenia altres poetes de cap?alera: Carles Riba, J.V. Foix, W.H. Auden, Antonio Machado, Luis Cernuda. Ja he dit que creia en la necessitat dels mandarins, i en molts sentits s¡¯emmirallava en els de la primera meitat del segle ¡ªJos¨¦ Ortega y Gasset, Eliot i Paul Val¨¦ry¡ª, amb els quals s¡¯havia educat. Li agradaven molt les novel¡¤les de Jane Austen, de Charles Dickens i de Benito P¨¦rez Gald¨®s, per¨° s¡¯impacientava amb Henry James; tamb¨¦ li agradaven Vladimir Nab¨°kov i Guillermo Cabrera Infante, probablement pensava que no es podia escriure una novel¡¤la millor que el Quixot, i que, no obstant aix¨°, Ulisses era la novel¡¤la perfecta (i potser per aquesta ra¨® me¡¯n va regalar l¡¯edici¨® de Gabler).
Pol¨ªticament era dif¨ªcil de definir: com tants intel¡¤lectuals de la seva generaci¨®, de jove havia estat filofalangista o, encara pitjor, filojoseantoniano, per¨° als anys cinquanta ja s¡¯havia adonat de l¡¯estafa que representava el franquisme i, tot i que no va ser mai comunista, a les primeres eleccions democr¨¤tiques va votar el PSUC; quan jo el vaig con¨¨ixer, a mitjan anys vuitanta, era antipujolista, detestava amb f¨²ria imparcial el nacionalisme catal¨¤ i l¡¯espanyol i considerava que Adolfo Su¨¢rez era el pol¨ªtic m¨¦s seri¨®s de la democr¨¤cia. Personalment podia ser intemperant, arbitrari i fins i tot injust, per¨° mai descurat ni indulgent (i molt menys autoindulgent). Demanava el m¨¤xim perqu¨¨ es demanava el m¨¤xim. Quant a mi, necessitaria molts articles com aquest per enumerar el que li dec: nom¨¦s dir¨¦ que vaig comen?ar a escriure a la premsa gr¨¤cies a ell ¡ªa Diari de Barcelona¡ª, que vaig publicar el meu primer llibre gr¨¤cies a ell ¡ªa Sirmio, l¡¯antecedent ef¨ªmer d¡¯Acantilado, ambdues sorgides de Quaderns Crema¡ª i que, durant anys, ell va ser el primer lector dels meus manuscrits, potser fins i tot el lector ideal que tenia al cap quan els escrivia. Per a mi va ser un exemple de m¨¤xima exig¨¨ncia liter¨¤ria, de m¨¤xima integritat moral, de m¨¤xima independ¨¨ncia personal. Ho continua sent.
La nostra capelleta liter¨¤ria va morir de mort natural abans de mitjan anys noranta; fet i fet, no va durar m¨¦s enll¨¤ de set o vuit anys, una temporada breu per¨° intens¨ªssima, i per a mi decisiva (encara que en part, en bona part, la pass¨¦s als Estats Units). Despr¨¦s, ja cap al final de la seva vida, amb prou feines vaig veure Ferrat¨¦. Cornudella, que en va tenir cura fins al darrer moment amb una devoci¨® filial, diu que en aquella ¨¨poca havia deixat de llegir, cosa que em costa molt d¡¯imaginar, perqu¨¨ Ferrat¨¦ era, abans que res, un animal literari. ¡°Jo no escric literatura: soc literatura¡±, va escriure Franz Kafka, i Ferrat¨¦ ho hauria pogut repetir. No s¨¦ si, a m¨¦s de ser un gran cr¨ªtic, va ser un gran poeta; potser no, per¨° a mi la seva poesia m¡¯agrada, sobretot el Llibre de Daniel. Al primer poema d¡¯aquest recull, Ferrat¨¦ s¡¯imagina ell mateix de gran, savi, vell i envoltat de nanos que l¡¯escolten perqu¨¨ volen aprendre tot el que ell ha arribat a saber al llarg dels anys, amb tant d¡¯esfor? com plaer. ¡°?s amb vosaltres que vull prosperar¡±, escriu. I conclou: ¡°I vull, abans que em vagui de morir, / que encara m¡¯h¨¤giu de parar la ma¡±. Jo era un d¡¯aquests nanos imaginats quan el vaig con¨¨ixer, un vailet feli?, salvatge i indocumentat, un ¡°ignorant propel¡¤lit sense control¡±, com hauria dit Gabriel Ferrater. I aix¨ª ens recordo a tots dos pels carrers de Barcelona, ell vell i caminant tort mentre parla, i jo al seu costat, escoltant-lo sempre, sempre amb la m¨¤ ben parada.
JOAN FERRAT?: UN ESB?S DE CRONOLOGIA
1924-1943: L¡¯aprenentatge de la soledat
Joan Ferrat¨¦ va n¨¦ixer a Reus el 25 de novembre del 1924. En la seva formaci¨® (i en la dels seus germans Gabriel i Am¨¤lia), l¡¯ambient familiar acomodat i culte va comptar m¨¦s que no pas l¡¯accidentada instrucci¨® acad¨¨mica que van rebre. El mar? del 1938 va haver d¡¯interrompre el tercer de batxillerat a causa de la Guerra Civil. La fam¨ªlia va passar uns mesos a Barcelona abans d¡¯establir-se a Fran?a, a la zona de Bordeus. Ferrat¨¦ s¡¯hi va estar un parell d¡¯anys: abans de fer els setze, va tornar tot sol a Espanya. Va passar intern dos cursos al col¡¤legi Valldemia de Matar¨® i va acabar el batxillerat a Reus, quan la resta de la fam¨ªlia ja hi havia tornat.
1943-1953: A la universitat
Ferrat¨¦ va comen?ar Dret a la Universitat de Barcelona (curs 1943-1944) i m¨¦s endavant Filosofia (1946-1947), per¨° no s¡¯hi va fer. Des del 1945, a m¨¦s, la tuberculosi el va for?ar a llargues temporades de rep¨°s. El 1949-1950 va comen?ar Filologia Cl¨¤ssica i va comen?ar a publicar articles de cr¨ªtica i reflexi¨® liter¨¤ria en algunes revistes. Es va llicenciar el 1953, quan la mare va deixar Reus i es va establir amb els fills a Barcelona. El pare s¡¯havia su?cidat el 16 de juny del 1951.
1954-1962: Cuba
Dels articles d'aquells anys en van sortir els seus dos primers llibres: un en catal¨¤, Carles Riba, avui (1955) i l'altre en castell¨¤, Teor¨ªa del poema (1957). Per¨° quan van sortir ell ja era lluny: el novembre del 1954 se n'havia anat a Cuba, a fer de professor de Lleng¨¹es Cl¨¤ssiques a la Universidad de Oriente (Santiago). All¨¤ va traduir, pensant en les seves alumnes, els L¨ªricos griegos arcaicos que va aplegar m¨¦s endavant (1968) en un volum encara avui insubstitu?ble; tamb¨¦ hi va escriure algun dels seus assaigs essencials de teoria liter¨¤ria i uns quants poemes. Per¨° l'any que va passar a l'Havana fent d'assessor t¨¨cnic del ministeri d'Educaci¨® i Ci¨¨ncia el va conv¨¨ncer que a la Cuba castrista no hi podria viure i va buscar feina en un altre pa¨ªs. En va trobar al Canad¨¤.[FLECHA-ROJA]
1963-1969: Al Canad¨¤
Ferrat¨¦ va treballar 22 anys a la Universitat d'Alberta (Edmonton), primer al Departament de Rom¨¤niques (1962-1970) i despr¨¦s al de Literatura Comparada (1970-1985). El 1965 va tenir una filla, per¨° nom¨¦s hi va conviure un any. En aquells anys es va consolidar com a cr¨ªtic i te¨°ric de la literatura de relleu internacional; va anticipar idees que serien centrals en autors com Umberto Eco o Hans-Robert Jauss amb La operaci¨®n de leer (1962) i sobretot amb la represa ampliada que en va ser Din¨¢mica de la poes¨ªa: Ensayos de explicaci¨®n, 1952-1966 (1968; segona edici¨® amb un ap¨¨ndix nou, 1981).
1970-1985: Barcelona, Edmonton, Barcelona
Del 1970 al 1973 es va encarregar de la direcci¨® liter¨¤ria de Seix Barral; tenia un peu i una casa a cada banda de l'Atl¨¤ntic. Tamb¨¦ van ser els anys de la relaci¨® amorosa m¨¦s transcendent de la seva vida, amb un jove d'origen ucra?n¨¨s (en deixen const¨¤ncia els diaris que s'acaben de publicar: Del desig). Tamb¨¦ llavors va publicar dos volums de poesia original, Les taules de Marduk i altres coses (1970) i Llibre de Daniel (1976), i un seguit de traduccions de Cavafis que van culminar en el volum Poesies de Cavafis (1978); va tornar a demostrar la seva agudesa com a lector amb 'La terra gastada', de T. S. Eliot: Text original, versi¨® catalana i comentari (1977); va contribuir a la revaloraci¨® de Josep Carner amb un article fundacional (Poesia, de Josep Carner: Ressenya i vindicaci¨®, 1976) i amb les edicions prologades d'Auques i ventalls (1977) i La primavera al poblet (1979); va acostar als lectors d'avui el m¨¦s gran poeta medieval amb Les poesies d'Ausi¨¤s March: Introducci¨® i text revisat (1979; segona edici¨®, corregida, 1994); i va comen?ar a encarregar-se de l'edici¨® dels papers p¨°stums del seu germ¨¤, Gabriel Ferrater, que s'havia su?cidat el 27 d'abril del 1972.
1986-1994: La jubilaci¨®
Quan es va jubilar de la Universitat d'Alberta, Ferrat¨¦ va tornar a Barcelona definitivament. Va ser llavors que va aplegar tots els seus versos a Cat¨¤leg general 1952-1981 (1987), alhora que reeditava el seu Cavafis (Les poesies de C. P. Cavafis, 1987) i L¨ªricos griegos arcaicos. Durant uns anys va col¡¤laborar a Diari de Barcelona i a El Pa¨ªs; molts d'aquells articles, que compendien el seu saber hum¨¤ i literari, els va aplegar als volums Provocacions (1989) i Apunts en net (1991), complementats amb el recull d'entrevistes Opinions a la carta (1993). Per culminar la seva obra d'escriptor, fonamentada sempre en la seva condici¨® de lector empedre?t, Ferrat¨¦ va donar els seus ¨²ltims cinc volums en molt poc temps, a la ratlla dels 70 anys: la traducci¨® Cinquanta poesies de Du Fu (1992), l'assaig Llegir Ausi¨¤s March (1992, que edita i comenta dotze poesies) i els reculls Papers sobre Carles Riba (1993, que inclou el seu primer llibre i una colla d'articles posteriors), Papers sobre Josep Carner (1994, amb tot el que va escriure sobre el primer dels seus poetes de cap?alera en el curs de 40 anys) i Jaime Gil de Biedma: Cartas y art¨ªculos (1994, que entre altres coses recull el seu testimoni sobre la Cuba de Castro).
1995-2003: El final
Els ¨²ltims deu anys de la seva vida Ferrat¨¦ pr¨¤cticament va deixar d¡¯escriure, per¨° no de llegir. Va decidir morir a casa seva la nit del 12 al 13 de gener del 2003.
Jordi Cornudella ¨¦s marmessor del llegat de Joan Ferrat¨¦ i Gabriel Ferrater i responsable de l'edici¨® dels diaris Del desig i de l'edici¨® cr¨ªtica de Les dones i els dies.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.