De la pres¨® de Malabo a les parets del metro barcelon¨ª
El dibuixant equatoguine¨¤ Ram¨®n Esono reivindica la llibertat d'expressi¨® en el projecte Umbral i en un c¨°mic
Ram¨®n Esono era conscient que el blog en forma de c¨°mic cr¨ªtic amb la dictadura d¡¯Obiang, el qual alimentava profusament fins arribar a tenir m¨¦s d'un mili¨® d'imatges, li podia costar car si posava els peus al seu pa¨ªs, Guinea Equatorial. Aix¨° ¨¦s el que li va passar quan va tornar al seu pa¨ªs el setembre del 2017: ¡°Despr¨¦s de viure a Paraguai des del 2011 no vaig tenir cap altre remei que tornar al meu pa¨ªs per renovar el passaport; en cas contrari, no podia acompanyar la meva dona i la meva filla al Salvador¡±. La policia el va detenir amb l'al¡¤lucinant acusaci¨® de blanqueig de diners i falsificaci¨® mentre que en els interrogatoris nom¨¦s li mostraven i li preguntaven pels seus dibuixos. Va ser condu?t a la pres¨® de Black Beach, el penal militar de Malabo, constru?t com a tal en l'¨¨poca de la colonitzaci¨® espanyola, i que forma part del domini del president del pa¨ªs, Teodoro Obiang Nguema. El penal est¨¤ considerat un dels m¨¦s brutals de l¡¯?frica. Esono no vol explicar les tortures que va presenciar d'altres reclusos: ¡°?s criminal. Jo crec que ¨¦s el pitjor del m¨®n perqu¨¨ t'arrabassa la dignitat, la humanitat¡±. Va sobreviure per l'ajuda de la fam¨ªlia, la mateixa que va pressionar perqu¨¨ el cas s'aclar¨ªs judicialment: ¡°Jo havia de dibuixar all¨¤ dins i al final vam fer una cosa semblant a un taller de dibuix amb un grup de presos amb llapis que ens passaven i qualsevol paper o cartr¨® que aconsegu¨ªem¡±. Va sortir de la pres¨® l'abril passat despr¨¦s que el fiscal retir¨¦s els c¨¤rrecs: ¡°per¨° vaig haver d'esperar tres mesos m¨¦s per poder renovar el passaport i sortir del pa¨ªs sense problemes¡±.
Poc despr¨¦s de sortir de Black Beach, Esono va rebre dues propostes. Una d'elles era participar en el projecte Umbral d'intervencions art¨ªstiques al metro de Barcelona a prop¨°sit de dos fen¨°mens: la migraci¨® i el racisme. L'obra d¡¯Esono, que ha participat en la Biennal Internacional de Curitiba (2015), en la fira Arco (2010) i ha exposat a diversos pa?sos, sempre ha girat entorn de les llibertats. Vital i amb un somriure gaireb¨¦ permanent, Esono explicava els dibuixos que va dissenyar per al projecte barcelon¨ª que es pot veure als passadissos del bescanviador del metro de Diagonal. Open the gates s¨®n dos grans murals que cobreixen les dues parets enfrontades: ¡°Vull parlar del que provoquen les migracions massives, que sempre s¨®n les guerres. De l'especulaci¨® amb les vides humanes¡±. Grans dibuixos en color amb escenes diferents i pa?sos diferents: ¡°banderes espanyoles al costat de la tanca de Melilla, persones ofegades al mar de l¡¯Estret, desaparici¨® de nens a Alemanya, la ultradreta campant a It¨¤lia, ?ustria, Anglaterra, els Estats Units, la Xina. En cadascun dels dibuixos intento plasmar el que passa amb els drets humans¡±. En l'altra paret, el missatge ¨¦s m¨¦s simple, les siluetes davant l'¨²ltim reixat: ¡°¨¦s l'¨²ltim pas¡±.
L'altre projecte que van encarregar a Esono va ser m¨¦s singular: una hist¨°ria que formaria part del llibre Viajes dibujados, editat per Alta?r magazine. Una publicaci¨® que vol convidar, d'una manera original, a l'esperit viatger. El c¨°mic d¡¯Esono per a aquesta publicaci¨® ¨¦s 28-N. Dimbo Dimbo, en al¡¤lusi¨® al mot¨ª que va tenir lloc el 28 de novembre passat a la pres¨® de Black Beach: ¡°Quan vaig rebre la proposta vaig decidir que havia d'explicar alguna cosa que havia viscut jo directament a la pres¨® i aquest dia, per a mi, va ser el pitjor. Vaig pensar que fins aqu¨ª havia arribat la meva vida i que tot s'acabava enmig d¡¯aquell esclat terrible de viol¨¨ncia i repressi¨®¡±, explica. El detonant va ser l'agonia d'un pres que no va ser at¨¨s per ning¨² malgrat la insist¨¨ncia dels crits d'altres reclusos reclamant ajuda. Va morir. El que va seguir a partir d'aquest moment va ser una batalla campal entre els reclusos que es negaven a lliurar el cos del mort sin¨® hi entraven un jutge i un forense. ¡°Van ser m¨¦s de vuit hores, amb bombes de fum, fins que al final es van rendir. Despr¨¦s, tots sab¨ªem el que passaria: Hores de salvatges tortures¡±.
12 propostes art¨ªstiques sobre migraci¨®
Umbral ¨¦s un projecte en el qual participen 12 artistes que entren en el debat sobre la vulneraci¨® dels drets humans en les migracions i el racisme. Les obres s¨®n impressions de gran format de vinil que es poden veure en diferents punts de la xarxa del metro. Les propostes, coordinades per Imma Prieto, comiss¨¤ria del projecte de l'Ajuntament de Barcelona, s¨®n d'all¨° m¨¦s diveres. The List, la llista de m¨¦s de 37.000 refugiats i emigrants que han perdut la vida des del 2007 al setembre passat a Europa, ¨¦s de l'artista turca Banu Cennetoglu i ocupa el passad¨ªs del bescanviador de Passeig de Gr¨¤cia de les l¨ªnies 3 i 4.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.