Brecht, homenatge a Carles Santos i grans actors
El morbo de qui substituir¨¤ Pasqual al Lliure, la nova direcci¨® del Liceu i el ¡®Ben-Hur¡¯ gai, entre el que ser¨¤ m¨¦s comentat
L¡¯any esc¨¨nic, amb el rerefons del gran morbo de qui dirigir¨¤ el Teatre Lliure despr¨¦s de la dimissi¨® de Llu¨ªs Pasqual ¡ªla previsi¨® ¨¦s que el successor o m¨¦s probablement la successora assumeixi el c¨¤rrec durant el primer quadrimestre, ja ho veurem¡ª, ve ple de bons espectacles, tot i que dir quins triomfaran necessita no ja d¡¯una bola de vidre sin¨® de la retor?ada capacitat premonit¨°ria de les bruixes de Macbeth. El que ¨¦s segur ¨¦s que aquests mesos que venen ens permetran acostar-nos a algunes creacions que ens podran donar un respir art¨ªstic a les agitacions pol¨ªtiques que ens esperen. Encara que, per descomptat, en moltes de les obres que arriben bateguen de manera m¨¦s o menys expl¨ªcita les tensions i inquietuds del nostre temps.
Vet aqu¨ª Brecht, per exemple, que alguna cosa hi tindria a dir avui. Oriol Broggi torna amb ell de bracet (La bona persona de Sezuan) al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), amb Clara Segura i Joan Carreras. Un Shakespeare tamb¨¦ aquest gener al TNC, Afanys d¡¯amor perduts, per Pere Planella, ni m¨¦s ni menys. Sense moure¡¯ns del Nacional, al mar?, homenatge esperad¨ªssim a Carles Santos, l¡¯entranyable geni de Vinar¨°s que ens va deixar l¡¯any passat, amb Se¡¯ns n¡¯ha anat el Santos al cel (!) a la Sala Gran i amb l¡¯obligat toc de divertida transgressi¨® a c¨¤rrec del mateix director del TNC, Xavier Albert¨ª, en funcions de director/a de l¡¯Orquestra Simf¨°nica de Barcelona i Nacional de Catalunya com el seu ¨¤lter ego Wanda Pitrowska. El mateix Albert¨ª dirigir¨¤ al TNC al maig, amb magnific¨¨ncia, en castell¨¤, un Calder¨®n, El gran mercado del mundo, i tindrem a Ariadna Gil mesurant-se amb Marguerite Duras (El dolor) i el retorn de Peeping Tom (Kind) al juliol (Grec).
Grans noms al Romea: Lolita Flores amb Fedra, Gabino Diego amb El desguace de las musas, Jos¨¦ Sacrist¨¢n amb Se?ora de rojo sobre fondo gris, Jordi Bosch amb La partida d¡¯escacs. I a la Villarroel: Laia Marull i Pablo Derqui amb l¡¯obra de Jordi Casanovas sobre la separaci¨® d¡¯una parella, La dansa de la venjan?a. I al Goya: Carmelo G¨®mez i Anna Torrent amb Todas las noches de un d¨ªa. Al Lliure, a part de l¡¯altre morbo de veure si al juny ve l¡¯empestat geni Jan Fabre, hi ha grans cites, entre elles la visi¨® de la Sal¨®/Sodoma pasoliniana per Milo Rau (febrer) i la de Dogville de Lars von Trier per Pau Mir¨® amb direcci¨® de S¨ªlvia Munt. Molts mit¨°mans no podem esperar a veure com fiquen Ben-Hur (versi¨® en clau gai estrenada a M¨¨rida) a l¡¯escenari del Coliseum (finals de febrer). Al maig La Cal¨°rica estrenar¨¤ a la Beckett la seva versi¨® d¡¯Els ocells d¡¯Arist¨°fanes. Ganes de veure qu¨¨ fa amb La caiguda de la casa Usher Pablo Ley a La Seca. Caldr¨¤ veure tamb¨¦ qu¨¨ ens ofereixen el festival Grec i el Temporada Alta. En el terreny l¨ªric, ser¨¤ not¨ªcia qui s¡¯encarregar¨¤ de la direcci¨® art¨ªstica del Liceu despr¨¦s d¡¯anunciar Christina Scheppelmann que no renovar¨¤ el contracte. En la programaci¨® del teatre de la Rambla destaca l¡¯estrena mundial el 9 de febrer de L¡¯enigma di Lea, de Benet Casablancas, amb llibret de Rafael Argullol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.