Una ¡®Madama Butterfly¡¯ d¡¯estil cl¨¤ssic obre l¡¯any al Liceu
Les sopranos Lianna Haroutounian i Ainhoa Arteta donaran vida al drama de Cio-Cio-San
L'¨°pera m¨¦s popular de Puccini, Madama Butterfly, torna al Liceu amb la producci¨® pr¨°pia del teatre barcelon¨ª ¡ªcompartida amb la Royal Opera House Covent Garden de Londres¡ª que es va veure al Liceu fa set anys. Una hist¨°ria de l'amor incondicional de la jove geisha, Cio-Cio San, i un tinent de la marina nord-americana, Benjamin Franklin Pinkerton, que la repudia i la humilia sense pietat, ¨¦s el centre del drama de Puccini i una de les ¨°peres m¨¦s vistes al Liceu, on s'ha representat en 178 funcions. ¡°Si una obra funciona b¨¦ i una producci¨® t¨¦ ¨¨xit, no veig per qu¨¨ s'ha de deixar de fer. I Madama Butterfly ¨¦s clarament una d'aquestes ¨°peres¡±, apuntava la directora art¨ªstica del teatre, Christina Scheppelmann, en la presentaci¨® del t¨ªtol que arrenca el 2019.
La producci¨®, amb direcci¨® art¨ªstica de Moshe Leiser i Patrice Caurier, es va estrenar al teatre barcelon¨ª el 2006 i amb posterioritat es va tornar a fer el 2013. La for?a de l'espectacle ¨¦s el drama que narra, i una posada en escena cl¨¤ssica i elegant ¡ªgens d'artificis i efectes espectaculars que distreguin l'espectador¡ª contribueix a aquest objectiu. La Madama Butterfly que es veur¨¤ en 10 funcions aquest mes de gener arriba amb un repartiment en qu¨¨ destaca l'aclamada soprano arm¨¨nia Lianna Haroutounian en el paper de Cio-Cio-San, l'adolescent de Nagasaki que es casa amb el soldat americ¨¤ (Pinkerton), ¨¦s repudiada per la seva fam¨ªlia, abandonada despr¨¦s pel seu propi marit i que acaba traient-se la vida quan li treuen el fill que havia tingut fruit del que per a ella era l'amor de la seva vida.
¡°Vocalment ¨¦s una obra molt exigent perqu¨¨ est¨¤s en escena pr¨¤cticament de principi a final, l'arrencada ¨¦s de tres potents ¨¤ries i ¨¦s dif¨ªcil mantenir la veu fresca. Emocionalment ¨¦s complicada perqu¨¨ al final el personatge de Cio-Cio-San s'adona que ja no hi ha esperan?a, que tot s'ha trencat. De vegades ¨¦s dif¨ªcil contenir les ll¨¤grimes¡±, explicava Haroutounian, que debuta al Liceu i que ha triomfat amb aquest mateix paper a la Wiener Staatsoper. La soprano basca Ainhoa Arteta s'estrena en el rol de Cio-Cio-San en el segon repartiment de les funcions de Madama Butterfly.
Estrepit¨®s frac¨¤s en la seva estrena el 1904
No ¨¦s la primera gran ¨°pera que en la seva estrena ha estat un estrepit¨®s frac¨¤s. "Li va passar tamb¨¦ a Rossini en la primera representaci¨® del Barber de Sevilla. Puccini va tenir una mala entrada en l'estrena de Madama Butterfly el 17 de febrer del 1904 a la Scala de Mil¨¤. En realitat, va ser tot un sabotatge a la seva obra", apuntava el director musical Giampaolo Bisanti, que assenyalava com algunes de les causes d'aquell frac¨¤s el fet que utilitzava una iconografia molt potent, amb elements que no s'havien vist abans a l'¨°pera "i amb un component masclista molt poder¨®s". La veritat ¨¦s que Puccini va reescriure la partitura i la va revisar integralment en diverses ocasions fins a arribar a la versi¨® del 1907 ¡ªl'actual¡ª i convertir-se en una de les ¨°peres m¨¦s populars. La primera representaci¨® a Barcelona, al Teatre Bosque de Gr¨¤cia, el 1907, la va qualificar de pretensiosa i artificiosa.
Si el paper de la jove geisha ¨¦s el d'una (gaireb¨¦) nena que s'ho juga tot per un amor, el de l'oficial Pinkerton representa tot el contrari. ¡°?s dif¨ªcil encarnar el personatge dolent que irrita el p¨²blic perqu¨¨ actua pel poder que li donen els diners i perqu¨¨ decideix que el que compta ¨¦s passar-s'ho b¨¦ encara que al final, en l'¨²ltim instant, ¨¦s conscient que est¨¤ equivocat¡±, comentava el tenor Rame Lahaj, que debuta al Liceu i compartir¨¤ repartiment amb Arteta. El canari Jorge de Le¨®n (Pinkerton en el primer torn) apuntava que quan es tracta d'interpretar un personatge com el de l'¨°pera de Puccini ¡°cal posar-se un escut. Al llarg de tota l'obra es diuen coses que ericen la pell, com quan Pinkerton reconeix que per ell la seva dona ¨¦s una joguina¡±. De Le¨®n, que va debutar en aquest rol fa set anys al Liceu, assenyalava, a m¨¦s, l'actualitat de l'¨°pera que va escriure Puccini: ¡°La va pensar a principis del segle passat, per¨° el que passa podria encaixar amb alguns problemes dels nostres dies, com el turisme sexual o la peder¨¤stia¡±.
¡°El sol ¨¦s Cio-Cio-San i la resta d'astres i tot el que passa en escena giren al seu voltant. I aix¨° tamb¨¦ val per a la m¨²sica. L'orquestra ha de donar el m¨¤xim suport perqu¨¨ la soprano pugui gestionar tan b¨¦ com sigui possible el personatge que representa a l'escenari¡±, afirmava Giampaolo Bisanti, que dirigir¨¤ l'orquestra del Liceu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.