Abans de Trump, un tal Crawford
'El N¨²mero U' narra el cam¨ª ¨¨tic d¡¯un pe¨® actiu dins un sistema podrit que pren consci¨¨ncia del problema a mesura que una combinaci¨® d¡¯estr¨¨s i r¨¤bia l¡¯aboca a una mena de desconnexi¨® mental
Una de les idees m¨¦s repetides entre els cercles culturals i intel¡¤lectuals el novembre del 2016 ¨¦s que l¡¯arribada de Donald Trump a la Casa Blanca els va agafar per sorpresa, que no hi donaven un c¨¨ntim perqu¨¨ un clowni un incendiari amb un pentinat rid¨ªcul es convert¨ªs en l¡¯home m¨¦s poder¨®s de la Terra. Despr¨¦s de l¡¯arrencada de cabells generalitzada vingu¨¦ la cerca de raons i les an¨¤lisis: que si la por, que si Hillary Clinton¡ M¨¦s enll¨¤ que sobti que un pa¨ªs que ja havia propulsat al poder Ronald Reagan es fes creus per un fet aix¨ª, un altre argument per q¨¹estionar tant de rebombori ¨¦s que els EUA comptaven amb un gros de novel¡¤les que advertien de la facilitat a l¡¯hora de manipular l¡¯electorat per mitj¨¤ d¡¯una figura messi¨¤nica completament buida. Intrigat per les possibilitats de posar l¡¯experimentaci¨® formal i estructural de la novel¡¤la ¡ªa partir del sotrac que li caus¨¤ el modernisme pict¨°ric¡ª al servei de la den¨²ncia de la creixent deshumanitzaci¨® de la societat nord-americana per la seva entrega a un capitalisme i un clientelisme que mataven la seva ¨¤nima, John Dos Passos (Chicago, 1896 ¡ª Baltimore, 1970) fou, al principi de la seva carrera, quan encara no s¡¯havia desencantat del comunisme, una de les veus liter¨¤ries m¨¦s visibles en el comprom¨ªs (f¨²til, a la fi) d¡¯evitar la caiguda de la democr¨¤cia dels seus en unes mans com les de Trump. Ho va fer, si b¨¦ als anys 50 inici¨¤ un gir conservador que el va fer donar suport al cam¨ª de Richard Nixon fins al 1600 de Pennsylvania Avenue.
Publicada el 1943, dues d¨¨cades despr¨¦s de Manhattan Transfer i una d¡¯en?¨¤ que la Trilogia USA el reafirm¨¦s com un dels grans de la ficci¨® nord-americana de la primera meitat del XX, El N¨²mero U (ara per primera vegada en catal¨¤) ¨¦s la cr¨°nica de l¡¯ascens imparable a la presid¨¨ncia dels EUA d¡¯un senador dem¨°crata de perfil populista, Homer T. Crawford, el qual predica hip¨°critament la humilitat, l¡¯honestedat i l¡¯esfor? com a virtuts que portaran el benestar econ¨°mic i social als seus compatriotes ¡ªl¡¯esl¨°gan central de la seva campanya ¨¦s ¡°Tots milionaris¡±, m¨¦s il¡¤lusionant i delirant encara que el de ¡°Make America Great Again¡±¡ª, mentre que de portes endins ¨¦s un tir¨¤ i un eg¨°latra que menteix, enganya, manipula i roba sempre que en t¨¦ l¡¯oportunitat... Dos Passos no es mostra tan interessat en el retrat d¡¯un arquetip malvat i corrupte sin¨® en l¡¯entorn proper que el fa possible, l¡¯engranatge d¡¯assessors, col¡¤legues del partit, periodistes i jutges que anteposen diferents formes de lucre (tangible i intangible) als principis morals. Al bell mig d¡¯aquesta conxorxa d¡¯aduladors i possibilitadors es troba Tyler, te¨°ric secretari i redactor de discursos que, a l¡¯hora de la veritat, serveix d¡¯home per a tot. L¡¯escriptor s¡¯enganxa a ell, f¨ªsicament i espiritual (pensem en una c¨¤mera que el segu¨ªs a tot arreu, envaint clarament l¡¯espai ¨ªntim, i en una veu en off que busqu¨¦s transcriure els pensaments que no hi pot compartir p¨²blicament), revelant-nos a poc a poc el proc¨¦s de desengany i f¨¤stic que li produeix formar part de l¡¯¨¨xit del monstre.
EL N?MERO U
John Dos Passos
Traducci¨® de Xavier P¨¤mies
Adesiara
288 p¨¤g. 22 euros
El N¨²mero U narra, doncs, el cam¨ª ¨¨tic d¡¯un pe¨® actiu dins un sistema podrit que pren consci¨¨ncia del problema a mesura que una combinaci¨® d¡¯estr¨¨s i r¨¤bia, agreujada per un enamorament sense esperances de la maltractada dona del senador, el record dolor¨®s d¡¯un germ¨¤ comunista mort a la guerra i l¡¯abstin¨¨ncia alcoh¨°lica, l¡¯aboca a una mena de desconnexi¨® mental i a la necessitat de deixar enrere la seva contribuci¨® a un desastre pol¨ªtic de grans dimensions.
Com a la seva obra mestra, Manhattan Transfer, Dos Passos imprimeix a l¡¯acci¨® una febre, un pols, un nervi i un ritme que denoten a la perfecci¨® la conjunci¨® d¡¯elements que envolten una maquin¨¤ria pol¨ªtica en estat d¡¯ebullici¨®, tant cap a fora (m¨ªtings, actes de recaptaci¨® de fons, visites per fer-se la foto i estr¨¨nyer mans, ¨¤pats professionals, sales de ball) com cap endins (tr¨¤nsits d¡¯un lloc a un altre, reunions a porta tancada, trucades, esbroncades entre bastidors). Di¨¤legs, escenes, reflexions privades i escenaris flueixen sense descans, mentre en paral¡¤lel l¡¯equilibri vital del protagonista trontolla, enfilant un cam¨ª de no retorn. Un dels m¨¨rits de l¡¯autor ¨¦s que defuig el risc de vessar les seves idees pol¨ªtiques frontalment i fer un ¨²s pamfletari de la ficci¨®, reservant-se el seu comprom¨ªs amb el poble en els interludis que busquen copsar la seva ess¨¨ncia. Novel¡¤la pertinent en temps de populismes exacerbats i lli?¨® de dinamisme narratiu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.