Encunyar la teva pr¨°pia moneda
A ¡®Par¨ªs era una festa¡¯, el lector accepta consells sobre com menjar, beure i fer l¡¯amor
Els consensos en literatura s¨®n criatures estranyes, fa gaireb¨¦ il¡¤lusi¨® quan en trobem un, i s¨®n tan fr¨¤gils... conviden a protegir-los! Pocs consensos cr¨ªtics trobarem m¨¦s aferrats a l¡¯imaginari del lector que el que s¡¯ha establert al voltant d¡¯Ernst Hemingway, segons el qual la seva obra est¨¤ partida en dos: una primera on va escriure una colla de relats (mig centenar) extraordinaris i una segona on predominen les narracions extenses i on sovint l¡¯autor ens fa l¡¯efecte de rascar amb desgana el fons de l¡¯olla d¡¯un talent gaireb¨¦ consumit.
Hemingway ens proposa a Par¨ªs era una festa (llibre que pertany a la segona etapa) fer un tomb per un museu del prestigi art¨ªstic i cultural. L¡¯escenari no pot ser m¨¦s rutilant (Par¨ªs) i els personatges amb els quals es creua (de vegades per tractar-los com gossos, com el pobre Ford Madox Ford) cotitzen alt en la borsa del prestigi simb¨°lic: Joyce, Fitzgerald, Pound, Picasso, Stein, Mir¨®, Sylvia Bleach... Hemingway els dedica cap¨ªtols breus, m¨¦s o menys independents, on barreja semblances, observacions liter¨¤ries i informes vitals.
Una de les grans creacions d¡¯aquesta festa parisenca sobre la qual l¡¯autor retalla la seva joventut roman invisible durant les gaireb¨¦ 300 p¨¤gines del llibre, per¨° Hemingway la imagina amb tanta claredat que gaireb¨¦ el podem sentir al nostre costat mentre passem les p¨¤gines: es tracta del lector ideal de Par¨ªs era una festa, un home (Hemingway no sembla interessat a escriure per a dones) que, d¡¯una banda, ¨¦s ingenu a l¡¯estil dels americans de James i que s¡¯enllepoleix amb les mencions en un pont fam¨®s, un restaurant (franc¨¨s!) o un artista europeu; i que de l¡¯altra est¨¤ completament entregat a un Hemingway institu?t ell mateix en fetitxe cultural. Un lector que accepta consells sobre com menjar, com beure, com fer l¡¯amor, com apostar als cavalls, com llegir, com viatjar... sempre que provinguin de Hemingway.
PAR?S ERA UNA FESTA
Ernst Hemingway
Viena Edicions
282 p¨¤g. 17,95 euros
Davant un lector tan entregat, Hemingway es passa mig llibre posant. La posa ¨¦s complexa, per¨° es basa en la combinaci¨® de tres o quatre elements: autenticitat, austeritat sentimental i comprom¨ªs art¨ªstic; els ingredients es repeteixen tantes vegades (el vehicle favorit s¨®n uns di¨¤legs impostad¨ªssims) que tenim la sensaci¨® que aqu¨ª s¡¯exposa complet el c¨¨lebre iceberg que el jove Hemingway es va preocupar d¡¯amagar amb tant talent i atreviment durant m¨¦s de noranta contes.
El decorat ¨¦s artifici¨®s, per¨° entre les figures de cart¨® pedra Hemingway aconsegueix que bufin r¨¤fegues de literatura notable. Sobresurten les semblances que dedica a Pound (la temperatura del llibre puja en cada aparici¨® seva) i a Fitzgerald, i l¡¯afecte que la prosa transmet en cada aparici¨® de Joyce (de la seva obra t¨¦ poc a dir, per¨° admira el seu magisteri vital sense fissures). Cal recon¨¨ixer tamb¨¦ que el text sencer est¨¤ esquitxat de descripcions de valor que es beneficien del treball de Ferran R¨¤fols Gesa, un traductor que maneja un catal¨¤ tan flexible (compareu la prosa seca de Par¨ªs amb la seva versi¨®, en aquest mateix segell, dels laberints sint¨¤ctics de La veritable vida de Sebastian Knight) que emociona.
Ironies de l¡¯escriptura: les r¨¤fegues de bona prosa i el grapat de retrats sentits ens permeten entendre molt m¨¦s b¨¦ qu¨¨ volia dir Hemingway amb ¡°autenticitat¡± que les p¨¤gines on s¡¯encaparra a encunyar (davant dels nostres ulls) la seva pr¨°pia moneda.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.