Palmira i Berenice
Poques dones han pogut obrir-se pas en fotografia sense haver-se de recolzar en la carrera d¡¯un home
Qu¨¨ passa amb les dones, que sovint les hem de rescatar recercant les seves empremtes entre l¡¯obra dels homes que havien estat els seus contemporanis? Encara tenim a la retina les fotografies de Lee Miller, exposades fa uns mesos a la Fundaci¨® Mir¨® en mig del grup de surrealistes de la Gran Bretanya, pels quals semblava que s¡¯aprofitava l¡¯avinentesa de dedicar el t¨ªtol de l¡¯exposici¨® a la gran fot¨°grafa americana. Es va perdre l¡¯oportunitat d¡¯aprofundir en la seva obra, que no s¡¯havia vist mai a Barcelona de manera antol¨°gica.
Altrament, aquests dies, a la galeria Roc¨ªo Santa Cruz, es reclama la import¨¤ncia per se d¡¯una fot¨°grafa, Palmira Puig (1912-1978), que havia estat membre del col¡¤lectiu brasiler Foto Cine Clube Bandeirante. Les seves instant¨¤nies s¡¯amagaven entremig dels negatius i les fotografies guardats a l¡¯arxiu del seu marit, el fot¨°graf Marcel Gir¨®. Aquesta dona, igual que d¡¯altres que podr¨ªem esmentar si no ens amo?n¨¦s la brevetat d¡¯aquesta columna, no nom¨¦s practicava la fotografia amateur per gust i plaer, sin¨® que com a professional era l¡¯element que aportava singularitat i estil a l¡¯estudi que sota el nom de Gir¨® la parella havia obert a la ciutat de Sao Paulo. Rere la representaci¨® masculina del cognom s¡¯amagava la sensibilitat d¡¯una dona. S¨®n molts els documents gr¨¤fics que testimonien la responsabilitat i import¨¤ncia de Palmira a l¡¯hora de fer les fotografies i plantejar les campanyes publicit¨¤ries de l¡¯Estudio Gir¨®. A les parets de la galeria es poden repassar els fulls de contactes d¡¯¨¨poca, on surten retratats tots dos successivament, i aix¨ª dedu?m que Palmira i Marcel s¡¯alternaven en l¡¯¨²s de la mateixa c¨¤mera. Ara es pot atribuir en cada cas l¡¯autoria, tot comprovant la publicaci¨® en els anuaris i formular una personalitat pr¨°pia per a Palmira Puig a l¡¯hora de plantejar els enquadraments i triar els temes.
PALMIRA PUIG-GIR?, FOT?GRAFA
Galeria Roc¨ªo
Santa Cruz
Barcelona
Fins al 16 de mar?
BERENICE ABBOTT. RETRATS DE LA MODERNITAT
Fundaci¨® Mapfre Casa Garriga Nogu¨¦s
Barcelona
Fins al 19 de maig
Poques dones han pogut obrir-se pas en el camp de la fotografia sense haver de recolzar-se en la carrera professional d¡¯un home, ja fos pare, marit o germ¨¤. De les pioneres que encara sorprenen per la seva independ¨¨ncia i claredat d¡¯idees, fent servir de manera valenta la c¨¤mera apuntant en direcci¨® a all¨° que els aconsellava la seva sensibilitat de dones, comptem amb l¡¯exemple d¡¯una de les m¨¦s grans: Berenice Abbott. Aquests dies es pot comprovar a les sales de la Casa Garriga Nogu¨¦s (Fundaci¨® Mapfre) la for?a de l¡¯obra d¡¯aquesta fot¨°grafa professional i gran artista de la realitat. Les seves imatges sorprenen per la seva pot¨¨ncia, absolutament distants del t¨°pic femen¨ª de la tendresa. Aix¨ª, la ciutat de Nova York es converteix per a ella, i de manera molt primerenca, en un camp d¡¯exploraci¨® est¨¨tica amb l¡¯eclosi¨® dels gratacels, tot assajant arriscats punts de vista, enquadraments dominats per les llums de les diferents hores del dia i pel detallisme cru que li aportaven les c¨¤meres de gran format.
Berenice no va renegar mai de la prosaica definici¨® objectiva del m¨®n que els seus contemporanis artistes podrien haver considerat un obstacle en la conquesta del podi de les arts pl¨¤stiques. Avui rebem aquesta fidelitat visual com un missatge l¨²cid del passat. Per a ella, l¡¯arquitectura ¨¦s t¨¨cnica i ¨¦s ci¨¨ncia, l¡¯enginyeria ¨¦s un desafiament a les lleis de la f¨ªsica. Aquest comprom¨ªs amb la precisi¨® el completa anys m¨¦s tard experimentant en el laboratori amb l¡¯estrobosc¨°pia i el moviment, les ones i el magnetisme a l¡¯Institut de Tecnologia de Massachusetts.
Dels seus retrats ¨¦s admirable la mirada punyent cap als models, personatges interesants tant pel seu f¨ªsic com en l¡¯actitud interrogant davant la c¨¤mera. Com en el mirall dels seus autoretrats, les dones es mostren tal com s¨®n i ens donen una lli?¨® de fermesa. Berenice tamb¨¦ havia fet de model. Per¨° ella no va passar a la hist¨°ria com a musa de Man Ray sin¨® com a gran fot¨°grafa, la saviesa i humiliat de la qual ha estat capa? de recon¨¨ixer l¡¯inter¨¨s de l¡¯obra humil i immensa d¡¯Eugenne Atget, rescatant-la per al repertori de l¡¯art en un encert d¡¯aut¨¨ntica mirada surrealista.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.