Torna el feixisme?
El m¨¦s caracter¨ªstic de l¡¯extrema dreta actual ¨¦s que sent autorit¨¤ria en l¡¯¨¤mbit social, cultural, pol¨ªtic i moral ¨¦s neoliberal en l¡¯econ¨°mic i assumeix de ple el mite que no hi ha alternativa
Encara que oficialment ha comen?at aquest divendres, fa mesos que som en una campanya electoral deplorable, que la dreta ha convertit en un vot sobre Catalunya redu?t a dues opcions: confrontaci¨® o distensi¨® o, si es prefereix, autoritarisme patri¨°tic o negociaci¨® pol¨ªtica. Amb la conseg¨¹ent r¨¨plica en el camp independentista en forma de divisi¨® entre els partidaris del com pitjor va, millor, i els que pretenen assumir una estrat¨¨gia possibilista, d¡¯acord amb una avaluaci¨® racional de les relacions de forces. Als ciutadans els tocar¨¤ escollir. I veurem la dimensi¨® real del vot ¨²til contra les pulsions autorit¨¤ries. Per¨° no deixa de ser preocupant el grau de degradaci¨® de la vida pol¨ªtica al qual s¡¯ha arribat, amb una dreta que fa aflorar els dimonis familiars que l¡¯han acompanyada hist¨°ricament i que durant molt de temps van mantenir Espanya lluny d¡¯Europa.
L¡¯inici de la campanya espanyola coincideix amb l¡¯ofensiva de l¡¯extrema dreta europea per manar a la Uni¨®, amb l¡¯itali¨¤ Salvini com a primer tenor. Fa nom¨¦s dos anys els seus l¨ªders, fascinats pel Brexit, pensaven a sortir d¡¯Europa, ara volen decidir. Se senten capa?os de rosegar les r¨ªgides institucions europees des de dins, com a conseq¨¹¨¨ncia de la crisi de representaci¨® que viu la democr¨¤cia liberal, que els partits tradicionals es resisteixen a recon¨¨ixer perqu¨¨ ho veuen com un q¨¹estionament al seu poder. Amb el seu immobilisme, en un horitz¨® en qu¨¨ hi ha poques expectatives de futur, obren la porta als qui es presenten amb les regressives i repressives promeses de redempci¨® de sempre.
Torna el feixisme? En l¡¯¨¤mbit acad¨¨mic hi ha dues respostes: els que creuen que ¨¦s un fenomen hist¨°ric, indissociable d¡¯un temps determinat, i els que creuen que, amb mutacions, el feixisme sempre ¨¦s a l¡¯aguait. Com en altres moments de la hist¨°ria ¨Caquest any es compleix el centenari de la Rep¨²blica de Weimar¨C hi ha una certa tend¨¨ncia a negar els mals auguris. I a minimitzar el retorn del patriotisme transcendental (la p¨¤tria com a horitz¨® insuperable), la defensa del patriarcat davant de la revoluci¨® feminista, el rebuig als qui venen de fora o la restricci¨® de llibertats individuals conquerides amb molt d¡¯esfor? que havien perm¨¨s sortir de la tutela de la moral religiosa. Tant ¨¦s aix¨ª que, com hem vist a Espanya, la dreta que s¡¯havia autoproclamat liberal o conservadora ha donat carta de legitimitat a Vox i li ha comprat part de l¡¯agenda.
Fa mesos que som en una campanya electoral deplorable, que la dreta ha convertit en un vot sobre Catalunya redu?t a dues opcions: confrontaci¨® o distensi¨®
Robert Paxton, cl¨¤ssic historiador del feixisme, ens en proposa aquesta definici¨®: ¡°Una forma de conducta pol¨ªtica caracteritzada per una preocupaci¨® obsessiva per la decad¨¨ncia de la comunitat, la seva humiliaci¨® o victimitzaci¨® i per cultes compensatoris d¡¯unitat, energia i puresa, en la qual un partit amb una base de masses militants nacionalistes compromeses, treballant amb una cooperaci¨® inc¨°moda per¨° efica? amb elits tradicionals, abandona les llibertats democr¨¤tiques i persegueix amb viol¨¨ncia redemptora i sense limitacions ¨¨tiques o legals objectius de neteja interna i expansi¨® exterior¡±. El mateix Paxton sustenta que el feixisme es propaga i s¡¯ent¨¦n millor per ¡°les passions mobilitzadores¡± (contra l¡¯enemic de la p¨¤tria) i els sentiments viscerals que no pas per les proposicions raonades.
La destinaci¨® de la radicalitzaci¨® actual de la dreta est¨¤ lluny del repertori del feixisme cl¨¤ssic per¨° les passions mobilitzadores es continuen encenent amb facilitat, adaptades ara a un sistema de comunicaci¨® ¨Cla societat digital¨C i a un estadi del capitalisme completament diferents. De manera que el que cal combatre no ¨¦s el feixisme cl¨¤ssic amb la seva parafern¨¤lia, que ¨¦s un eco del passat, sin¨® l¡¯autoritarisme postdemocr¨¤tic que pot portar a la dissoluci¨® de la democr¨¤cia, sense l¡¯aparatositat dels sistemes totalitaris. Si no estem alerta, la democr¨¤cia pot desapar¨¨ixer sense que ning¨² s¨¤piga com ha estat.
Per aix¨°, el m¨¦s caracter¨ªstic de l¡¯extrema dreta actual ¨¦s que sent autorit¨¤ria en l¡¯¨¤mbit social, cultural, pol¨ªtic i moral ¨¦s neoliberal en l¡¯econ¨°mic i assumeix de ple el mite que no hi ha alternativa, que ¨¦s el fil que uneix Vox, el PP i Ciutadans. A partir d¡¯aqu¨ª, davant de les profundes bretxes de desigualtat que amenacen l¡¯estabilitat de les nostres societats, els discursos d¡¯exclusi¨® (d¡¯ideologies i de persones) i de restricci¨® de drets adquirits operen com a passarel¡¤les cap a la soluci¨® autorit¨¤ria. No ¨¦s el feixisme el que torna, ¨¦s l¡¯autoritarisme com a sortida a la crisi de la democr¨¤cia representativa. Fantasiejant amb amenaces del passat no hem de perdre de vista els perills reals del present.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.