L¡¯incendi del Liceu, cr¨°nica d¡¯una desgr¨¤cia anunciada
"Tots coneix¨ªem la situaci¨® de risc", recorda la directora art¨ªstica del teatre, devastat per les flames el 31 de gener del 1994
Passejant per la Rambla, l'incendi que va devastar el Liceu el 31 de gener del 1994 no era perceptible. Les flames havien destrossat l'interior del teatre, nom¨¦s va quedar dempeus l'esquelet de ferro, per¨° no va afectar altres parts nobles de l'edifici com el Sal¨® dels Miralls o el Cercle del Liceu i tampoc hi va haver desperfectes a la zona de les oficines. "Acompanyats pels bombers vam tornar a entrar a buscar documentaci¨® i tothom va donar un cop de m¨¤ per rescatar objectes de valor", recorda Christina Scheppelmann, actual directora art¨ªstica del teatre i en aquella ¨¨poca directora adjunta d'Albin H?nseroth. Entre els objectes de valor, es van salvar els quadres del teatre i els del Cercle, una vintena de llen?os de Ramon Casas, Modest Urgell i Santiago Rusi?ol, entre d'altres. El foc va reduir a cendres l'¨¤nima del Liceu, una desgr¨¤cia que tots donaven per anunciada: "Era un teatre del 1847, amb pr¨¤cticament tots els elements de fusta, amb cordes resseques a l'escenari i tot recobert de pols i m¨¦s pols. Tots sab¨ªem la situaci¨® de risc", explica. De fet, ni tan sols hi havia alarma d'incendi: "Ens vam assabentar que s'havia calat foc per un maquinista. Vam sortir tots i ens vam quedar all¨¤, al mig de la Rambla, mirant. Va ser un impacte brutal. Quan veia el que estava passant a Notre-Dame,?pensava que jo ja ho havia viscut".
Aquells dies de gener, al Liceu es representava l'¨°pera Mathis der Maler (Mathis el pintor) de Paul Hindemith, en la qual hi havia foc real en escena perqu¨¨ s'hi cremaven llibres: "Sempre es feia amb control, amb bombers al costat". Per¨° el detonant de l'incendi va ser una espurna dels treballs de soldadura que es feia a la boca de l'escenari. En un informe els arquitectes Ignasi de Sol¨¤ Morales, Xavier Fabr¨¦ i Llu¨ªs Dilm¨¦, que treballaven en el projecte d'ampliaci¨® del teatre, demanaven que es fes una intervenci¨® urgent, precisament per manca de seguretat. Aquest document es va lliurar al llavors director del Liceu, Miquel Caminal, el desembre del 1993, un mes abans de l'incendi. "Ho recordo perfectament, perqu¨¨ era una situaci¨® insostenible", apunta Fabr¨¦, un dels signants de l'informe, que despr¨¦s s'encarregaria de la reconstrucci¨® del teatre amb Sol¨¤ Morales i Dilm¨¦.
A la gran quantitat de material inflamable s'hi afegien uns sistemes contra incendis molt precaris, com m¨¤negues insuficients i poca pressi¨® d'aigua: "Est¨¤vem conven?uts que era una temeritat mantenir el teatre en marxa, per¨° la tessitura en aquell moment era intervenir per fases en el projecte d'ampliaci¨® i d'adequaci¨® del teatre. No ¨¦s la primera vegada que crema un teatre perqu¨¨ es perd la percepci¨® del perill i aix¨° ¨¦s el que realment ¨¦s lamentable", denuncia Fabr¨¦.
El mateix dia que es va cremar, es va decidir que el Liceu es reconstruiria all¨¤?mateix, en part per la determinaci¨® de les administracions, tamb¨¦ pel desig de no pocs artistes que havien fet del teatre de la Rambla la seva segona casa, com la soprano Montserrat Caball¨¦ o Josep Carreras, i perqu¨¨ Barcelona el volia. "Quan es va tornar a obrir, tothom en deia meravelles, de la reconstrucci¨® de la platea i del treball d'artesania, els colors¡ Per¨° aix¨° no va ser el m¨¦s dif¨ªcil, perqu¨¨ els ornaments de la sala es poden reproduir amb criteris hist¨°rics, el que va ser complicat de deb¨° va ser l'ampliaci¨® amb la construcci¨® de murs pantalla de contenci¨® i l'excavaci¨®", afegeix Fabr¨¦.
L'aigua fre¨¤tica no deixava de rajar de la terra i l'excavaci¨® de les actuals cinc plantes subterr¨¤nies del teatre va ser tot un calvari. Com a expert en recuperaci¨® de patrimoni, Fabr¨¦ considera que quan passen desgr¨¤cies com la de Notre-Dame o la del Liceu s'ha de reflexionar sobre el valor del patrimoni: "Crec en les reconstruccions i estic conven?ut que l'agulla d'Eug¨¨ne Viollet-de-Duc es pot tornar a erigir a Notre-Dame perqu¨¨ hi ha tecnologia, materials i recursos per fer-ho encara que es podria plantejar per qu¨¨ s'hauria de fer, per reconstruir alguna cosa que es considera patrimoni o per perpetuar un parc tem¨¤tic? Estic conven?ut que no hi haur¨¤ problemes per recaptar fons per fer-ho per¨° es podria argumentar que potser hi ha altres desastres culturals m¨¦s greus, com la destrucci¨® del Museu Nacional de Brasil de l'any passat, que potser no tenen aquests recursos".
La recuperaci¨® del Liceu va trigar cinc anys i no va ser senzilla, ja que, a m¨¦s dels avatars d'un projecte arquitect¨°nic, va afectar diversos edificis d'habitatges per a la construcci¨® de la nova caixa esc¨¨nica. El cost final va ser de 22.000 milions de pessetes (132 milions d'euros) i la seva configuraci¨® despr¨¦s del foc no era exactament la mateixa; es van perdre butaques i llotges, i l'acer i el metall va substituir bona part de les velles estructures de fusta. Es va convertir en un teatre d'¨°pera modern en una pell, en realitat, trasplantada despr¨¦s del foc. Amb una nova sonoritat que, segons diuen els experts, no ha estat mai igual que la del vell Liceu, aquell que va desapar¨¨ixer en un fred mat¨ª de gener del 1994.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.