La f¨²ria de ¡®Tosca¡¯ torna al Liceu
La poderosa veu de Liudmyla Monastyrska s¡¯imposa en la reposici¨® del notable muntatge de Paco Azor¨ªn
Aprofitant la popularitat de Giacomo Puccini, i amb la taquilla en ment ¨Cun total de 15 funcions fins al 28 de juny¨C, el Liceu torna a programar un muntatge propi de Tosca estrenat el 2014 i coprodu?t pel Teatro de la Maestranza de Sevilla. El treball del director d¡¯escena i l¡¯escen¨°graf espanyol Paco Azor¨ªn explora la psicologia dels personatges amb bones idees teatrals al servei d¡¯una partitura que, en una bona resposta orquestral, va sonar amb brillantor i tensi¨® dram¨¤tica sota l¡¯efica? i fiable batuta del nord-americ¨¤ John Fiore.
TOSCA
Tosca, de Giacomo Puccini.
Liudmyla Monastyrska, Jonathan Tetelman, Erwin Schrott, Stefano Palatchi, Enric Mart¨ªnez-Castignani, Francisco Vas.
Cor i Orquestra Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu.
Director: John Fiore.
Adre?a d'escena i escenografia: Paco Azor¨ªn.
Liceu. Barcelona, 9 de juny.
La soprano ucra?nesa Liudmyla Monastyrska, la millor veu pucciniana del repartiment, va mostrar la f¨²ria de la Tosca amb una veu poderosa i una gran for?a dram¨¤tica. Va tenir m¨¦s problemes en el primer acte, el m¨¦s l¨ªric per al seu personatge, per¨° a mesura que creix la intensitat del drama, compensa una convencional i un xic maldestra actuaci¨® esc¨¨nica amb una dicci¨® incisiva i una potent¨ªssima veu que impressiona en els moments de m¨¦s intensitat verista.
Com a malvat bar¨® Scarpia, el baix-bar¨ªton uruguai¨¤ Erwin Schrott, que va ser molt aplaudit, va per lliure i sotmet a caprici el fraseig i la declamaci¨® pucciniana a favor d¡¯un histrionisme una mica carreg¨®s. Amb una gran pres¨¨ncia esc¨¨nica i una veu no sempre audible en el fragor orquestral, confereix aires de Don Juan i tics mefistof¨¨lics al personatge, en la l¨ªnia de Ruggero Raimondi. Amb un f¨ªsic de galant, el tenor nord-americ¨¤ Jonathan Tetelman ¨¦s un juvenil i impulsiu Mario Cavaradossi, de mitjos lleugers per bregar amb l¡¯opulenta orquestra pucciniana, per¨° valent en els aguts.
Bona prestaci¨® del cor en l¡¯espectacular Te Deum i, completant el repartiment, un notable equip de veus espanyoles en el qual destaquen la noblesa vocal del baix Stefano Palatchi (Angelotti) i l¡¯acurada caracteritzaci¨®, atenta al sentit de cada frase, del bar¨ªton Enric Mart¨ªnez-Castignani (Sagrist¨¤). A un bon nivell el tenor Francisco Vas (Spoletta), el bar¨ªton Josep-Ramon Oliv¨¦ (Sciarrone), el baix Marc Pujol (Carceller) i la soprano In¨¦s Ballesteros (Pastoret).
La reposici¨® mostra la bona feina que ha fet Azor¨ªn, que juga les cartes del realisme en el primer acte i transita en els dos seg¨¹ents cercant un simbolisme i una pintura expressionista que explora la psicologia dels personatges: des del canvi de quadres al retaule que reflecteixen els desitjos libidinosos de Scarpia al Te Deum fins a la mirada inquieta de Tosca davant de la viol¨¨ncia i la c¨¤rrega sexual desfermada en el segon acte, i la negra desesperaci¨® del tercer.
Tosca, de Giacomo Puccini. Liudmyla Monastyrska, Jonathan Tetelman, Erwin Schrott, Stefano Palatchi, Enric Mart¨ªnez-Castignani, Francisco Vas. Cor i Orquestra Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu. Director: John Fiore. Direcci¨® d¡¯escena i escenografia: Paco Azor¨ªn. Liceu. Barcelona, 9 de juny.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.