Llum negra
En els bons contes d¡¯Arimah, el moment transcendent va sempre de bracet de l¡¯est¨²pid
La prova que la nigeriana Lesley Nneka Arimah vol deixar ben clar des del principi que la vida ¨¦s una gran broma absurda pel fet que el terror i la futilesa, el moment transcendent i el moment est¨²pid, caminen en tot moment de bracet, ¨¦s el primer conte, ¡°El futur t¨¦ bona pinta¡±,que acaba amb una innocent rebent un tret a l¡¯esquena en ser confosa amb una altra persona. El segon, ¡°Hist¨°ries de guerra¡±, arrenca amb una entremaliadura escolar (una noia que li treu la samarreta a una companya per demostrar que no porta sostenidors) i conclou amb una massacre b¨¨l¡¤lica... Com d¡¯altres autores d¡¯origen afric¨¤ que escriuen en angl¨¨s a partir d¡¯una identitat escindida (Chimamanda Ngozi Adichie, Tayle Selasi¡), Arimah (nascuda al Regne Unit per¨° criada a Nig¨¨ria) aprofundeix amb certa dist¨¤ncia ir¨°nica en els contrastos violents que ens defineixen, per¨° no tant en els marcs tradicionals de la geografia i la cultura, sin¨® en els familiars i ¨ªntims.
En els 12 relats d¡¯aquest debut que no sembla tal (premi Kirkus i Young Lions de ficci¨®), els personatges es troben en conflicte permanent entre el que se suposa que s¨®n i els envolta i el que veritablement s¨®n (o desitgen) i el que realment els envolta. En conseq¨¹¨¨ncia, el xoc amb la realitat ¨¦s traum¨¤tic, si b¨¦ se sol trobar la manera que la ferida impulsi endavant, o almenys mostrar-la amb un cert humor negre (fent-nos veure la proximitat entre amor i horror).
A ¡°Qu¨¨ vol dir¡¡± hi predominen els rituals de tr¨¤nsit, definits per un despla?ament o un canvi de plans que posen a prova el car¨¤cter; a ¡°Esbojarrada¡±, la protagonista diu: ¡°Dos mesos abans del primer semestre a Emory ¡ªdos mesos que m¡¯havia imaginat que passaria drogant-me al soterrani de casa la Leila mentre ens cant¨¤vem l¡¯una a l¡¯altra balades r¨¤ncies¡ª la mare va sabotejar els meus plans d¡¯estiu amb un bitllet nom¨¦s d¡¯anada a Lagos i la promesa de comprar-me la tornada quan hagu¨¦s fet m¨¨rits¡±. De forma meravellosament deliberada, el conte seg¨¹ent, ¡°Llum¡±, obre amb unes l¨ªnies que semblen dirigides a la dona conven?uda que Lagos regenerar¨¤ la nena: ¡°Quan l¡¯Enebeki Okwara va enviar la seva filla a con¨¨ixer m¨®n, no sabia qu¨¨ feia el m¨®n a les filles. No sabia amb quina rapidesa li arrabassarien la frescor i l¡¯hi tornarien buidada, desprove?da de les seves millors parts¡±.
QU? VOL DIR QUAN UN HOME CAU DEL CEL
Lesley Nneka Arimah
Traducci¨® de Dolors Udina
Quaderns Crema
176 p¨¤g. 14 euros
De la molt estimulant llibertat creativa de l¡¯autora n¡¯¨¦s una prova com salta de contes amb un enfocament realista ¡ªque mostren les relacions familiars com a abusives relacions de poder, per exemple a ¡°Caigudes¡±, on una mare for?a la complicitat d¡¯una filla per aconseguir-ne indemnitzacions fraudulentes¡ª a d¡¯altres amb un component fant¨¤stic, tractat per¨° amb la mateixa naturalitat que ho feia el realisme m¨¤gic: el que entenem per normal cont¨¦ m¨¦s traces d¡¯inversemblan?a que el que la l¨°gica o la f¨ªsica dictaminen com a impossible. Aix¨ª, a ¡°Segones oportunitats¡±, una dona torna d¡¯entre els morts i nom¨¦s una familiar sembla decidida a entendre¡¯n els motius, mentre que a ¡°Qui t¡¯acollir¨¤ a casa¡± ¨¦s possible portar al m¨®n criatures fetes de materials com ara fils, p¨¨ls, fusta o porcellana.
Esment a part mereix el sublim relat que dona t¨ªtol al conjunt, on, en un m¨®n postapocal¨ªptic, una f¨®rmula matem¨¤tica permet des de volar fins a eliminar la pena, i podria arribar a atresorar les claus de l¡¯Univers. En aquest espai futur s¡¯ha assolit el somni m¨¦s vell de la humanitat, per¨° hi continua havent ciutadans de segona i odi a l¡¯immigrant. Ergo, potser algun dia transcendirem el que semblava inabastable, si b¨¦ l¡¯estupidesa seguir¨¤ amb nosaltres. D¡¯aquesta convicci¨® semblen n¨¦ixer aquests contes plens de llum negra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.