RCR construeix un bosc de paper a l¡¯Arts Santa M¨°nica
La instal¡¤laci¨® acompanya el projecte de l'estudi per a la Biennal de Ven¨¨cia d'Arquitectura del 2018
¡°Vam ser al Jap¨® per primera vegada el 1990, quan ¨¦rem joves amb poca experi¨¨ncia, i ens ho va remoure tot. Des de llavors, sempre hem estat acompanyats d'aquesta experi¨¨ncia. Hi hem tornat moltes vegades, per¨° quan ens van dir que la cerim¨°nia de lliurament del premi [el Pritzker, considerat el Nobel de l'arquitectura, que van rebre el 2017] era a T¨°quio, quan podria haver estat a qualsevol altre lloc del m¨®n, imagineu-vos el que va representar per a nosaltres. Va ser com tancar un cercle¡±, explica Rafael Aranda, una de les tres potes del taller d'arquitectura RCR, amb Carme Pigem i Ramon Vilalta, durant la presentaci¨® de l'exposici¨® RCR. El somni de la vila, que es pot veure al claustre de l'Arts Santa M¨°nica de Barcelona fins al 2 d'agost.
Senzills i minimalistes, el fam¨®s trio d'arquitectes ha creat un subtil bosc a partir de 13 enormes columnes formades per 25 fulls de paper ¡ªtots de la mateixa mida, 144 per 33 cent¨ªmetres¡ª que pengen de fils molt prims. ¡°S¨®n fr¨¤gils fulls creats a m¨¤ al Jap¨® per la sisena generaci¨® de la mateixa fam¨ªlia. Han viatjat en avi¨®, plegats en una maleta, per¨° un cop pintats de forma lliure amb taques de colors que traspassen les dues cares i desplegats, creen arquitectura i espai per on es pot passejar. ?s m¨¤gic, no pesen gens, sembla que es desfan, per¨° tenen una capacitat per transformar-se i d'expressi¨® molt gran¡±, relata Pigem. ¡°S¨®n arbres immensos, per¨° tamb¨¦ podrien ser columnes, una sala hip¨°stila¡±, apunta Aranda.
Les columnes s¨®n al costat d'una gran pantalla en qu¨¨ es projecta Nuvolina, de Hisao Suzuki i J¨²lia de Balle, que trasllada els visitants als dos mons que formen part de la inspiraci¨® d'aquests creadors: el municipi japon¨¨s de Yoshino i La Vila, la finca situada a la Vall de Bianya (la Garrotxa) on els tres arquitectes despleguen la seva filosofia sobre l'arquitectura creant ¡°un centre de creativitat compartida que aspira a potenciar valors essencials¡±.
Dansa per conscienciar sobre l¡¯espai
Segons va explicar Rafael Aranda, paral¡¤lelament a l'exposici¨®, a partir del 15 de juliol es dur¨¤ a terme una nova edici¨® dels tallers d'estiu, els Summer Workshops, que organitzen RCR al seu estudi. Aquest any hi participaran 120 persones de 26 pa?sos. Entre les novetats, un taller de dansa. "Es tracta de reflexionar sobre el moviment del cos dins de l'espai. Hem notat que els arquitectes en aquestes aproximacions a l'espai s'hi troben molt a gust, descobreixen l'espai d'una manera que no es poden imaginar, prenen consci¨¨ncia de l'espai que els envolta". Tot es podr¨¤ seguir per streaming.
¡°Quan vam anar a recollir el Pritzker ten¨ªem moltes ganes de con¨¨ixer aquesta comarca del Jap¨®, una zona de bosc on pensem que hi ha l'ess¨¨ncia de la cultura nipona. A trav¨¦s de la fusta que obtenen per a la gesti¨® del bosc, fa 500 anys que seleccionen els troncs m¨¦s llargs i rectes, sense nusos, amb els quals han aixecat les construccions de fusta m¨¦s altes del m¨®n. Despr¨¦s de la visita vam comprovar l'estreta relaci¨® d'aquesta comarca japonesa amb la nostra. Tenen unes dimensions i vegetaci¨® molt semblants, i hi predominen els boscos d'aurons. En els propers mesos s'agermanaran les dues comunitats. El paper procedeix d'aquest bosc que s'ha treballat amb la intenci¨® de crear aquest espai i una escenografia en qu¨¨ contrasta la fragilitat del paper amb la for?a del bosc i l'essencialitat de la natura com a font d'inspiraci¨®¡±, continua Ramon Vilalta.
La instal¡¤laci¨®, creada espec¨ªficament per a aquest espai, per¨° que podr¨¤ adoptar diferents formes, segons com s'instal¡¤li, est¨¤ acompanyada de diversos audiovisuals amb confer¨¨ncies, debats i documentals que recuperen l'esperit de Somni i natura, que van presentar al pavell¨® catal¨¤ de la Biennal de Ven¨¨cia del 2018. Tamb¨¦, de l'¨²ltima de les seves exposicions, Geografia de somnis, exhibida a la Toto Gallery DT de T¨°quio aquest mateix 2019.
¡°Hem de deixar les disciplines i el jo, la transversalitat ¨¦s el que mou el m¨®n, per fer, des del teu coneixement i el de l'altre, coses que ning¨² havia pensat que es podien fer. ?s un enriquiment mutu. Les aquarel¡¤les sempre han servit per fer esbossos i explicar projectes, per¨° aqu¨ª serveixen per experimentar amb l'espai que s'activa en el moment en qu¨¨ hi ha persones que passegen per l'interior i es fa transitable¡±, remarca Vilalta, enmig de les columnes de paper que es mouen subtilment, com enormes ventalls.
¡°Les arrels de les coses s¨®n universals, la cultura ens enriqueix d'una manera diferent, per¨° l'ess¨¨ncia ¨¦s la mateixa i ¨¦s universal quan la cerques. Per¨° si et quedes a la superf¨ªcie tots som diferents¡±, conclou Vilalta. ¡°Prendre consci¨¨ncia dels valors propis, culturals i geogr¨¤fics dona molta for?a. Com m¨¦s arrelats estem, m¨¦s amunt podem volar¡±, tanca Pigem.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.