La Sydney Dance Company enlluerna al Mercat
El grup australi¨¤ presenta 'ab (intra)', una pe?a del seu director, el catal¨¤ Rafael Bonachela
Amb la Sydney Dance Company van comen?ar, dimarts al vespre, les actuacions de dansa de la programaci¨® del Grec 2019. Un inici espl¨¨ndid, que va reunir un p¨²blic nombr¨®s a la sala MAC del Mercat dels Flors de Barcelona. Significava el retorn a la seva terra de l'actual director art¨ªstic de la companyia des del 2009, Rafael Bonachela (la Garriga, 1972). Al final, nombrosos espectadors van aplaudir dempeus i calorosament els int¨¨rprets i el core¨°graf.
Els 15 ballarins que formen la companyia australiana tenen una complexi¨® forta i atl¨¨tica, alguns semblen surfistes m¨¦s que ballarins. No obstant aix¨°, els cossos s'entronquen, es modulen i s'expressen amb una for?a imparable. La t¨¨cnica i execuci¨® s¨®n n¨ªtides i precises. En la immensitat de l'escenari de la sala MAC, entre una suau boira i unes adequades llums, van brillar com a int¨¨rprets.
Els 15 ballarins que formen la companyia australiana tenen una complexi¨® forta i atl¨¨tica, alguns semblen surfistes m¨¦s que ballarins. Per¨° els cossos s¡¯entronquen, es modulen i s¡¯expressen amb una for?a imparable
La pe?a que van ballar, l'¨²ltima creaci¨® del director, es titula, en llat¨ª,?ab (intra) (des de dins) i explora l'interior i exterior de l'¨¦sser hum¨¤, les seves emocions, els seus anhels i la seva relaci¨® amb els altres. A trav¨¦s del treball d'improvisaci¨® dels ballarins, el core¨°graf aprofita el f¨¨rtil cabal d'energia que desprenen els cossos per crear un treball coral escult¨°ric en qu¨¨ les figures es desfan i es formen a una velocitat vertiginosa. Visceralitat, tendresa, fredor i indifer¨¨ncia s¨®n les emocions que esculpeixen els cossos dels ballarins. Tot i que el millor d'aquesta pe?a s¨®n els apassionants i embriagadors passos a dos. S¨®n d'una expressivitat i for?a inoblidables. El millor va ser l'interpretat pels virtuosos Charmene Yap i David Di Giovanni, que van aconseguir accelerar el cor de l'espectador per la bellesa de les seves figures i l'amor i tendresa que desprenien.
Aquesta pe?a recorda el treball de Bonachela del 2008, Square map of Q 4, que va presentar en aquest mateix espai esc¨¨nic amb el grup que liderava llavors. A?ab (intra) tornem a trobar les seves peculiaritats creatives, l'intens treball arran de terra i aquest gest rude i ferotge que emana una bellesa salvatge. El core¨°graf sap combinar el gest t¨¨cnic amb el primitiu creant un bell contrast.
Un encert d'ab (intra) ¨¦s la m¨²sica contempor¨¤nia de Nick Wales creada per a aquesta pe?a, que combina amb la partitura de violoncel de Peteris Vasks, Kl?tbutne (Pres¨¨ncia), que aconsegueix una atmosfera que, igual que el ball, combina fredor i lirisme.
Ab (intra) t¨¦ un ¨²nic per¨°: que al final ¨Caquest afany que tenen els creadors d'allargar les seves obres¨C els ¨²ltims minuts esdevenen reiteratius i resten m¨¤gia a la pe?a.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.