S¨®nar: un cartell pulcre sense el vertigen d¡¯altres anys
En la seva 26a edici¨®, el festival no ofereix una de les seves programacions m¨¦s excitants
Any de dubtes. El que semblava que era ins¨°lit i ali¨¨ al S¨®nar, les incerteses, s'han convertit en protagonistes d'una agitada edici¨® que s'ha vist afectada tant pel canvi de dates i el seu hipot¨¨tic efecte en la contractaci¨®, com pel posterior impacte de la vaga de personal de muntatge que s'ha esquivat aquest dimarts i que havia posat en perill un certamen que aquest any estrena programaci¨® participat majorit¨¤riament per un fons d'inversions, Providence, que podria haver adquirit entre el 60% i el 80% del capital. La q¨¹esti¨® ¨¦s que en aquesta 26a edici¨®, el festival no ofereix un dels seus cartells m¨¦s excitants, no tant per l'abs¨¨ncia de caps de cartell, ni Disclosure ni Underworld tenen un pes propi d'aquesta categoria en un festival com el S¨®nar, com per un fons de cat¨¤leg que sense deixar de ser interessant no sembla a priori que ofereixi propostes vertiginoses a l'altura d'altres edicions. Aquesta ¨¦s una impressi¨® que s'haur¨¤ de constatar una vegada acabat el festival, que al llarg de la seva hist¨°ria ha ofert multitud d'artistes poc coneguts que fet i fet han ofert un espl¨¨ndid resultat art¨ªstic. Sigui com sigui, el S¨®nar s'obre precisament aquest any al dubte, just quan el resultat art¨ªstic comen?a a fiscalitzar-se en termes de rendiment econ¨°mic.
El festival mai ha fiat el seu ganxo art¨ªstic als caps de cartell, artistes populars amb els quals tots els festivals busquen la venda d'entrades entre un p¨²blic de perfils generalistes. El punt fort del S¨®nar sempre ha estat la sorpresa, i en aquest ¨¤mbit no n'hi ha gaires en aquesta edici¨®, que inclou for?a artistes a qui el festival ha ajudat a fer-se grans i que ja formen part de la seva hist¨°ria. Seria el cas de Fennesz, un art¨ªfex del soroll i de l'error que presenta nou disc despr¨¦s d'anys de silenci; Matthew Herbert, inquiet creador tamb¨¦ amb nou disc amb el Brexit com a fons conceptual i una big band com a eina; DJ Krush, un japon¨¨s que ha fet d'arquitecte del hip-hop i que ja va visitar el festival en edicions com la del 2003 i el 2006; Holly Herndon, que presenta un nou espectacle, Proto, amb el suport d'una m¨¤quina d'intel¡¤lig¨¨ncia artificial; Sevdaliza, l'artista iranoholandesa que repeteix, en aquest cas amb nou espectacle, la seva visita del 2016 o Skepta, una aposta pel grime (estil angl¨¨s de hip-hop) ja coneguda pels habituals del festival. Altres noms en aquesta l¨ªnia serien Four Tet o Actress.
Una refer¨¨ncia a banda mereix Arca, l'inquiet artista vene?ol¨¤ establert a Barcelona que ha fet del S¨®nar el seu festival, Kelly Moran i el seu piano tractat i el hip-hop de Vince Staples, que ja s'ha pogut veure en directe a Barcelona.
Entre les novetats, la m¨¦s significativa ¨¦s la de Bad Bunny, l'artista llat¨ª que ja va oficiar com a cap de cartell al Reggaet¨®n Beach Festival de l'any passat i que els puristes van voler allunyar del S¨®nar amb les seves protestes a la xarxa. Stormzy ¨¦s un altre dels grans noms, contractat a ¨²ltima hora per la caiguda del cartell d'A$ap Rocky. Amb aquesta parella d'artistes es planteja una situaci¨® paradoxal, ja que Stormzy arriba al S¨®nar en el moment just, despr¨¦s d'haver triomfat a Glastonbury sent el primer artista de grime que ocupa el seu escenari principal, tot i que d'altra banda l'empenta popular del raper nord-americ¨¤, que no est¨¤ en el millor moment de la seva carrera, ¨¦s superior al de Stormzy, la popularitat del qual nom¨¦s resulta indiscutible entre el p¨²blic angl¨¨s.
En l'apartat dels imprevistos cal assenyalar la cancel¡¤laci¨® de Lil Uzi Vert, un artista nord-americ¨¤ de trap que podria haver donat fet brillar aquest fons de cat¨¤leg que sempre ha refor?at el festival. I tot aix¨° en un any en qu¨¨ el discurs art¨ªstic del certamen s'ha assentat en el descobriment del talent global, just una realitat que el S¨®nar, des de sempre no nom¨¦s atent a l'escena anglosaxona i amb cartells habitualment mundialistes, ha cuidat. Malgrat tot, si un festival mereix confian?a en els seus plantejaments art¨ªstics ¨¦s el S¨®nar, fins i tot en anys tan turbulents com aquest.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.