S¨®nar 2019: aix¨ª sonen les artistes del futur
Les dones que protagonitzen l'escenari S¨®narD?me del festival de Barcelona ens expliquen la m¨²sica que s'escoltar¨¤ el 2020
La consolidada uni¨® del?S¨®nar i Red Bull celebra aquest any el seu 15¨¨ aniversari. Del 18 al 20 de juliol, l'escenari Red Bull Music presents S¨®narD?me tornar¨¤ a oferir els sons i g¨¨neres m¨¦s avan?ats del m¨®n. Per aqu¨ª passaran "els artistes m¨¦s prometedors del dem¨¤ i els que marquen el cam¨ª avui dia". Des del postpunk hipn¨°tic a sons experimentals de M¨¨xic D. F., el cartell d'aquest any representa la creativitat i l'ampli espectre de corrents i influ¨¨ncies que impulsen avui la m¨²sica.
Theo Parrish, Dellafuente, Sevdaliza, Lorenzo Senni, Petite Noir, Lag o 700 Bliss s¨®n els noms m¨¦s consolidats de la programaci¨® d'un escenari per on tamb¨¦ passaran els grans artistes del dem¨¤: els alumnes de l'¨²ltima Red Bull Music Academy de Berl¨ªn. Per con¨¨ixer m¨¦s de prop com sonen i qu¨¨ pensen, parlem amb les dones que formen part d'aquesta programaci¨®: la productora alemanya Perel;?Ylia, figura emergent de l'escena electr¨°nica barcelonina, que apostar¨¤ per sons propers al techno, el breakdance i l'electro amb el seu nou directe; a m¨¦s de?Camille Mandoki, Anna Vs June, v¨x i Katarzia.
Com sonar¨¤ el 2020?
El S¨®nar ¨¦s un festival que sona a futur, i les dones s¨®n les protagonistes d'un gui¨® que encara no s'ha escrit. En preguntar-los pel futur proper de la m¨²sica i com sonar¨¤ el 2020,?Susana Hern¨¢ndez Pulido, que t¨¦ com a nom art¨ªstic?Ylia, no creu que canvi? gaire la cosa: "R¨¤dio f¨®rmula i ritmes urbans", per¨° que aix¨° dep¨¨n d'on posi el focus cadasc¨²: ¡°Hi ha artistes fent de tot i barrejant g¨¨neres a tot el m¨®n. Siguin quines siguin les prefer¨¨ncies musicals sempre hi ha alg¨² treballant en aquesta direcci¨®¡±. Per la seva banda, l'eslovaca Katarzia assegura que ¨¦s una cosa que no pot predir, per¨° s¨ª que demana als artistes que reflecteixin en les seves lletres temes importants, com el canvi clim¨¤tic i la possible extinci¨® humana. En el cas de la DJ i productora alemanya Annegret Fiedler, m¨¦s coneguda com a Perel, creu que hi haur¨¤ m¨¦s techno, trance i hardcore dels noranta. I assegura que el 2020 "sona com una anada i tornada perqu¨¨ els 2000 estan tornant i que aix¨° vol dir que els vuitanta tamb¨¦ perqu¨¨ als 2000 vam tenir molt dels vuitanta".
Quan passaran els artistes del futur a ser part del present?
Quan un artista ¨¦s etiquetat com a promesa, sorgeix el plantejament de quan abandonar¨¤ el futur per ser part del present. Perel assegura que aix¨° passar¨¤ quan es deixi de crear m¨²sica que ja existeix: "Rebo centenars de discos promocionals cada setmana, el 95% sonen m¨¦s o menys igual. Hi ha molt de talent per aqu¨ª, el que necessiten ¨¦s ser valents per fer el que realment volen". En aquest sentit, v¨x considera que "nom¨¦s podem convertir-nos en artistes del futur a trav¨¦s de l'honestedat i la vulnerabilitat. Molts artistes ja ho fan, i s¨®n els que recordarem, perqu¨¨ ser fidel a tu mateixa et fa ¨²nica".
La reflexi¨® de Mandoki va m¨¦s enll¨¤, l'artista mexicana pensa que estem vivint un moment en qu¨¨ som addictes a l'acceptaci¨® immediata: "Si no estem disposats a resistir, la nostra creativitat i expressi¨® estaran limitades i restringides pel que es considera normal o acceptable. Perqu¨¨ l'art faci la seva feina, l'hem de posar en dubte, hi ha d'haver incertesa i hem d'acceptar el rebuig". Per Ylia, la clau de l'¨¨xit ¨¦s internet, que en aquest moment ja permet que els artistes del present siguin els artistes del present: "En 20 anys de carrera no he conegut cap moment m¨¦s bo que aquest perqu¨¨ els artistes ens donem a con¨¨ixer d'una manera tan immediata. Una altra cosa ¨¦s que en el moment que et donis a con¨¨ixer el teu discurs musical sigui poc madur, per¨° aquesta ¨¦s una altra hist¨°ria".
Les seves can?ons (ara)
Les artistes del?S¨®narD?me han seleccionat dos temes amb els quals m¨¦s s'identifiquen en aquest moment de les seves vides:
Anna vs June
- Col¡¤laboraci¨® de m¨²sics indis i grecs llan?ada per Saraswati Records
- Ecstatic Computation de Caterina Barbieri
Camille Mandoki
Katarzia
Perel
V?x
Ylia
Quina ¨¦s la seva inspiraci¨®?
Per Ylia el seu referent ¨¦s Michael Jackson, mentre que Camille Mandoki diu que van ser els cors b¨²lgars en qu¨¨ cantava la seva mare, aix¨ª com el so de la m¨¤quina de pinball, els jingles publicitaris o la seva mare cantant La Llorona a casa. Per a la californiana v?x la inspiraci¨® li ve de Joni Mitchell, Feist, Inara George i Cat Power. Per¨°, sobretot, trobar artistes femenines amb les quals es pugui identificar, una cosa que va fer que comenc¨¦s a escriure can?ons.
Anna vs June ¨¦s el projecte en solitari d'Anna Papaioannou, una jove productora grega que assegura que va passar una infantesa molt solit¨¤ria i la m¨²sica va ser la seva aut¨¨ntica companyia: ¡°Recordo els vinils i les cintes dels meus pares de Pink Floyd, Bowie, Sade o Grace Jones¡±. Tamb¨¦ comenta que aprendre a tocar el piano la va portar a escoltar molt Bach i Beethoven: ¡°Despr¨¦s van apar¨¨ixer la r¨¤dio, MTV, Napster i artistes com The Prodigy i Bj?rk em van impactar molt¡±. En el cas de Katarzia, es va inspirar en Jana Kirschner, cantant i compositora eslovaca. La veritat ¨¦s que les raons que van tenir totes per comen?ar a crear s¨®n molt particulars, com les bandes sonores dels contes de fades, que en el cas de Perel van ser la seva principal font art¨ªstica: ¡°Reinhard Lakomy va ser decisiu per a mi¡±.
Qu¨¨ passa amb el feminisme?
Les Spice Girls, Beyonc¨¦, Bj?rk, Rosal¨ªa, Lana del Rei, Nina Simone, Diana Krall, Virginia Woolf, Pauline Oliveros, Madonna, Nina Kraviz o per Perel, la seva mare, s¨®n algunes de les dones que m¨¦s han influ?t aquestes artistes. I totes s¨®n part important de la seva hist¨°ria vital. Per¨° el present, sobretot en els ¨²ltims anys, ha experimentat una important revoluci¨® feminista, una causa per la qual els preguntem. Ylia no se sent identificada amb cap grup que es pugui etiquetar, per¨° creu que "encara estem for?a lluny d'una igualtat, que ¨¦s el que representa el feminisme per a mi, sobretot si s'observa qui pren les decisions dins de la ind¨²stria musical¡±. Mandoki se sent part de tot el que est¨¤ passant, per¨° no pot precisar res concret amb qu¨¨ pugui identificar-se del tot. En el cas de Perel, pensa que el moviment est¨¤ estancat i que veu grans intents a tot el m¨®n per¨° assegura que ¨¦s necessari m¨¦s progr¨¦s per anomenar-lo moviment feminista: "Mentre el capitalisme i el patriarcat manin, el sexe continuar¨¤ venent".
Horaris del SonarD?me
DIVENDRES (S¨®nar de Dia)
13.30?DJ Shelly
14.35?Live Anna vs June
15.30?Live Ylia
16.25?Live Cherrie
17.10?Live FAKETHIAS
18.15?Live Lorenzo Senni - Stargate
19.30?Live Dellafuente
20.40?DJ LAO & Wasted Fates (N.A.A.F.I.)
DISSABTE (S¨®nar de Dia)
13.30?Live Camille Mandoki
14.20?Live Katarzia
15.15?Live v?x
15.55?Live Dano
16.50?Live Yakamoto Kotzuga
17.50?Live Perel
19.00?DJ Theo Parrish
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.