Verdi entre acr¨°bates i taules de billar
Peralada aplaudeix sense entusiasme el modern muntatge de 'La traviata' signat per Paco Azor¨ªn
Lliure, valenta, radicalment feminista. Violetta Val¨¦ry, la cortesana parisenca que Giuseppe Verdi va convertir en la commovedora protagonista de La traviata, proclama les seves ¨¤nsies de llibertat a la seva ¨¤ria Sempre libera, convertida pel director d¡¯escena i escen¨°graf espanyol Paco Azor¨ªn en el persistent leitmotiv del modern muntatge que el Festival Castell de Peralada va estrenar dilluns ota l'experta i ben matisada direcci¨® musical de l'itali¨¤ Riccardo Frizza. Amb una notabil¨ªssima actuaci¨® com a actriu i cantant, la soprano russa Ekaterina Bakanova va ser la gran triomfadora del repartiment.
Peralada defensa amb orgull la seva passi¨® per l'¨°pera estrenant cada any una producci¨® pr¨°pia. Verdi els acostuma a portar bona sort i, despr¨¦s de l'¨¨xit que va tenir Otel¡¤lo, Azor¨ªn torna al festival empordan¨¨s amb la segona?entrega d'un tr¨ªptic verdi¨¤ que culminar¨¤ l'any vinent amb?A?da. De trets innovadors, en la seva atractiva concepci¨® teatral va sorprendre l'actuaci¨® d'un equip de set acr¨°bates i dos ballarins acompanyats d'un potent desplegament audiovisual.
Hi ha moltes idees en el muntatge ¨Cuna nova coproducci¨® de Peralada i l'?pera d'Oviedo¨C que amb la seva espectacular escenografia, enriquida amb teles pintades pel mateix Azor¨ªn, eleva el terra de l'apartament de la Violetta, amb quatre vistoses taules de billar, a les altures de l'escenari de l'Auditori Parc del Castell, convertit en paret/mirall sobre els quals un grup d'intr¨¨pids acr¨°bates i ballarins plasma els records i anhels de la vida de l'hero?na de la popular ¨°pera, basada en l'amarga ren¨²ncia a l'amor de la immortal Marguerite Gautier de La Dama de les Cam¨¨lies, d'Alexandre Dumas fill.
Una mica confusa resulta l'aparici¨® en escena d'una nena-filla de l'Alfredo i la Violetta, per¨° tamb¨¦ futura dona v¨ªctima del jou masclista i la hip¨°crita moral burgesa. Azor¨ªn accentua en la seva mirada la condici¨® de dona lliure en lluita contra les convencions, per¨° al final es compleix el fatal dest¨ª d'una cortesana amb pantalons i m¨¦s atreviment sexual, v¨ªctima dels enganys de Germont pare.
Verdi, mestre a l'hora d'expressar emocions a trav¨¦s de la veu, exigeix grans int¨¨rprets per fer just¨ªcia a una obra mestra d'imponent inspiraci¨® mel¨°dica i llu?ment vocal. La Frizza va mantenir el pols del relat amb un domini absolut de l'estil verdi¨¤, tot i que l'ac¨²stica a l'aire lliure va passar factura a la bona feina de la Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu. Hi va haver m¨¦s intensitat i excel¡¤l¨¨ncia en les escenes corals, preparades amb mestria per Jos¨¦ Luis Basso al capdavant del magn¨ªfic cor Intermezzo.
Bakanova va triomfar en el seu debut al festival amb una Violetta valenta en els aguts, c¨°moda en els passatges d'agilitat i amb accents dram¨¤tics intensos. Notable i entregada com a actriu, va sostenir el pes de la proposta teatral d'una manera admirable. Una mica fluix en la seva faceta d'actor, el tenor nord-americ¨¤ Ren¨¦ Barbera, tamb¨¦ es va endur grans aplaudiments en el seu debut amb un Alfredo de lleuger vol l¨ªric, nobles accents i aguts brillants.
Amb el cant no sempre afinat i un fraseig tosc, el bar¨ªton nord-americ¨¤ Quinn Kelsey va ser molt aplaudit amb un Germont pare ¨Cla cara visible del masclisme i enemic natural de la Violetta en el relat teatral¨C de molts decibels i pobres matisos verdians. En la resta del solvent repartiment van destacar Vicen? Esteve Madrid (Gastone), Carlos Daza (Bar¨® Douphol) i Stefano Palatchi (Doctor Grenvil).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.