La t¨¨cnica de Les Grands Ballets Canadiens aixeca el tel¨® del Liceu
Aplaudiments i bravos per al doble programa de la companyia de Mont-real
Bellesa, execuci¨® impecable i una fascinant combinaci¨® entre modernitat i classicisme palpiten en la disciplinada formaci¨® Les Grands Ballets Canadiens de Montr¨¦al, sota la direcci¨® d'Ivan Cavallari des del 2017. La nit de dissabte, el Gran Teatre del Liceu oferia una bona entrada, el programa que presentava la companyia canadenca resultava molt atractiu: Stabat Mater, de Giovanni Battista Pergolesi amb la soprano Kimy Mc Laren i la mezzosoprano Maude Brunet i coreografia del roman¨¨s de 46 anys Edward Clug, i la?Setena Simfonia de Beethoven amb la coreografia de l'alemany Uwe Scholz (1958-2004). Les dues partitures interpretades per l'Orquestra Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu sota la direcci¨® musical de Dina Gilbert. Les Grands Ballets Canadiens de Montr¨¦al actuaran al Liceu fins al 19 de setembre.
La primera coreografia, sens dubte la millor de la nit, Stabat Mater ¨¦s una emotiva coreografia d'Edward Clug que va aconseguir trenar la colpidora m¨²sica barroca de Pergolesi, composta per a dues veus el 1736, setmanes abans de la mort del seu autor, amb el nu ball ideat per Clug. D'estil contemporani, la pe?a, interpretada per 24 ballarins, ¨¦s un conjunt de ball flu?d i elegant. En una escena buida, amb l'¨²nica pres¨¨ncia de tres primes tarimes, els ballarins s'interrelacionen de manera po¨¨tica; el gest el dispara un doll d'emocions. Emocions que l'elenc femen¨ª viu de manera recollida, mentre que l'elenc mascul¨ª ho fa de manera m¨¦s apassionada. Cadascun d'ells encarna una Mare de D¨¦u destrossada pel dolor o un fill crucificat.
Les veus envellutades de la soprano Kimy Mc Laren i de la mezzosoprano?Maude Brunet, interpretant aquesta sacra m¨²sica, rebreguen el cor de l'espectador, que respira quan a trav¨¦s d'un gir visual les ballarines es despullen de les seves sabatilles de mitja punta, es posen sabates de tal¨® i desfilen com a desafiadors models, per despr¨¦s rendir-se davant un calvari. Aquests tocs d'estil modern atorguen a aquest Stabat Mater una atraient actualitat. Un gran aliat d'aquesta obra ¨¦s l'encertat vestuari i escenografia, de tipus minimalista, del catal¨¤ Jordi Roig.
La segona coreografia del programa, la Setena Simfonia de Beethoven, ¨¦s obra d'Uwe Scholz, un creador neocl¨¤ssic pertanyent al corrent proper a la figura de John Cranko, el llegendari director del Stugartt Ballet, companyia de la qual va formar part. ?s una pe?a interpretada per tota la companyia en qu¨¨ el ball ¨¦s brillant i en¨¨rgic com la partitura.
Les ballarines van fer gala d'unes segures puntes. La coreografia t¨¦ un treball coral s¨°lid. ?s una pe?a acad¨¨mica en qu¨¨ els int¨¨rprets fan nombrosos port¨¦s en diagonal, grand jet¨¦s, piqu¨¦s, espectaculars developp¨¦s i elegants arabesques. Aquesta coreografia es converteix en una aut¨¨ntica demostraci¨® de t¨¨cnica cl¨¤ssica. Els aplaudiments i bravos al final de la nit van marcar un bon comen?ament de temporada.
Una programaci¨® de dansa escassa per¨° de qualitat
Despr¨¦s de l'excel¡¤lent actuaci¨® de Les Grands Ballets Canadiens de Montr¨¦al, la programaci¨® de dansa d'aquesta temporada ofereix dos plats forts que els amants de la dansa s'han d'apuntar a l'agenda per al 2020. El primer, del 22 al 25 d'abril, ¨¦s la famosa Giselle, que ballar¨¤ l'English National Ballet, la virtuosa companyia dirigida per l'espanyola Tamara Rojo. ?s la versi¨® que ha fet per a aquesta companyia l'aplaudit core¨°graf internacional Akram Khan, que ha brindat a la nostra ciutat espectacles inoblidables com Sacred Monster juntament amb Sylvie Guillem i Torobaka amb Israel Galv¨¢n, entre d'altres. La Giselle de Khan ¨¦s un cant a l'amor sense pietat totalment allunyat del lirisme de la versi¨® rom¨¤ntica de Perrot, Coralli i Gautier. Del 3 al 5 de juliol arribar¨¤ de la m¨¤ de la magn¨ªfica bailaora Mar¨ªa Pag¨¦s De Scheherezade a Yo, Carmen. Una obra que, com era previsible, exhibir¨¤ l'hipn¨°tic braceo i zapateado d'acer d'aquesta magn¨ªfica bailaora. Tamb¨¦ cal destacar, en el marc de la programaci¨® del Liceu, l'actuaci¨® d'IT Dansa, Jove Companyia de l'Institut del Teatre, el 14 de mar?, al Teatre Auditori de Sant Cugat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.