Les ¡®xemeneies¡¯ de Charlotte Posenenske prenen el MACBA
El museu dedica una gran retrospectiva a l'artista alemanya que va crear escultures modulars amb materials de construcci¨®
Radical, cr¨ªtica, minimalista, impactant i participativa. Aix¨ª ¨¦s l'obra conceptual de l'artista Charlotte Posenenske (Wiesbaden, 1930 - Frankfurt, 1985), creadora d'un treball personal realitzat a base de materials de construcci¨®, la repetici¨® seriada, la fabricaci¨® industrial, la producci¨® massiva i l'acabat en funci¨® d'on s'exposaria l'obra o qui en fos el propietari o responsable ¨²ltim, fent gran el concepte d'¡°opera aperta¡± d'Umberto Eco. Res a veure amb les obres ¨²niques, edicions limitades i preus desorbitats que acostumen a tenir les obres al mercat de l'art. Va batejar les seves creacions (m¨¦s que obres, peces) amb nom de ¡°s¨¨rie¡± i les venia a preu de cost, el del material fet servir per realitzar-les.
Ella mateixa ho va escriure en un manifest del febrer de 1968: ¡°Les coses que faig s¨®n variables, el m¨¦s simples possibles i reprodu?bles. S¨®n components d'un espai perqu¨¨ semblen elements de construcci¨®, poden ser reorganitzades en noves combinacions i posicions, alterant l'espai. Aquestes alteracions s¨®n obra del consumidor, que d'aquesta manera participa una vegada i una altra en el proc¨¦s de creaci¨®. Faig s¨¨ries perqu¨¨ no vull fer peces ¨²niques per a individus, perqu¨¨ vull fer elements combinables dins d'un sistema. Per fer una cosa que sigui repetible, objectual i econ¨°mica¡±. Despr¨¦s d'escriure-ho, i decebuda pels l¨ªmits de l'art i, sobretot, pel fet que no podia canviar el m¨®n amb les seves creacions, va abandonar la seva carrera art¨ªstica de 12 anys per dedicar-se a l'activisme i a la sociologia especialitzant-se en l'estudi del treball i la producci¨® industrial.
El MACBA compta amb una de les seves caracter¨ªstiques obres des de fa anys. Es tracta de Tubs quadrats. S¨¨rie D, una de les peces formada per quatre elements d'acer galvanitzat creats el 1967 i reconstru?t el 2010. Per¨° des d'avui acull Charlotte Posenenske: Work in Progress, l'exploraci¨® m¨¦s minuciosa de la seva obra realitzada despr¨¦s de la seva mort el 1985 per un c¨¤ncer, ¡°per recuperar el llegat de l'artista com una veu cr¨ªtica i clarivident al m¨®n de l'art contemporani¡±, segons el museu.
Perqu¨¨ no hi hagi dubte de l'objectiu d'aquesta artista, una de les millors representants a Europa del minimalisme americ¨¤, al qual va saber donar una dimensi¨® social i perform¨¤tica, Posenenske instal¡¤lava les seves obres met¨¤l¡¤liques en espais p¨²blics com aeroports, estacions de tren, mercats i f¨¤briques. Ara, moltes d'aquestes ocupen tota la segona planta del museu; per¨° continuen tenint l'aire industrial que Posenenske els va voler donar. La instal¡¤laci¨® d'aquestes impactants peces s'ha fet seguint les imatges de quan ella era viva, per¨° els muntadors han tingut llibertat per adaptar-les a l'espai, com a ella li agradava fer amb els seus ¡°consumidors¡±: comissaris d'exposici¨®, espectadors o propietaris, ¡°pel que l'artista renunciava, d'entrada, a part de l'autoria¡±, explica una de les comiss¨¤ries de la mostra, Hiuwai Chu, juntament amb el director del centre, Ferran Barenblit. ¡°Ha estat una feina molt enriquidora, un joc, instal¡¤lar les obres¡±, remarca Chu, una de les dues conservadores de col¡¤leccions del MACBA.
El museu, com el que va pensar Richard Meier L MUSEU, COM EL VA PENSAR RICHARD MEIER
L'edifici que Richard Meier va dissenyar el 1995 per acollir el MACBA ¨¦s una construcci¨® enorme de formig¨® i acer blanc al mig del Raval. Per¨° la construcci¨® que es va inaugurar el 1995 com a museu ha fet que no sempre se li hagi tret tot el potencial. De fet, amb l'exposici¨® de Posenenske que s'inaugura avui, ¨¦s la segona vegada ¡ªla primera vegada va ser el 2012 a la mostra dedicada a Rita McBride¡ª que s'obren les claraboies zenitals de l'enorme Sala 2 per permetre que la llum inundi aquest espai. ?s aqu¨ª on les enormes estructures d'acer galvanitzat i cartr¨® adquireixen l'aire industrial que tant li agradava a l'artista alemanya.
A m¨¦s de les enormes peces de metall galvanitzat i cartr¨® ¡ªque han pogut viatjar plegades a Barcelona, cosa que parla de la seva modernitat, malgrat tenir m¨¦s de mig segle¡ª, a l'exposici¨® de Barcelona poden veure's els seus primers dibuixos i les seves pintures i el seu pas a les tres dimensions doblegant primer el paper i el cartr¨® per despr¨¦s utilitzar metalls corbs i carenats i despr¨¦s pintats sempre amb esprai i amb pocs colors: blancs i negres i els primaris: vermells, blaus i grocs. Tamb¨¦ els seus treballs de dibuixos arquitect¨°nics ¡ªcom un mural per a una paret d'una escola primera dissenyada pel seu marit Paul Posenenske, a Hainstadt, Alemanya¡ª, i els dissenys de vestuaris per a ¨°peres com un Turandot de Puccini de 1952.
El MACBA ha produ?t una obra nova per a l'exposici¨®. Es tracta de Drehfl¨¹gel Serie E (Fulles batents S¨¨rie E) que convida el p¨²blic a participar i reconformar al seu gust tant l'obra ¡ªuna mena de portes que s'obren i tanquen¡ª, com l'espai del voltant. L'obra, en no ser prototip original, es pot tocar i batre al gust del visitant.
L'exposici¨®, oberta fins al 8 de mar?, despr¨¦s de presentar-se al Dia:Beacon de Nova York, despr¨¦s viatjar¨¤ a D¨¹sseldorf (abril-agost 2020) i Luxemburg (octubre 2020-gener 2021).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.