El DNI en jerogl¨ªfics dels antics egipcis
El Museu Egipci de Barcelona obre una exposici¨® que rastreja la identitat d'homes i dones de la vella civilitzaci¨® del Nil
Els antics egipcis no tenien DNI, ¨°bviament (i ¨¦s una pena perqu¨¨ disposar del de Tutankamon ens aclariria moltes coses, incloent-hi el pare, la mare i el domicili), per¨° les identitats de molts d'ells han perviscut durant un temps sorprenent i han arribat fins a nosaltres gr¨¤cies sobretot a les inscripcions funer¨¤ries. En aquestes inscripcions, gravades a les parets de les tombes, en objectes i en est¨¤tues, figuren, de manera similar als nostres carnets de pl¨¤stic, dades b¨¤siques d'homes i dones de la vella civilitzaci¨® del Nil. Entre altres coses, les seves professions: escribes, jardiners, portadors d'ofrenes, nodrisses, cantants, o c¨¤rrecs curiosos, com "assistent de la taula del governant" o "supervisor de la sal".
Ara, una exposici¨® temporal al Museu Egipci de Barcelona aporta llum sobre algunes d'aquestes persones a l'altre costat de l'oce¨¤ del temps a trav¨¦s de mig centenar d'objectes, sobretot est¨¤tues. Dones i homes de l'Antic Egipte (del 22 d'octubre al 24 de maig) s'ha confeccionat amb material de la col¡¤lecci¨® del museu, per¨° inclou algunes peces in¨¨dites. Entre el m¨¦s destacable, l'est¨¤tua de gres d'Amenhotep, identificat com a vigilant del magatzem d'Amon i inspector dels jardins del d¨¦u, o sigui un funcionari del temple de la divinitat; la de Pentaur, subdirector del tresor real, en pedra calc¨¤ria (totes dues de l'Imperi Nou) o el cartonatge (cobertura antropomorfa i pintada de la m¨°mia) de Djedmontuiuesankh, una Dama de la Casa ¡ªresponsable de les tasques dom¨¨stiques¡ª de l'Imperi Mitj¨¤. El seu marit, per cert, segons consta tamb¨¦ a la pe?a, responia al curi¨®s sobrenom de Pamiu (¡°el gat¡±).
El fantasma del samurai
En un altre ordre de coses, la directora del museu, Mari¨¤ngela Taul¨¦, ha explicat una interessant¨ªssima hist¨°ria relacionada amb una impressionant armadura completa de samurai que havia anat a parar al centre per estudiar-la i restaurar-la i a la qual, segons sembla, no li va agradar gens ser all¨¤ entre m¨°mies i objectes egipcis, que no tenien res a veure amb el samurai, esclar. "Van passar moltes coses dolentes, com si port¨¦s una maledicci¨®, incl¨°s un problema amb el sistema inform¨¤tic", ha mussitat Taul¨¦. Ja ¨¦s curi¨®s que en un museu egipci el fantasma sigui japon¨¨s. Afortunadament l'armadura del samurai, digna d'una pel¡¤l¨ªcula de Kurosawa, va seguir el seu cam¨ª per exposar-se a l'hotel Urban, que Jordi Clos t¨¦ a Madrid.
Jordi Clos, president de la fundaci¨® arqueol¨°gica de la qual dep¨¨n el museu, ha explicat aquest dilluns al mat¨ª en presentar l'exposici¨® que han decidit no ajornar la inauguraci¨® malgrat l'enrenou i disturbis d'aquests dies. ¡°La vida ha de continuar amb normalitat¡±, ha reflexionat (i m¨¦s encara la vida de les m¨°mies, pobretes). L'exposici¨®, ha afegit Clos, s'emmarca en el programa de mostres temporals amb el qual el museu pret¨¦n romandre actiu i instar el p¨²blic a visitar-la constantment. ¡°Volem que no valgui dir 'jo ja he estat al Museu Egipci'", ha recalcat. La nova exposici¨® ¡°no va de faraons ni de d¨¦us, sin¨® de gent m¨¦s comuna i corrent d'Egipte, nobles i funcionaris¡±. Vindria a ser la classe mitjana de l'Estat egipci, tot i que per descomptat no hi havia res semblant a aquest concepte i totes les persones de les quals s'ha conservat la identitat eren personatges amb rang i amb possibilitats de disposar d'aixovar funerari amb el seu nom.
Clos ha explicat que els que apareixen a la mostra s¨®n homes i dones identificats pel nom, t¨ªtol i parentiu i, d'alguna manera, doncs, gent amb una mena de DNI. L'exposici¨® examina els seus noms, c¨¤rrecs i funcions, la qual cosa serveix per humanitzar els personatges i ens els fa m¨¦s propers. L'empresari i col¡¤leccionista ha destacat a la mostra el deixant de falsa porta ¡ªelement de la tomba que comunicava el m¨®n dels vius amb el dels morts¡ª i que en aquest cas pertany a un home anomenat Khuenptah i a la seva mare, Meritites (¡°estimada del seu pare¡±), que era, de fet, supervisora del temple del culte funerari del fara¨® Kheops (resulta molt emocionant llegir el nom del rei a l'objecte). Ha assenyalat aix¨ª mateix l'escultura sedent de Gemefsetkap que va tenir c¨¤rrecs com el de profeta d'Isis i sacerdot de Sobek, una posici¨® delicada, ja que inclo?a el culte als cocodrils vius que eren una de les formes del d¨¦u. Figuren a la mostra una curiosa representaci¨® d'una concubina ¡°amb un tractament de l'¨¤rea p¨²bica dif¨ªcil d'explicar¡±, segons la breu informaci¨® de la cartel¡¤la, i la d'una altra, destinada a acompanyar un difunt, enigm¨¤ticament basta, en terracota.
En la visita a l'exposici¨®, ordenada cronol¨°gicament, l'egipt¨°leg i conservador del museu Luis Manuel Gonz¨¢lvez ha destacat que l'han aprofitat per intentar extreure el m¨¤xim d'informaci¨® a les peces que s'exposen. "Cadascuna, i cada personatge a la qual es refereixen, tenen una petita hist¨°ria que hem volgut revelar". L'erudit Gonz¨¢lvez ha explicat que un t¨ªtol com el d'hori, "assistent de la taula del governador", normalment estava associat a orfes emparats per l'Estat. Com si al DNI et posessin de nom ¡°Exp¨®sito¡±, per exemple. Davant d'una vitrina al final del recorregut plena d'ushebtis, figuretes funer¨¤ries, ha assenyalat tota la informaci¨® aporten les seves inscripcions, com la d'Amenopet ("Amon est¨¤ de festa"), que tenia com a ofici, a m¨¦s del c¨¤rrec de "cap dels secrets", ¡°dibuixant principal del temple d'Amon¡±, ¨¦s a dir, l'escriba que dibuixava els contorns de les figures.
El conservador del museu, atrapat amb les m¨°mies
L'egipt¨°leg Luis Manuel Gonz¨¢lvez, conservador del Museu Egipci, va haver de quedar-se l'altre dia a dormir amb les m¨°mies davant de la impossibilitat de sortir del centre, situat al carrer de Val¨¨ncia, entre el passeig de Gr¨¤cia i? Pau Claris, a causa de les protestes de carrer i aldarulls arran de la sent¨¨ncia del proc¨¦s. "Era impossible sortir amb tot l'enrenou i havia d'estar l'endem¨¤ per a les activitats programades", explica l'egipt¨°leg. "El museu ha estat a la zona zero de les protestes i dels tumults", assenyala la directora del centre, Mari¨¤ngela Taul¨¦. "Estem pensant a posar una vitrina amb els projectils de diversos tipus han entrat per dalt", afegeix amb ironia. Les dues jardineres de l'entrada van ser les primeres v¨ªctimes dels avalots. Les m¨°mies i escultures eg¨ªpcies, que al llarg de la seva exist¨¨ncia, han hagut de veure de tot ¡ªla turbulenta ¨¨poca d'Akenaton o els desordres del primer per¨ªode intermedi no hauran estat menys agitats que el proc¨¦s¨C?no semblen haver estat tan alarmades com els seus cuidadors.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.