La vida en un vell ¡®600¡¯
El m¨ªtic vehicle serveix de detonant d'una crisi familiar al teatre Goya
En la seva nova obra, que tamb¨¦ dirigeix al teatre Goya de Barcelona, el dramaturg catal¨¤ Pere Riera converteix La dona del 600 en un vehicle d'emocions que, sense perdre l'equilibri entre la com¨¨dia i el drama, toca la fibra sensible de l'espectador. Hi ha en algunes escenes cert exc¨¦s de sentimentalisme, una cosa gaireb¨¦ inevitable quan es porten a escena conflictes familiars que afloren en la complexa gesti¨® del dol per la p¨¨rdua d'una mare. Riera administra aquesta c¨¤rrega emocional amb per¨ªcia i construeix un h¨¤bil joc teatral que t¨¦ en la qualitat i la frescor dels di¨¤legs la seva arma m¨¦s convincent.
¡®La dona del 600¡¯
Autoria i direcci¨®: Pere RieraMerc¨¨ Sampietro, Jordi Banacolocha, ?ngels Gonyalons, Rosa Vila, Pep PlanasTeatre GoyaBarcelona, fins al 15 de desembre
El Tom¨¤s, vidu septuagenari, extreballador de la Pegaso, ha constru?t al menjador de casa, pe?a per pe?a, una r¨¨plica del Seat 600 que va marcar la biografia vital i sentimental de la seva dona, la Carme. El valor simb¨°lic del cotxe que va donar ales a les ¨¤nsies de prosperitat de la classe mitjana durant el franquisme pren vida teatral com a detonant d'una crisi familiar larvada a foc lent entre retrets, enveges i frustracions.
Riera dibuixa uns personatges quotidians, tan propers, reconeixibles i previsibles com els conflictes que mostra en escena. La gr¨¤cia ¨¦s com Riera explica aquests conflictes i, naturalment, en com de ben interpretats estan uns personatges que formen part del nostre paisatge vital i generacional. Aquesta mare com a pilar emocional que sostenia una conviv¨¨ncia familiar aparentment feli? agafa pres¨¨ncia simb¨°lica en aquest 600 que ajuda el Tom¨¤s a mantenir vius els seus records.
Merc¨¨ Sampietro (Carme) perfila amb saviesa i tendresa la for?a, i tamb¨¦ la fragilitat, d'una mare capa? de generar felicitat mentre el c¨¤ncer dicta la seva cruel sent¨¨ncia. Magn¨ªfic tamb¨¦ Jordi Banacolocha (Tom¨¤s) en el to de sornegueria i tossuderia del pare que defensa casa seva com a espai de llibertat. De fet, tot el repartiment compleix: ?ngels Gonyalons (Montse), cada vegada m¨¦s bona actriu, clava l'intercanvi de retrets amb Rosa Vila (Pilar), molt b¨¦ en un paper dif¨ªcil, com a germana amb l'autoestima sota m¨ªnims que amaga la seva frustraci¨® amb una extrema mala llet: la seva v¨ªctima m¨¦s d¨°cil ¡ªencara que tamb¨¦ reparteix brega¡ª ¨¦s el seu exmarit, un Pep Planas molt encertat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.