¡®L¡¯onada¡¯ d¡¯Oteiza, al costat del Macba, a restauraci¨®
A l'escultura se li aplicar¨¤ una pel¡¤l¨ªcula que ajudar¨¤ a eliminar les cont¨ªnues pintades que pateix
?
L'escultura L'onada, creada el 1998 per Jorge Oteiza, va abandonar dilluns el seu empla?ament davant del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) per tornar al taller de Pere Casanovas de Parets del Vall¨¨s, on va ser creada. L'obra, d'alumini patinat, se sotmetr¨¤ a un rentat de cara per eliminar els grafitis que enlletgeixen la superf¨ªcie de la pe?a. Per prevenir noves accions se li aplicar¨¤ una subst¨¤ncia que ajudar¨¤ a eliminar futures intervencions?gens art¨ªstiques.
L'onada?est¨¤ situada, des que l'escultor la va donar el 1998, a la tarima de la pla?a dels ?ngels, on s'aixeca l'edifici de Richard Meier; la zona zero en la qual di¨¤riament es donen cita skaters per practicar la seva activitat preferida, i ¨¦s un lloc que concentra un bon nombre d'activitats a gaireb¨¦ totes les hores del dia. Des del museu asseguren que no ¨¦s durant el dia quan la pe?a ¨¦s objecte dels actes vand¨¤lics que ara l'han fet tornar al taller on va ser creada. "?s la primera vegada que abandona el seu empla?ament, fins ara les tasques de neteja de la superf¨ªcie s'havien fet?in situ, per¨° ara el procediment de neteja obliga a moure-la", expliquen des del museu. Segons les previsions, l'obra tornar¨¤ al seu empla?ament original d'aqu¨ª a un mes.
Tres anys despr¨¦s de la seva inauguraci¨®, Oteiza va ser convidat a produir una obra per al Macba i l'escultor va decidir que volia fer-la dialogar amb l'estil arquitect¨°nic de Meier, que ell considerava d'un racionalisme proper a Le Corbusier i amb el qual se sentia molt af¨ª. En aquest context, va decidir produir una gran onada d'alumini negre formada per poliedres i plans oblics i fer-la jugar amb l'alternan?a de llum i ombra que crea sobre l'obra la fa?ana del Museu.
La pe?a parteix d'un model de bronze de cinc cent¨ªmetres d'altura realitzat per Oteiza el 1957. L'escultor va recuperar la pe?a del seu taller, on havia quedat emmagatzemada des que va abandonar la producci¨® escult¨°rica el 1959.
El 3 de juliol del 1998 Oteiza, en cadira de rodes, va supervisar la instal¡¤laci¨® de l'obra al seu lloc, per¨° el dia 13 l'obra es va inaugurar sense la seva pres¨¨ncia, a causa del fr¨¤gil estat de salut de l'escultor. L'acte va ser presidit pel president del Patronat de la fundaci¨®, Leopoldo Rod¨¦s, i va comptar amb la pres¨¨ncia de l'alcalde de Barcelona de llavors, Joan Clos; el conseller de Cultura de la Generalitat, Joan Maria Pujals, i el director del Macba, Manuel Borja-Villel. En una de les cares de l'escultura, Oteiza va incloure-hi una dedicat¨°ria: "A Leopoldo Rod¨¦s, artista del frontis, mecenes ocult de les dues parets".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.