Llepar un tornav¨ªs
L¡¯aparador ¨¦s el reclam i ¨¦s l¡¯avantsala. T¨¦ una responsabilitat enorme. Dictaminar¨¤, en part, la marxa del negoci
![El poder d'atracci¨® d'un aparador.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/4MYGJSTUZM7SAJ6XKDKVXY6V4Y.jpg?auth=c1eb0c9b0d2d580b26a8c074b12a05e60dc7461ff0b09f40cfda997fa094fb78&width=414)
Els aparadors que volen innovar m¡¯entristeixen. Treballats, pessebristes, els aparadors amb narrativa fallida per norma, perqu¨¨ la narrativa sobre el g¨¨nere, com a les peixateries, l¡¯ha de proporcionar el venedor i no pas els escamarlans. L¡¯aparador ¨¦s el reclam i ¨¦s l¡¯avantsala. T¨¦ una responsabilitat enorme. Dictaminar¨¤, en part, la marxa del negoci, i provar¨¤ de convertir el desig en necessitat.
Passant a la ci¨¨ncia obscura de les tipologies, l¡¯aparador que vol innovar, carreg¨®s per creatiu, al meu entendre denota la inseguretat dels amos vers el producte. M¨¦s barroquisme vol dir menys confian?a. Un aparador de focs d¡¯artifici, que vol explicar una hist¨°ria complicada enll¨¤ de dir, i prou, tenim aix¨°, en realitat profereix un prec, a dins som esfor?ats, originals!, entrin, perqu¨¨, mirin la feinada que destinem, tan sols, a l¡¯expositor.
Les camises i els tornavisos s¨®n camises i tornavisos. No tenen perqu¨¨ protagonitzar cap narrativa
L¡¯aparador (del llat¨ª apparator, el moble ciclopi del menjador en qu¨¨ es guardaven la vaixella i els setrills, o en qu¨¨ es protegien els objectes de la lit¨²rgia, prop de l¡¯altar, o les eines de l¡¯ofici, prop de l¡¯obrador), avui sovint ¨¦s la vitrina de l¡¯esp¨°iler grandiloq¨¹ent. Avan?a el g¨¨nere en termes mitom¨¤gics: sacralitza la relaci¨® entre la necessitat i la manufactura ordin¨¤ria d¡¯un puto llevataps, vaig pensar, el dia que un aparador del passeig de Gr¨¤cia anunciava un llevataps de titani, etern, majestu¨®s, heretable, amb l¡¯esperit de la pi¨¨ce unique que proposen algunes galeries d¡¯art.
L¡¯aparador parla per la botiga. I avui, que de botigues n¡¯hi ha tantes, l¡¯aparador, per mor de la compet¨¨ncia entre negocis consanguinis, t¨¦ la funci¨® d¡¯exagerar. I l¡¯exageraci¨® em posa trist. Cada vegada n¡¯hi ha menys, deu ser cosa del capitalisme salvatge, que produeix coses kleenex, per¨° els aparadors que es limiten a mostrar all¨° que es ven a l¡¯interior, amb el preu i en un ordre primari, obvi, d¡¯amuntegament ponderat i digne, posem per cas una camiseria de poble, o m¨¦s aviat la vitrina de la ferreteria protot¨ªpica, bo, aquests aparadors s¨®n tristos, com tots els aparadors, per¨° com a m¨ªnim exposen el g¨¨nere sense mirar de fer-lo passar pel que no ¨¦s.
Les camises i els tornavisos s¨®n camises i tornavisos. No tenen perqu¨¨ protagonitzar cap narrativa, enll¨¤ de les funcions immediates que els s¨®n pr¨°pies. Cap fantasia. En el cas que els amos d¡¯aquestes botigues siguin uns motivats en cas que deleguin a l¡¯aparador una plusv¨¤lua de l¡¯atractiu, camises i tornavisos se¡¯ns mostren desposse?ts de l¡¯empenta que tenen per si sols. Dislocats. Al servei d¡¯una altra cosa.
Recordo camises gaireb¨¦ dotades de vida, aprofitant Halloween, en un aparador de Sabadell, camises enteranyinades, sangonoses. I recordo dones amb biquini llepant tornavisos, dones de pega, de p¨°ster, a les vidrieres d¡¯una ferreteria d¡¯Hostalric.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.