La fam¨ªlia i l¡¯escola: els seus ¨¤mbits respectius
El problema no ¨¦s tan diferent del d¡¯altres assignatures tradicionals, com la filosofia, la hist¨°ria o la literatura, que s¡¯han d¡¯ensenyar sense que el professor prengui posici¨®
Confesso que fins fa pocs dies no havia sentit a parlar ni sabia qu¨¨ era el pin parental, del qual es parla tant aquests dies, fins i tot en les rodes de premsa posteriors al Consell de Ministres. Deu ser perqu¨¨ es deixi de parlar de la proposta de la nova fiscal general de l¡¯Estat, de qui encara s¡¯est¨¤ tramitant el procediment per nomenar-la? Potser. Tot ¨¦s possible en aquest m¨®n pol¨ªtic actual dirigit per consultors de comunicaci¨®.
Pel que es veu, el tan fam¨®s ¨Cde cop i volta¨C pin parental consisteix en la suposada facultat dels pares dels alumnes de prim¨¤ria i secund¨¤ria d'impedir que els seus fills assisteixin a determinades activitats escolars complement¨¤ries considerades perjudicials per a la seva educaci¨®. Aquesta facultat ja est¨¤ vigent a la Comunitat de M¨²rcia i el PP, seguint les exig¨¨ncies de Vox, sembla que la vol estendre a altres comunitats on governa. Les mat¨¨ries sobre les quals es pot implantar aquest veto patern s¨®n, pel que sembla, les relacionades amb la identitat de g¨¨nere, el feminisme i el pluralisme expressat en els drets dels membres del col¡¤lectiu LGTBI.
El biaix ideol¨°gic de la q¨¹esti¨® sembla innegable i esc¨¤s el seu recorregut jur¨ªdic davant dels tribunals, at¨¨s que el Govern central vol rec¨®rrer contra la instrucci¨® de la Comunitat de M¨²rcia, i ¨¦s per aix¨° que ha saltat el cas. A primera vista, no crec en la validesa d¡¯aquest dret de veto sempre que aquestes controvertides q¨¹estions es tractin dins de l¡¯¨¤mbit protegit per l¡¯article 27.3 de la Constituci¨®, ¨¦s a dir, que siguin activitats que contribueixin ¡°al ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte pels principis democr¨¤tics de conviv¨¨ncia i als drets i llibertats fonamentals¡±. Dit d¡¯una altra manera, en paraules menys solemnes, sempre que s¡¯informi sobre aquestes mat¨¨ries i es debatin si cal, per¨° sense arribar a l¡¯adoctrinament.
L¡¯escola s¡¯ha de limitar a instruir en coneixements; la fam¨ªlia, a distingir entre el que est¨¤ ben fet i el que no
En definitiva, el problema no ¨¦s tan diferent del d¡¯altres assignatures tradicionals, especialment la filosofia, la hist¨°ria o la literatura, que s¡¯han d¡¯ensenyar sense que el professor prengui posici¨® per una tend¨¨ncia concreta, sin¨® que s'ha de limitar a explicar els arguments en qu¨¨ es basen els corrents principals amb l¡¯objectiu que l¡¯alumne els conegui i els tingui en compte per arribar ¨Cde nen, d¡¯adolescent o de gran¨C a les seves pr¨°pies conclusions. ?s normal, a m¨¦s, que aquest alumne canvi? de posici¨® al llarg de la seva vida perqu¨¨ els conceptes que li han ensenyat els seus mestres tindran la q¨¹esti¨® afegida de l¡¯experi¨¨ncia que anir¨¤ agafant, el contrast entre les seves conviccions pr¨¨vies amb les dades i idees que li vagin subministrant noves circumst¨¤ncies i, sobretot, el deure moral de continuar pensant sense quedar-se necess¨¤riament clavat per sempre en els coneixements apresos pr¨¨viament.
Per¨° al fil de l¡¯estrany pin parental, i sense entrar en la seva casu¨ªstica, que no tinc clara, el cas ¨¦s una bona ocasi¨® per plantejar el marc general en qu¨¨ es planteja un litigi d¡¯aquest tipus i que genera una pregunta pr¨¨via que cal dilucidar: quines s¨®n les facultats que corresponen als pares i quines s¨®n les que corresponen a l¡¯escola, en mat¨¨ria d¡¯educaci¨® dels fills?
Segons el meu parer, aquesta ¨¦s una q¨¹esti¨® crucial. F¨¤cilment ens posarem d¡¯acord que tots dos s¨®n els principals responsables d¡¯aquesta educaci¨®, almenys fins als 18 anys. Per¨° en aquests anys, qu¨¨ els correspon a uns i qu¨¨ als altres? Per resoldre aquest interrogant, cal fer una distinci¨® pr¨¨via, molt semblant a la divisi¨® de poders en el marc pol¨ªtic: el que faci un, que no ho faci l¡¯altre, tot i que hi ha d¡¯haver col¡¤laboraci¨® entre els dos, per¨° sense traspassar les seves respectives esferes, certament no ben delimitades. En l¡¯esfera moral, l¡¯¨¤mbit educatiu b¨¤sic ha de ser el de la fam¨ªlia; en els coneixements, el de l¡¯escola. Ja dic que totes dues esferes han de col¡¤laborar entre si i que les fronteres entre coneixements i moral no estan ben definides.
Per¨° com em deia un amic fa un parell de dies, l¡¯escola s¡¯ha de limitar a instruir en coneixements, la fam¨ªlia a distingir entre el que est¨¤ ben fet i el que no. No ¨¦s el que, generalment, passa ara: els pares entren a les escoles, els mestres adoctrinen en les mat¨¨ries que s¨®n compet¨¨ncia de les fam¨ªlies. No anem b¨¦ perqu¨¨ tot plegat pot generar confusi¨® i, com passa amb aquest pin tan nou, crear conflictes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.