Millor un core¨¤ que una negra
Una revoluci¨® a Hollywood o una tapadora. I la magn¨ªfica Hildur Gu?nad¨®ttir ha aconseguit el primer Oscar a una compositora en gaireb¨¦ un segle
![Hildur Gu?nad¨®ttir amb el seu Oscar a la millor banda sonora.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/OB7DA242GI7BDDTJARWDSCK2HM.jpg?auth=1df24f10f9afc3f2f76ce0efaee3b9dd5095d47a505e27d78707fd106116a000&width=414)
Doncs potser s¨ª, mireu. Potser s¨ª que ha comen?at la revoluci¨® a Hollywood, segons escriu el sempre ponderat i sovint esc¨¨ptic Quim Casas, que segueixo des de l¡¯inici dels temps. Es refereix, ¨¦s clar, a les estatuetes de Par¨¤sits, el film del sud-core¨¤ Bong Joon-ho. En un any de molt bona collita de la ind¨²stria nord-americana i els seus adl¨¤ters, va i resulta que guanya de manera incontestable (els m¨¤xims guardons, tota una gesta) un film d¡¯una cultura i un pa¨ªs que aqu¨ª i all¨¤ anomenem ex¨°tics. En versi¨® original subtitulada, cosa que en les terres de vastos horitzons ¨¦s l¡¯exotisme m¨¤xim. ¡°No s¡¯havia vist mai res d¡¯igual¡±, argumenta el cr¨ªtic Casas i rebla: ¡°Hollywood ha comen?at la revoluci¨®, ni que sigui per donar resposta als esc¨¤ndols i convulsions que ha patit els ¨²ltims temps. En un gir hist¨°ric cap a la modernitat, ja ¨¦s capa? d¡¯entendre que a fora tamb¨¦ es fa un cine digne de rebre el suport dels seus premis m¨¦s valuosos¡±.
Alguna cosa d¡¯aix¨° hi ha, suposo, alguna cosa en efecte extraordin¨¤ria que jo mateixa he experimentat: ¨¦s la primera vegada en segles que me¡¯n vaig corrent al cine el mateix dia de la grossa cinematogr¨¤fica. Ho havia de veure amb els meus propis ulls. I s¨ª.
De l¡¯argument de qui ¨¦s un dels meus cr¨ªtics de cap?alera retinc aquest mat¨ªs: revoluci¨® ¡°ni que sigui per donar resposta als esc¨¤ndols i convulsions que han patit en els ¨²ltims temps¡±. Els ben sabuts esc¨¤ndols i les conegudes convulsions derivats del que ja sabem fil per randa a hores d¡¯ara: misog¨ªnia, masclisme, racisme, si ¨¦s que no s¨®n la mateixa cosa, que sovint ho ¨¦s. Pots separar misog¨ªnia i masclisme de la tercera paraula, racisme, per¨° no si ets negra, fins i tot negre, i la poblaci¨® negra no ¨¦s al planeta precisament minorit¨¤ria.
Millor core¨¤ que negre, es van dir tal vegada els blancs que remenen les cireres. I el sempre a l¡¯aguait negre, molt negre, Spike Lee, elegant etern, aix¨ª ho va dir a l¡¯equip de Joon-ho a la festa: ¡°El que heu aconseguit ¨¦s his-t¨°-ric¡±.
Aix¨° de revoluci¨® ¨¦s un concepte grandi¨®s que, d¡¯acord, pot estar b¨¦ com a ganxo period¨ªstic per subratllar l¡¯excepcionalitat del palmar¨¨s, per¨° millor no esmentar-la en va. Potser el de l¡¯altra nit ¨¦s m¨¦s aviat una tapadora. ¡°Per donar resposta als esc¨¤ndols i convulsions patides en els ¨²ltims temps¡±. S¡¯haur¨¤ de veure si ¨¦s alguna cosa m¨¦s que una tapadora d¡¯obsolesc¨¨ncia programada. L¡¯any passat es va premiar amb tots els honors una mena de pel¡¤li racista amb bones intencions, la del m¨²sic negre i el xofer blanc, i pel que sembla Hollywood no pensa superar aquesta frontera. Millor core¨¤ que negre.
M¨¦s encara: millor un core¨¤ que una negra. Melina Matsoukas, cineasta que promet generar tant d¡¯enrenou amb el seu cine com el que ha aconseguit amb els seus v¨ªdeos per a les dives negres Beyonc¨¦ i Rihanna, ni tan sols ha estat nominada. La seva primera pel¡¤li Queen & Slim, amb gui¨® de Lena Waithe, segueix les perip¨¨cies de la parella del t¨ªtol per fer ressorgir quatre segles de la hist¨°ria dels descendents dels africans deportats als Estats Units. Tamb¨¦ ¨¦s una road-movie, per¨° res de res, cap nominaci¨® en cap categoria.
S¨®n matisos, em direu, no carreguis contra Par¨¤sits, i no ho faig, ja dic que vaig anar corrents dilluns a veure-la i va ser un encert. Per¨° una cosa no treu l¡¯altra. Els concursos tenen aix¨°, molta geopol¨ªtica, fins i tot geopo¨¨tica.
La nit no nom¨¦s em va fer anar al cine el dia seg¨¹ent, sin¨® que haur¨¦ de repetir-ho. Anoto: veure Joker, una hist¨°ria que ni em va ni em ve recomanada molt per una amiga i que fins ara havia deixat c¨®rrer. Per¨° la m¨²sica ¨¦s de Hildur Gu?nad¨®ttir! Dona, haver-ho dit abans. La islandesa establerta a Berl¨ªn ¨¦s la primera compositora que guanya un Oscar a la banda sonora. S¨ª, no l¡¯havia guanyat mai cap dona en les 92 edicions fins ara.
Va dir, gaireb¨¦ cantar, aquesta m¨²sica de 37 anys en recollir el premi: ¡°A les nenes, a les dones, a les mares, a les filles que sentiu la m¨²sica en ebullici¨® al vostre interior, si us plau, parleu ben alt, necessitem escoltar la vostra veu¡±.
No paro de sentir les seves peces per a la pel¡¤li a YouTube des que ho s¨¦ (tamb¨¦ hi ha extractes de la seva banda sonora per a la s¨¨rie Chernobyl). I quan acabi aquest article i el deixi a punt per publicar me¡¯n vaig a veure el pobre Joker. Per la Hildur (aquest ¨¦s el seu cognom, l¡¯altre nom impronunciable ¨¦s el de pila, els islandesos ho fan aix¨ª). I veur¨¦ la pel¡¤li de la Matsoukas, que s¡¯est¨¤ a punt d¡¯estrenar aqu¨ª. Per la Hildur, aixeco la copa. I m¡¯assec a esperar m¨¦s canvis i no simples recanvis, que diria la gran N¨²ria Pompeia.
Merc¨¨ Ibarz ¨¦s escriptora i cr¨ªtica cultural.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.