Vides hip¨°crites sota la capa del pujolisme
Impressionant debut al TNC de Guillem Clua amb ¡®Just¨ªcia¡¯
Tot impressiona en el muntatge de Just¨ªcia, nova obra del dramaturg barcelon¨ª Guillem Clua, amb la qual debuta a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Ja han passat gaireb¨¦ 10 anys des que es va estrenar a la Sala Petita Marburg i roman inalterable el seu desig d¡¯impactar el p¨²blic amb escenes de gran magnitud, multiplicat ara en el seu text m¨¦s ambici¨®s, en el qual afloren amb virul¨¨ncia les pitjors mis¨¨ries i corrupteles del pujolisme en els temps del cas Banca Catalana. Triomfar en el vaixell ins¨ªgnia de l¡¯escena catalana amb afers semblants en temps de patriotismes bel¡¤ligerants t¨¦ molt¨ªssim m¨¨rit.
Hi ha moltes identitats en joc a Just¨ªcia, la identitat personal, la identitat catalana i la identitat sexual, i en totes hi regna la hipocresia que escull com a forma de vida p¨²blica el protagonista, un jutge catal¨¤ fictici, Samuel Gallart, catedr¨¤tic de Dret Penal i membre de l¡¯alta burgesia convergent que, despr¨¦s de penjar la toga, continua amb una carrera brillant com a diputat del Parlament en les files convergents, tertuli¨¤ de refer¨¨ncia a Els Matins de TV3 i exemple moralitzant que encarna de cara a la galeria totes les virtuts com a marit, pare i avi suposadament exemplar, per¨° que amaga la seva homosexualitat a l¡¯armari a capa i espasa.
La seva vida, lligada estretament als esdeveniments pol¨ªtics i socials de Catalunya, passa per davant dels nostres ulls en un constant viatge del passat al present de tres generacions de la fam¨ªlia Gallart, des dels seus anys com a perdedors despr¨¦s del final de la Guerra Civil ¨Cel pare del jutge es casa amb la filla d¡¯una rica fam¨ªlia falangista (la pela ¨¦s la pela)¨C fins als nostres dies.
No conv¨¦ revelar els assumptes i trames que s'entrellacen en els dos actes d'una obra en qu¨¨ hi ha molt m¨¦s melodrama que thriller, amb un h¨¤bil ¨²s del flaixbac?i projeccions, di¨¤legs creuats i actors que entren i surten dels seus personatges i n'assumeixen altres en diferents ¨¨poques. Fina direcci¨® de Mestres deixant que respiri a bon ritme el joc temporal de l'acci¨®, amb salts al passat que afegeixen capes al personatge protagonista.
Clau de l'¨¨xit del muntatge ¨¦s l'espectacular escenografia de Paco Azor¨ªn. Despr¨¦s d'un pr¨°leg amb l'immens escenari buit, veiem caure del cel la casa familiar dels Gallart, una tarima inclinada que es desconstrueix i transforma per donar sentit a les situacions dram¨¤tiques en els viatges del present al passat. Una joia, encara que la seva mec¨¤nica obliga a allargar el descans i situa l'espectacle en tres hores.
En el retrat del descens als seus propis inferns del jutge Gallart ¨CJosep Maria Pou ho fa espl¨¨ndidament¨C, l'empremta de Tony Kushner i el seu genial ?ngels a Am¨¨rica marca l'estructura de l'obra. El final del primer acte, amb l'abducci¨® de la mare del jutge, ¨¦s Kushner en estat pur, i tamb¨¦ ho s¨®n les escenes d'hospital amb l'agonia de l'amant ocult del jutge, v¨ªctima de la sida.
Clua mant¨¦ la pugna en la reivindicaci¨® dels drets del col¡¤lectiu LGTBI en el seu nou text, en el qual tamb¨¦ es percep la influ¨¨ncia de la tensa i pertorbadora Agost, de Tracy Letts, per¨° construeix un relat massa llarg en el qual algunes escenes fan perillar la solidesa dram¨¤tica per sobrep¨¨s fulletonesc. De fet, hi ha material per a un serial televisiu, per¨° en el teatre, la tisora ¨¦s una magn¨ªfica eina.
Hi ha tensi¨®, i moments d'una immensa for?a dram¨¤tica, per¨° tamb¨¦ concessions, massa frases fetes i exc¨¦s de grandiloq¨¹¨¨ncia. Quan m¨¦s es gaudeix de?Just¨ªcia ¨¦s, per la seva c¨¤rrega ir¨°nica, quan Clua dissecciona, en els seus di¨¤legs amb suc, les mis¨¨ries, mentides i hipocresies d'una molt burgesa, molt cat¨°lica i molt representativa fam¨ªlia del pujolisme m¨¦s rampant.
Pou transmet l'angoixa, la r¨¤bia i la por a ser sotm¨¨s segons el parer d'una persona acostumada a dictar sent¨¨ncies. En els desmais i les al¡¤lucinacions hi ha sobrec¨¤rrega, per¨° quan mostra els seus dubtes i pors apareix el millor Pou, sensacional en la seva sortida de l'armari i en el po¨¨tic final. Vicky Pe?a s'ensenyoreix de l'escenari en moltes escenes, amb moments antol¨°gics quan s'enfronta amb dents i ungles a l'evid¨¨ncia de la identitat confessada pel seu marit. El seu personatge, que combina la devoci¨® religiosa amb l'albirament d'ovnis i la fe en els extraterrestres, ¨¦s un bomb¨®.
Pou i Pe?a estan magn¨ªfics al capdavant d'un repartiment superb en el qual figuren Pere Ponce, Anna Sahun, Roger Coma, Alejandro Bordanove, Marc Bosch, Manel Barcel¨® i Anna Ycobalzeta. Tots donen i estan sempre en el personatge.
No s¨®n els Pujol, per¨° ho semblen
"A mi m'ha agradat molt l'obra, per¨° no crec que als meus pares els agradi, ells la vindran a veure en el seu torn d'abonament", deia una noia a la seva amiga a les escales del TNC. I per qu¨¨ no els agradar¨¤?, preguntava l'amiga. "Doncs pel tema que tracta, tia, ¨¦s que hi ha moments que semblen Jordi Pujol i Marta Ferrusola.
De fet, gaireb¨¦ tots els comentaris dels espectadors que podies ca?ar al vol incidien en el mateix tema. Que si la dona del fictici jutge Gallart ¨¦s clavada en les seves obres de matriarca a la dona de l'expresident. Que si podien muntar una obra sobre el dia que Pujol va confessar la seva corrupci¨®. Que no estaria gens malament un serial sobre el proc¨¦s...
Guillem Clua diu que l'obra no va d'aix¨°, que no s¨®n la fam¨ªlia Pujol. Per¨°, ai, las, ¨¦s que s'assemblen tant... El Joan, el fill del jutge ¨Cpersonatge que broda Roger Coma¨C, ¨¦s un cara dura de manual, un paio divertit, un bon vivant que nada en l'abund¨¤ncia; el seu net Sammy, ben caracteritzat per Alejandro Bordanove, aspira a ser el delf¨ª del partit en l'oasi convergent; pel que fa a la caracteritzaci¨® de l'Aurora, la matriarca que vol tapar-ho tot ¨Cbrav¨ªssima Vicky Pe?a¨C, la semblan?a amb la Ferrusola, monyo incl¨°s, ¨¦s gran, excepte (que se s¨¤piga) en el tema dels ovnis.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.